Varför gillar inte katterna pappa?

M

Meteorologen

Under hösten bor jag och mina katter tillfälligt hemma hos mina föräldrar. Jag har haft problem med att de kissar inne och funderingarna har mest varit att den ena vill vara ute eller att de kanske inte trivs tillsammans. Så jag har kastrerat även den lilla (hon är snart 6 månader).

Efter att båda är kastrerade är de mycket mer harmoniska och har inte gjort fel förrän igårkväll. Det är pappas säng som är utsatt och innan kastreringen av Lussan kissade hon till och med på täcket när pappa var under :eek:

Efter kastreringarna har dörren till sovrummet mest varit öppen och de har legat och sovit på sängen. Men nu var mamma bortrest och pappa har haft dörren stängd för att inte störas. När dörren var öppen igårkväll innan mamma skulle komma hem skedde "olyckan".

Mina tankar går därför till om det kan höra ihop med pappa. Att det luktat för mycket som han därinne efter att ha haft dörren stängd. För innan det var stängt hade de ju inte kissat fel sedan innan kastreringen av lillan. En annan sak är att katterna är livrädda för pappa. Helt utan anledning. Han har aldrig gjort dem något men om jag har en i famnen och tänker ge till honom så klöser den sig loss! och detta är katter som aldrig använder klorna i vanliga fall (mamma katt morrar i vanliga fall om det är nåt hon inte tycker om).

Vad kan jag göra åt problemet? Det känns som att det skulle kunna upprepas gång på gång om det är pappas doft det är fel på... Eller är jag paranoid och det är nåt annat? Vad kan det vara som gör att de inte gillar pappa? För även om jag flyttar snart så är det ju opraktiskt om inte mina föräldrar kan vara kattvakter utan att oroa sig för att få huset nerkissat....
 
Sv: Varför gillar inte katterna pappa?

en liten dum fråga..behöver inte ha samband men har in pappa diabetes?:crazy: Min kastrerade katt börja kissa där pappas doft fanns. han hade åldersdiabetes och efter ett tag upptäckte han att han fick för låg dos insulin... Katten bröt beteendet då men får ibland återfall men väldigt sällan...

Tvätta täcket med ättika och låt ej katten få tillträde till sovrummet men de kan ju äen vara en rotest tt dörren varit stängd...
 
Sv: Varför gillar inte katterna pappa?

Pappa har inte diabetes så det kan inte vara det. Nu är mamma hemma igen så katterna har tillgång till rummet när det är någon där, det vill säga mest under natten. Jag tror mig veta att det är mamman som protetstkissar men jag kan ju inte vara 100. Är det hon så kan det vara för att lillan tar över för mycket (mamma katt får aldrig ha leksaker i fred).

Tankarna snurrar i huvudet om hur jag ska göra. Kanske vill Lussan (mamman) vara ensamkatt... men oavsett om jag har en eller flera katter så kvarstår problemet. Ingen av dem gillar pappa. Finns det något man kan göra för att få en katt att tycka om en person?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp