Varför får inte min katt leka på gräsmattan?

J

jojjan

Jag går ut med min siames i koppel och har gjort det sen han kom till oss för nästan 2år sen.
Nu har vi flyttat till en annan lägenhet, och har då fortsatt gå ut med honom nästan varje dag på gräset här utanför för att han ska få äta lite gräs, nosa runt lite och busa. Han står i hallen och ylar om han inte får gå ut på sin dagliga promenad :crazy:

För några veckor sedan så började en hrm..."tant" skälla på mig för att jag är ute med min katt och går.
Hon påstod att han lockar dit andra katter, och eftersom att det finns en skylt där det står "Rastning av hundar förbjuden" så får jag inte heller leka med min katt på gräset. Jag upplyste henne för det första att jag inte rastar min katt, dvs. han varken urinmarkerar, kissar eller bajsar där utan det sköter han i lådan, och för det andra så är han ingen hund. Jag har dessutom koll på honom hela tiden.
Då påstår hon att jag inte alls har koll på min katt, för hon har minnsann hållt ögonen på mig ett bra tag. :eek:
Ursäkta mig, men hur kan hon påstå att jag inte har koll på min katt när jag har honom i ett koppel som är ungefär 1 meter långt. Hur skulle jag kunna undvika att ha koll på honom?

Hon sa även att eftersom att de inte får rasta sin hund på gräset så får inte jag leka med min katt där. Saken är den att hennes ungar brukar leka med deras hund i sandlådan :confused:

Jag har iallafall fortsatt att vara ute med min katt på gräsmattan, och det har tisslats och tasslats bakom ryggen på oss. Och nu har de fått hyresvärden att sätta upp en skylt där det står att
"Rastning av hund och katt är förbjuden".
Vi har tidigare pratat med en sekreterare hos hyresvärden, och hon har sagt att det inte ska vara några problem om vi går ut med vår katt, men att vi för säkerhets skull bör prata med kvartersvärden.

Kan de göra såhär?! Jag har ingen annanstans i närheten att gå med min katt för han är rädd för bilar och okända människor... :mad:

Jag har funderat på om jag kanske skulle fortsätta ta ut min katt på gräset, för enligt min tolkning av ordet rasta så rastar jag honom inte :confused: Slog upp ordet, och def. för rasta tycker jag inte stämmer med vad jag och min katt pysslar med ute på gräsmattan.

Är det någon som vet vad som gäller? Får man verkligen inte vara ute med sin katt på "gårdsplanen" och låta honom njuta av sommaren han också? Kan de göra så?!

Jag tycker synd om dig, Skriv ett brev till din hyresvärd och be dem motivera beslutet att man inte får lufta katten ute i koppel. Det handlar ju inte om en lösdrivande katt.

Du kan också passa på att fråga dina grannar vad de har emot kattluftning på gräsmattan.

Det där låter helt sjukt! Det är typiskt gamla kärringar som
ska förstöra... Näe jag ska inte dra alla över samma kam men
det känns så typiskt.

Jag tycker att du kan fortsätta leka med din katt på gräsmattan
för som du säger själv så rastar du den inte! Och det är en
jäkla skillnad på att rasta och låta katten leka/luftas där!

Synd att jag inte bodde i närheten, då hade jag kommit och
busat med min kisse där oxå, bara för att! :D

Hoppas det går bra! Skriv gärna och berätta vad som händer!!!

Vilka puckade människor! :mad:
Ta kontakt med kvartersvärden och innan du får svar så kan du gott fortsätta att rasta din katt.
Lycka till! :)

Nu är vi på väg till hyresvärden för att ta ett snack med dom :devil:

Vilka idiotiska grannar. :mad:
Jag tycker minsan att du ska fortsätta lufta din katt på gräset. Du rastar honom faktiskt inte, vilket du absolut ska hävda om någon gnäller igen.

Låter ju helt sjukt!
Ring hyresvärden och fråga ved de har för motiv till att sätta upp en sådan skylt.
Tala sedan om för honom hur en katt fungerar, dvs att den varken kissar eller bajsar när du har den ute på det sättet, samt att du har den undr uppsikt!

Ååååhhh!!! Jag blir arg bara av att läsa ditt inlägg... :mad: :devil: :mad: :devil:

Se till att jaga skiten ur tanten när hennes ungar plockar fram hunden!!! :mad:

Men guuud va' sur jag blir! Att det finns så hemska människor. Det verkar ju som om de bara är ute efter att jävlas med andra. Usch!

Stå på dig! :mad:

Det hade knappats varit ok att leka med hunden där och motivera det med att det inte är rastning. Jag tycker att du ska tänka på grannsämjan och vänta med att ha din katt ute tills du har fått tillstånd till det.

åh vilka puckon!
ja blir galen på sånt folk! :mad:
Din stackars lille kisse gör ju inte en fluga förnär...åh ja blir så aaarg :mad: :devil:

Men katt och hund är ju så olika??? Det vet ju dom flesta
"normala" människor. En katt kissar och bajsar inte ute på
samma sätt som hundar gör...

Tyvärr finns det alltid människor som bara måste få klaga på andra vare sig det är befogat eller ej.
Dom mår nog mest dåligt själva.
Nästa gång "hunden" dyker upp i sandlådan (vilket låter väldigt äckligt)
så tycker jag att Du ska kontakta hyresvärden och ifrågasätta det.
Fortsätt leka med Din katt utomhus i koppel, det kan man inte förbjuda så länge den varken kissar eller bajsar någonstans. :banana:

Sv: Varför får inte min katt leka på gräsmattan?

så länge det inte står i kontraktet att du inte får ha din katt på gräsmattan så kan ingen göra nått ... stå på dig =)

/// Sandra

Detta är en rät gammal tråd va? Lite nyfiken på hur det gått...

Mvh Zaria

Rätt gammal skulle jag tro :angel:
Jag har inte varit ut med min kisse under vintern annat än att han har fått sitta innanför jackan med en halsduk på sig, men nu när det börjar bli lite varmare tänkte jag börja gå ut med honom igen...PÅ GRÄSMATTAN! :devil: Får väl se vad grannarna säger den här gången ;)
Ärligt talat så bryr jag mig inte vad de säger något mer, kan de inte bevisa att jag INTE har 100% koll på min katt i alla lägen ,att han kissar och bajsar överallt, håller till i sandlådorna och är allmänt stökig så tänker jag fortsätta gå ut med honom.
Han gör ju inget annat än att tassa omkring på gräset och lukta på blommorna :smirk:

Fråga om det är bättre att du släpper ut katten själv om de klagar, utekatter finns det aldrig några förbud emot, och då kan den ju verkligen göra vad den vill :devil: Det argumentet skulle jag använda om någon skulle klaga på att vi är ute och leker på innegården, men våra grannar mest skrattar åt oss och tycker vi är helknepiga.

Mina grannar skrattar inte åt mig i alla fall. Får däremot många ansikten att skina upp när jag är ute med Hoshi. Eller när jag tar med henne på besök hos någon kompis. Blir stoppad ibland då någon frågar vad det är för ras. Senast var det en tjej som man såg på lång håll hur hon fick ögonen på katten och sen stoppade mig och frågade om det var en bengal. Det var första gången någon kände till vilken ras det var, men det var inte så konstigt kanske, för hon hade två själv :-)

Annars tycker jag det är kul att sprida lite glädje hos både gamla och unga genom att bara gå med katten på axeln (eller på huvudet om jag har mössa, då hon hellre klättrar up där då) Ibland ger man något barn chansen att klappa katten.

Räddade ett par föräldrar med kinkigt barn en gång genom att komma förbi med katten. Hade gått en promenad på Amundön (Göteborgare vet nog var det är) och kom till parkeringen där en familj höll på att packa in sig i bilen och en av ungarna var vrång. När jag såg att ungen var distraherad av katten, så gick jag fram och lät honom klappa katten och då var situationen räddad :-)
En tacksam förälder tackade mig, "du kom precis i rätt tid" :-)

Några av mina erfarenheter med att ta ut katten. Jag måste säga att det är enbart positiva konfrontationer jag har haft när jag har varit ute. Katten själv verkar tycka att det är rätt okej. Lite läskigt om man går till nya ställen, men spännande och värt att utforska alla gånger. Hon går ganska bra själv i kopplet så länge man inte möter andra människor eller bilar och helst med en trygg vägg eller annat att gå längsmed om man går i asfaltsdjungeln (det börjar bli bättre). I naturen är det lättare att få henne med sig sålänge hon inte har hittat något jätteintressant att undersöka :-)
På hela taget har jag en ganska modig katt måste jag säga, även om hon låter ganska mycket. Men det hör ju till rasen, hon måste ju tala om var hon är så hon inte kommer bort om hon är på en ny och outforskad plats. På min axel eller mitt huvud är hon väldigt trygg. Eller i den trevliga transportryggsäcken som hon verkligen älskar...

Uj, det blev långt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 043
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 334
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar