Varför denna nosgrimma?

Sv: Varför denna nosgrimma?

Troligen mest en modegrej och att folk fått för sig att den är snäll.

Det är en korrektionsgrimma om hästen skevar med käken för att komma undan bettet men jag har sett kommentarer om att de har grimman för att den är snäll och lämnar bettet fritt.

Jag håller med, det är en ren modegrej som hållt i sig några år nu.
Det är en ren korrektionsnosgrimma och snarare är den bra för att snöra ihop nosen lite extra hårt...

Om jag inte minns fel så kommer den från hoppningen från början. Antar att det är som några skrivit redan en modegrej bland isisryttare. En annan anledning kan vara att den är lätt att få på plats och stabil på ett litet huvud, men det betyder ju inte att den är skonsam och bra.

Jag tävlade en häst för ett gäng år sedan på just en sån nosgrimma. Anledningen till att jag red honom på den var att han lade käkarna på snedden, tog bettet och sprang med andra nosgrimmor. Med bygelnosgrimman slapp man detta problem och slapp således dra honom i munnen.

Jag har aldrig hört någon säga att de skulle vara snällare på något sätt.

Bygelnosgrimma, det framgår inte men denna grimma är från början en korrigeringsnosgrimma. Den kommer från sydamerika ifrån allra första början, och den hamnade i tyskland där nosgrimman fick namnet bügelanhalter.

Tja det kan ju vara så att man använder den "bara" på islänningar för att dom ofta har mer motor än andra ridhästar. Det kan vara därför man behöver andra bättre, sämre eller skarpare lösningar.
Jag har bara hört att dessa används för att bettet ska få ligga ifred, att nosgrimman inte ska pressas uppåt.

Varför ska man behöva skarpare lösningar? Och jag tror faktiskt inte islandshästen mer motor än andra ridhästar. Däremot mer än många andra kallblodiga små hästar/ponnyer. Men det är väl som med mycket annat, en utrustningsdel anammas av en disciplin och då är det få andra discipliner som närmar sig den. Se på pullargrimman, flippanbettet, tjocka lindor som går upp på carpus, osv.
Därmed inte sagt att andra discipliner borde ta åt sig bygelnosgrimman ;) på vissa hästar kan den funka. Som Glaesir fra Skumstödum berättar t.ex. När jag använder den drar jag verkligen inte ihop munnen på hästen heller, som någon skrev att den "var till för". Jag ser den som en kombination av engelsk och remont som stabiliserar i sidled. Bra ibland, dåligt ibland.
I

Jag skrev att den var bra till att snöra ihop nosen tillräckligt hårt om det var det du menade!
Vet många som inte alls förstår sig på den utan knäpper den alldeles för hårt, vilket är lätt gjort efter som du både har metallen som blir stum och dubbla remmar så du kan få ännu mer tryck.

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 144
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?