Varför blir det så?

Taefill

Trådstartare
När jag travar med unghästen liksom "klonkar" det från skorna. Tror hon kliver på fram med bakhovarna :crazy: Har boots för att förhindra men det blir så ändå.
Vad kan vara orsaken till att det blir så och vad kan man göra åt det?

Sv: Varför blir det så?

beror på en av två saker, eller en kombination av båda:
-hästen är felskodd
-hästen går obalanserat

eftersom det är en unghäst är det mest sannolikt att det beror på obalans. försök rida ihop den bättre.

Felskodd, vad är det då för fel i skoningen?

Det blir mest "klonk" när jag försöker jobba henne mer i traven och inte bara låter henne pinna på, så obalans låter inte helt omöjligt.

beror på en av två saker, eller en kombination av båda:
-hästen är felskodd
-hästen går obalanserat

eftersom det är en unghäst är det mest sannolikt att det beror på obalans. försök rida ihop den bättre.

Jag undrar samma sak. Min häst gör så när jag rider på ridbana. Jag har inte någon ridbana hemma utan måste låna av en kompis som bor ett par km från oss. Jag rider där ca två gånger i veckan. Hon har gjort så vid ett par tillfällen de senaste månaderna och båda gångerna har skon lossnat.
Jag tycker inte att hon går obalanserat. Det är inte en unghäst.

Men om skon lossnar så låter den väl för att den håller på att lossna eller så är det för att hästen på något vis trampar av den med en annan hov.

Jag läste nog fel på det jag svarade på. Det ärklart att hon trampar på skon så den lossnar. Men jag trodde det kunde bero på att hon var obalanserad eller på hovslagaren.

att den har för långa tår så att den inte kan rulla över framtill och därför inte hinner undan med frambenen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
833
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama