Varför bits hon?

GardenAngel

Trådstartare
Jag har märkt att Lava har ett underligt beteende som jag inte stött på förut, hos någon katt. Det började med att hon bet mig i händerna på morgonen, vilket kändes som ett "Vaaakna då, människa!" och nu har det eskalerat till när hon är väldigt gosig. Då kan hon ta ett nyp i min arm eller hand.
Jag uppfattar det verkligen inte som ett aggressivt bett utan funderar på om det kan vara något slags överslagsbeteende eller för att få uppmärksamhet. Någon som har varit med om detta?

Det är inte ett speciellt hårt bett och inte "explosivt". Utan hon öppnar bara munnen och stänger den på min hud, sen släpper hon. Det brukar reslutera i att jag rycker till så hon får en knäpp på nosen och jag säger Nej! Sen låter jag bli henne. Så det borde inte vara en uppmärksamhetsgrej som gett belöning i form av gos. Hon får ju uppmärksamhet iom att jag säger åt henne, men hon får ju inte det hon är ute efter i så fall, dvs gos.

Lava är världens snällaste katt och har aldrig (under halvåret jag haft henne) varken bitit eller rivit mig eller någon annan förutom detta. Min systerdotter på två år har burit henne och till och med lagt sig på henne utan att hon protesterat. Så detta bett förbryllar mig. Kan det vara ett kärleksbett? Hon har nämligen endast gjort det på mig, aldrig någon annan.

Någon som har några teorier? Och några tips på hur jag får det att försvinna? Ignorera helt om det är ett uppmärksamhetsknep? Eller leva med det om det är ett överslagsbeteende?

Brunetten gör så - aldrig hårt, men tillräckligt för att jag ska sprätta till. Tror att hon söker uppmärksamhet mest. Gärna i mina fötter på morgonen (gå upp din lata xxx - servera frukost!) eller när jag sitter vid datorn och hon kryper in under skrivbordet.

Jag ser det inte som något problem och har inte skällt på henne för det. Hon är ju försiktig. Vore absolut skillnad om hon jagade mig, eller bet till ordentligt. Jag tror som sagt att det mest är ett sätt att säga "haallå! här är jaaag :)"

Min tjej gör så när man dundergosar, hon vill alltid tvätta och då tar hon ibland tag med tänderna när hon är i extas.
Gör inte ont och jag tycker faktiskt det är rätt mysigt :p
Hon har aldrig tagit tag för att få sin vilja fram eller så, jag ser det bara som kärleksnyp.

Om du inte vill att hon ska göra så skulle jag inte gosa på henne på ett sätt som framkallar det, kan det funka?
Jag märker på min när hon blir dundergos och då skulle jag kunna ta det "lugnare" med goset för att undvika nypen.

@Hagens_Zorba Jaa kanske. Det skulle isåfall vara att inte klappa henne när hon är supergosig. Jag är inte den gosigaste matten som finns, utan klappar henne mest litegrann och tycker om att ha henne som knävärmare. Inser att hon bara bits när hon är gosig och jag sitter framför datorn. Uppmärksamhet?

Tror inte jag kan göra något åt de gångerna hon väcker mig :D Aldrig ha händerna utanför täcket? Fast på biter hon min kanske i näsan? Hon har faktiskt bitit mig i kinden en gång :D
Och det gör ju inte ont, men hon har vassa tänder, så det är knappast skönt.

Nu tycker jag mer att det låter som att hon är understimulerad. Testat att leka henne trött på kvällarna? Så kanske hon sover längre och inte behöver väcka dig och tigga uppmärksamhet? Förstår att det inte är mysigt att bli väckt av tänder på händerna :grin:
Mina tycker jag är tråkig när jag pluggar, får ta pauser och aktivera dem emellan så brukar de låta mig vara ifred.. ett tag ;)

Jag har märkt att Lava har ett underligt beteende som jag inte stött på förut, hos någon katt. Det började med att hon bet mig i händerna på morgonen, vilket kändes som ett "Vaaakna då, människa!" och nu har det eskalerat till när hon är väldigt gosig. Då kan hon ta ett nyp i min arm eller hand.
Jag uppfattar det verkligen inte som ett aggressivt bett utan funderar på om det kan vara något slags överslagsbeteende eller för att få uppmärksamhet. Någon som har varit med om detta?

Det är inte ett speciellt hårt bett och inte "explosivt". Utan hon öppnar bara munnen och stänger den på min hud, sen släpper hon. Det brukar reslutera i att jag rycker till så hon får en knäpp på nosen och jag säger Nej! Sen låter jag bli henne. Så det borde inte vara en uppmärksamhetsgrej som gett belöning i form av gos. Hon får ju uppmärksamhet iom att jag säger åt henne, men hon får ju inte det hon är ute efter i så fall, dvs gos.

Lava är världens snällaste katt och har aldrig (under halvåret jag haft henne) varken bitit eller rivit mig eller någon annan förutom detta. Min systerdotter på två år har burit henne och till och med lagt sig på henne utan att hon protesterat. Så detta bett förbryllar mig. Kan det vara ett kärleksbett? Hon har nämligen endast gjort det på mig, aldrig någon annan.

Någon som har några teorier? Och några tips på hur jag får det att försvinna? Ignorera helt om det är ett uppmärksamhetsknep? Eller leva med det om det är ett överslagsbeteende?

Mina katter gör så på varandra. De kan ligga och gosa och kurra. Så tar den ena ett tag i den andras nackskinn eller nåt. Den bara håller det där liksom tills den tröttnar eller den andra katten blir arg.

Mina katter gör så på varandra. De kan ligga och gosa och kurra. Så tar den ena ett tag i den andras nackskinn eller nåt. Den bara håller det där liksom tills den tröttnar eller den andra katten blir arg.

Så gör mina med! Dock bara den äldre på den yngre. Och inte speciellt hårt, bara tjuvnyper typ.

@Hagens_Zorba Jaa, har också funderat kring understimulans. Men hon är utekatt och leker nästan alltid med hunden när hon blir uttråkad (gärna jaktlekar lagom tills att jag ska försöka sova.. :grin: ), så jag "tycker" inte att det borde vara det..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka