har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran.
- I samband med tävling och transport kan hästen förlorar stora mängder vätska och eftersom man ger hästen betfor uppblött med stora mängder vatten och hästen tycker det är smakrikt och gärna äter det, får den samtidigt i sig vätska. Därför undviker man också transportsjuka. Transportsjuka handlar många gånger om vätskebrist,
 
Betfor är sockerrikt och det tar en viss tid för en häst att anpassa sig till en sockerrik foderstat, och olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras.
 
Nej, det är naturligtvis ingen nödvändighet! För mycket socker kan vara skadligt för hästar såväl som för människor. De kan också bli "sockerberoende". Plus att betmassan kan innehålla giftrester då man använder mycket bekämpningsmedel i sockerbetsodlingar. Men en mindre mängd är, som tidigare sagts, bra för magen. men det finns annat som också är bra för magen som man kan ge istället om man vill, vetekli eller linfrö t ex.
 
Man behöver inte ge betfor. Min ponny äter inte ens betfor.

Jag brukar dock försöka ha lite betfor i vattnet när vi är på utställning och så så att hon verkligen dricker och även precis när vi stallar in från betet då det finns risk (liten antar jag men ändå) för förstoppning vid övergången från gräs till hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
453
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
931
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp