Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Nixehen

Trådstartare
Alternativt: "Varför kan hästfolk inte stå för sitt ord?" alternativt "Hur kommer det sig att avtal inte behöver hållas i hästvärlden?"

Sitter ikväll - återigen - och begrundar detta faktum. Återigen har jag spenderat timmar med kontakt med köpare på häst - lagt ned massor av tid och energi på att svara på jordens alla frågor, skicka mer bilder. Diskuterat pris och skrivit ihop kontrakt. Har luskat i transportmöjligheter, packat hästen utrustning och planerat kommande häst. (För er som inte vet vad jag sysslar med så finns länken på min presentation.)
Luskat med banken om hur man betalar från utlandet etc etc.
Köparen har hela tiden intygat att "jodå, klart vi ska ha hästen", "Vi kommer och hämtar i dagarna - ska kolla upp färja."
Satt ikväll och skulle betala handpenning - då "gick" det plötsligen inte att betala från köparens bankkonto till Sverige, dvs mig. "Går det bra att jag betalar hela honom på plats?" - Sure, om ni kommer inom ett par dagar.
37minuter senare kommer ett mail "Det har dykt upp privata grejer som gör att jag inte kan köpa honom."
Okej? Vad kan dyka upp så plötsligt ekonomiskt (men privat, jag frågade!) att man på mindre än en timme måste backa ur ett ingått muntligt avtal?

Hur många gånger har jag inte stått just här? Frustrerad, förbannat, irriterad, less och bara allmänt uppgiven över mentaliteten hos hästfolk? För många!
Försöker intala mig att det ändå inte var rätt person för honom isåfall, ödet vill annorlunda. Hjälper föga!:grin:

Vad är det som gör att avtal inte är bindande i just hästvärlden? Varför står hästfolk utanför avtalslagen? Varför snackar hästfolk mer skit än andra? Och varför anser hästfolk att det är helt okej att slösa med andra människors tid och pengar?
Uppträder detta beteende endast när det faktiskt handlar om hästar och hästprylar? Eller anser hästmänniskan att denne kan använda samma mentalitet i andra affärer? När den köper bil? Handlar mat? Köper begagnad soffa?:idea:

Jag blir genuint fascinerad mitt i all irritation..! Jag är en sådan person som alltid står för mitt ord, skulle aldrig falla mig in att ingå avtal och sedan vara skita i det. Hur kan man ens göra så? Alltså.. va?

Så, det här är ju ändå ett av sveriges största hästforum för just HÄSTFOLK. Alltså borde jag kunna få raka svar här på varför man uppför sig på detta vis? (Eller i och för sig, en av frågeställningarna var ju just varför hästfolk snackar så mycket skit, så jag kanske inte ska förvänta mig för mycket...:grin:)

Hit me! Upplys mig!:idea:
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag tror inte det är hästfolk generellt, jag tror det är internethandeln/annonseringen som ställer till det för många. Utbudet är stort, man håller kontakt med många, ska ha det bästa - billigast. Folk vågar inte vara ärliga och ljuger helt enkelt.

Jag försöker själv vara noga med att svara, tacka osv, men glömmer ibland.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag som har inackorderingar undrar just över skitsnacket. Det "paktas" och det snackas skit - även mellan kompisar men mot de andra inackorderingarna och säkerligen mot oss också. Jag förstår inte hur man kan fortsätta vara "kompisar" för i min värld snackar man inte skit bakom ryggen på sin kompis.

Och det mest fantastiska är att man är beredd att försämra för 14 andra hästar bara man själv får sin vilja fram. Phu!

Vad är problemet med hästfolk?
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Vad är problemet med hästfolk?

Vad är problemet med folk...

Gällande hästfolk tror jag att det är för att det är mest tjejer och tjejer verkar ha en stor benägenhet till skitsnackande.

Hela Sveriges befolkning är uppfostrade till att bli egoister som ska ha hela tiden, men inte behöver ge tillbaka.
"Ingen tar skit i de lättkränktas land" eller vad är det Eberhardts bok heter.

Inom hästeriet finns det så många människor med god vilja och önskan att göra rätt och göra bäst. Så läser man eller frågar någon "expert" som presenterar en bild av sanningen och då blir det hela och enda sanningen som man sedan har svårt att nyansera. För experten har uttalat sig.

Vad gäller affärer och att dra sig ur: jag tror faktiskt att det händer i alla affärer med "begagnade varor" där utbudet är stort.
Jag tror också att en del personer ser en lockande annons, kan inte låta bli att svara men kommer på i sista minuten att det kanske inte var en bra plan att köpa.
Eller så händer faktiskt något som hindrar. Man får inte sålt den häst man hade innan, man blev arbetslös, man blev tvungen att köpa ny bil för den gamla gick sönder, partnern eller man själv eller någon förälder blev sjuk - eller vad som helst av alla livshändelser som är en belastning.

Eller så är "hästfolk" bara sämre människor än andra som inte har någon "heder" i affärer;)

Jag erkänner att jag själv lutar åt egoism-tanken. Titta bara på alla trådar här på Buke om hästaffärer som gått snett. Köparen är missnöjd och reklamerar, ibland faktiskt för att den blivit lurad, ibland för att köpet inte blivit som den önskat.

Jag tror, dock inte specifikt i TS situation, att många människor inte tänker på att det är ett levande djur man köper, som det kan inträffa olika saker med som gör att det inte blir som man tänkt sig, och blir besviken.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag kommer i framtiden då det ska säljas häst vara tydligt med att ska dom hämta hästen typ en vecka senare då vill jag ha handpenning som inte betalas tillbaka om dom backar ur. Tänker fortsättningsvis inte hålla på en häst som köpare dyrt & heligt bara måååååste få köpa. För att sista stund kunna backa ur. Känns inte rätt mot andra intressenter

Brevvänner! Ibland får man halva sverige som brevvän känns det som. I framtiden får dom ringa!!

Betalning! *suck* hästar som ska skickas INNAN betalning. ALDRIG i livet!!Finns inte en chans i h-et att jag gör det

Kontrakt som är milslång (främst ridfolk:angel:) men jisses....kom och rid, kör och är man så osäker att rivrem, hängslen och fallskärm måste finnas så leta dig en annan häst. Man kan inte mer än säga som det är......Trist att hästsverige verkar vara så otroligt oärligt och falskt

Ibland kan man ha otur att träffa på ovanstående men tur det ändå finns köpare som är bra och seriösa också. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Hästfolk är säkart som annat folk är mest om man tar hänsyn till ålder, könsfördelning etc.

Personligen skulle jag inte räkna med att en vara oavsett vilken är såld förrän minimum handpenning är lagd. I övrigt så kan det mycket väl vara sant det där med att något dykt upp. Mycket händer plötsligt, alltifrån att motorn på bilen skär sig till svärmor dör eller man får sparken/förlorar en affär.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Vad hade hänt om rubriken lytt: Varför snackar romer, svarta, eller annat löst folk så mycket skit?

Då hade det nästan blivit folkstorm och TS skulle vara en idiot med mycket fördomar.

Mitt svar är alltså att man inte kan generalisera såhär. Det är väl så att om man vistas mycket i hästvärlden så hör man mycket skit där, precis som i alla andra grupperingar.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag tror inte det är hästfolk generellt, jag tror det är internethandeln/annonseringen som ställer till det för många. Utbudet är stort, man håller kontakt med många, ska ha det bästa - billigast. Folk vågar inte vara ärliga och ljuger helt enkelt. ...

Dom var jag har hästarna inackorderade sålde en av ponnyerna och fick sig av en familj som först kom och såg på den. På plats var den helt perfekt, avtal skrevs, handpeng betalades och ponnyn hämtades. Här i Finland görs det fortfarande prövotid i många fall så den här ponnyn åkte på en månads prov. Inga som helst problem där, allt gick perfekt, till köparna började pruta. Ponnyn var en sadeltämjd grön 4-åring och stallägaren var väldigt mån om att berätta det då köparna var på besök, hon rent av upprepade det flera gånger. Några dagar innan prövotiden gick ut hade de kommit överens om att köparna verkligen köper ponnyn, för att sedan 3 dagar efter utgångsdatumet få ett samtal av köparna att "nej, vi har hittat en annan billigare ponny, när kan vi hämta tillbaka den här?" Nu gick det så att säljaren var i kontakt med advokat som ansåg att handpenningen inte behövde betalas tillbaka pga. avtalsbrott så köparna köpte ponnyn i alla fall. Under tiden som ponnyn var på prov var det flera som hörde av sig om intresse, men de eventuella köparna svarade varje gång att nej, de vill hålla ponnyn..

Tydligen ska det här vara väldigt vanligt bland hunduppfödare, om jag förstod en kompis rätt.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Kl

Vad gäller skitsnack inom stall kan jag se att i många fall är det just ens egen häst som ska prioriteras högst och att man då inte bryr sig om det blir problematiskt för dem andra. Man måste ju på något sätt se det som att vi har häst i det här stallet allihop och vi måste få det att fungera så bra som möjligt för alla.

Sen är det också lite olyckligt att många har sin syn på hur man ska ta hand om hästar och dömer andra efter det. Ett exempel är förut när jag hjälpte till med ridskolehästarna på helgerna så hade vi en häst som var väldigt halt. Det hade skett en incident i stallgången - jag minns inte exakt vad som hänt men hon var väldigt halt (och blev heller aldrig bra men det hör inte hit). Vi ställde ut henne i rasthage som vi blivit tillsagda att göra och det var inget konstigt eller fel med det. Hon hade inte mått bra av att stå ensam inne i sin box när alla andra var ute. Men då kom någon från privatstallet och skällde ut oss "det är ju synd om hästen". Det var egentligen lite underligt.. Våra rasthagar är inte stora alls och att vara instängd i en box skulle inte förbättre utan snarare förvärra då hon inte skulle kunna slappna av..
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag har inget vettigt svar på dina funderingar, men jag kollade in din hemsida och måste bara få ge dig en STOR ELOGE för ditt arbete med hästarna! Underbart!! Det är pecis detta, som du gör, som jag har drömt om att få göra i flera, flera års tid, få ge hästarna en andra chans, men jag har inte haft varken plats, tid eller råd att kunna ta itu med det. Men jag hoppas att jag någon gång i mitt liv ska få göra detta som du gör. Drömmen vaknade efter att jag köpte min första egna häst, en misshandlad ex-travare som var så rädd så det var hemskt att se! Kanske inte den bästa första hästen ;) , men en sån underbar vän som jag fann i honom, tror jag aldrig att jag kommer att finna igen! :love: Tyvärr lever han inte längre, på grund av ålder, men min dröm lever kvar ännu, och jag vet precis vad jag ska kalla mitt "häst hem" den dagen jag får det :)
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Och nu i helgen skulle jag haft spekulant på ett sto, efter diverse mejl och telefonsamtal och jag har även gjort ett flertal filmer, så var de jätteintresserade och ville köpa henne om allt såg okej ut vid besök denna helg.
Men har dom kommit?! Har dom ens hört av sig!? Nej då...Så det blir väl till att lägga ut en ny annons. :mad:
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Ska man sälja häst så ska man nog använda sig av handpenning, är folk villiga att betala det så brukar de vara "seriösa".

Rent allmänt: Att svara på mejl/telefonfrågor och att filma hästen hör väl till när man ska sälja?

Jag har varit med om att hästen varit såld när jag kom för att provrida (iofs för 100 år sedan innan mobiltelefonen/mejl fanns). Jag har ju inte blivit avskräckt utan köpt flera hästar efter detta;)
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Jag skulle inte gjort hälften av det du radar upp utan handpenning. Visst, filma, fotografera och svara på frågor - det måste man. Men inget mer utan 10 eller 20% i hp.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Ska man sälja häst så ska man nog använda sig av handpenning, är folk villiga att betala det så brukar de vara "seriösa".

Rent allmänt: Att svara på mejl/telefonfrågor och att filma hästen hör väl till när man ska sälja?

Jag har varit med om att hästen varit såld när jag kom för att provrida (iofs för 100 år sedan innan mobiltelefonen/mejl fanns). Jag har ju inte blivit avskräckt utan köpt flera hästar efter detta;)

Jo, film och bilder hör till. Självklart. Likaså att ge information. Men man behöver inte boka in tid för besök om man inte har för avsikt att komma. I annat fall är det bättre att boka av även m man tycker det är jobbigt. Då vet ju säljaren läget och kan gå vidare med andra intressenter.
 
Sv: Varför snackar hästfolk så mycket skit?

Kanske dök det verkligen upp ngt bara så där?
Köparens respektive kanske flög i luften den kvällen, precis en timma innan. "Du får välja, mig eller att köpa den där jävla hästen från sverige!..." Eller så kanske de ringer från sjukhuset, köparens mamma ligger inför döden?
Allt kan hända.
Men visst, det låter ju mer som att köparen ändrat sig och sedan inte vågar säga det rakt ut.


Bästa är att kräva en liten förhandpenning. Då vet du att du iallafall får betalt Något för ditt jobb som du lägger ner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 031
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 835
Senast: bumpo
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 748
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 260
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp