Varför ska man försäkra sitt barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Nu börjar det klarna lite.
Självklart ska barnen vara olycksfallsförsäkrade och ev. ha en livförsäkring. Är det det dom gör reklam om?
gulan
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

gulan skrev:
Nu börjar det klarna lite.
Självklart ska barnen vara olycksfallsförsäkrade och ev. ha en livförsäkring. Är det det dom gör reklam om?
gulan

Har inte sett reklamen så det kan jag inte uttala mig om men, gissar att det kan vara det.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

gulan skrev:
Ja, precis..det känns som om vanliga försäkringar gäller ochså i "vissa fall" Hemförsäkring, livförsäkring och att man kanske "dubbelförsäkrar".
Ska jag kasta mig in i djungeln?
gulan

Gå på en försäkringsrådgivning, det kan vara jättebra! Då går man igenom alla sina försäkringar med någon från en försäkringsbyrå, och de hjälper till att se om du är dubbelförsäkrad, saknar någon viktig bit, ger råd och svarar på frågor. (Om man tecknar en gravidförsäkring hos Trygghansa så får man en gratis... :idea: )

För mig känns det säkrare att ha min bebis försäkrad just ifall något skulle hända. Och även om vissa andra försäkringar tar olika mindre bitar, så kan du ge dig tusan på att det är just de komplikationer som inte inefattas av dessa, som drabbar ditt barn. Nu ligger min lilla fortfarande i magen (v 34 nu!) men när hon är född så tycker jag det är viktigt med en försäkring som inte bara innefattar olycksfall, utan också (eller framförallt) sjukdomar. Större delen av alla men och t.ex oförmåga att försörja sig själv senare i livet beror på just sjukdomar och eftersviter av dessa. Olyckor står för en mycket liten del.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Ja just det. Det var lite det jag undrade ochså lite över. Om barnet föds med någon slags sjukdom som gör att han/hon senare i livet inte kan jobba. Täcker den försäkringen det då? Och hur mycket får barnet då.
Vad är maxbeloppet man får vid ev. sjukdom?
gulan
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Har försäkringar på båda mina i trygg hansa. Trygg hansa är en av dom få bolagen som ens har någon försäkring mot psykiska sjukdomar och dit hör autism,adhd och liknande osv. Denna för säkring går endast att teckna innan barnet är 6mån. Jag missade detta med mitt stora barn så jag hoppas att han inte får några av dessa diagnoser. men jag har tecknat det på min lilla. Många missar att dom flesta försäkringsbolagen inte har någon försäkring för dessa diagnoser. Konsumenternas försäkringsbyrå har en bra sida där man kan få upp och jämföra alla olika typer av försäkringar. lycka till
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Varför ska man ha livförsäkring på ett barn? Att ha livförsäkring på en vuxen kan jag förstå - den efterlevande parten får pengar så att han/hon t ex kan bo kvar i en villa, men om jag skulle få pengar när ens barn dör skulle det bara kännas väääldigt fel.

För övrigt vill jag bara säga att jag tycker Skandias barnförsäkringsreklam är väldigt söt. Det ser så äkta ut, och paret pratar precis som man själv gjorde när man satt där på BB... :)
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

gulan skrev:
Om barnet föds med någon slags sjukdom som gör att han/hon senare i livet inte kan jobba. Täcker den försäkringen det då?

Min egen livförsäkring ger barnet 400 000 vid arbetsoförmåga. Men det finns ju en massa sjukdomar och skador som barnen kan få utan att bli oförmögna att arbeta. Det täcker den inte.

Jag har läst på om den försäkring jag hade tänkt ta till mitt barn när det är fött. Den gäller inte vid sjukhusvistelse förrän barnet har fyllt ett. Den täcker inte skador orsakade av sjukdom ifall de upptäcks innan barnet fyllt två!:eek: Medfödda sjukdomar upptäcker man väl oftast före två års ålder. Då slipper försäkringen ta ansvar för det.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

havreflinga skrev:
Jag hade läst/hört att det kan vara problem med att försäkra sitt barn om något går snett, så jag passade på att fråga det försäkringsbolag vi har via facket när jag ändå skulle kolla en annan försäkring.

Jag minns inte exakt vad de svarade, men tror att man kunde teckna försäkring för sitt barn från vecka 26 (eller 28). Alltså innan barnet var fött. Vissa villkor började inte gälla förrän barnet var ett år, men det lät ändå som en bra försäkring. Och inte särskilt dyr. Fast jag har ju inte jämfört med en massa andra försäkringsbolag...

Varför är det inte fler som använder den fackliga försäkringen?

En annan grej: Tydligen är det ofödda barnet försäkrat för vissa saker om man har en livförsäkring. Jag har valt att alltså skaffa en livförsäkring nu när jag är gravid, istället för en vänta-barn-försäkring. Oxå via fackets försäkringsbolag.

Fackets barnförsäkring är inte lika bra som de "vanliga". Skillnader i villkoren. Den är ju inte extremt billig för intet.

Däremot är privatolycksfallsförsäkringen bra, men det kan vara idé att lägga till extra prisbasbelopp. Nivån på ersättningsbelopp varierar beroende på fack.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

ulda skrev:
För övrigt vill jag bara säga att jag tycker Skandias barnförsäkringsreklam är väldigt söt. Det ser så äkta ut, och paret pratar precis som man själv gjorde när man satt där på BB... :)
Och jag tycker den känns fel för barnet ligger nöjt och sen när mamman nämner Skandia börjar ungen gråta, precis som om den inte alls gillar det.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Men det är ju det som är skämtet ;-)

Om du minns så var flera chefer på Skandia inblandade i en jätteskandal för ett tag sedan. Nu går deras reklam ut på att "Men vårt rykte har vi inte råd att göra fel". En ganska smart vändning faktiskt :smirk:

I alla fall, min sambo pratade VERKLIGEN inte sådär med vår son på BB ;) :D - annars ser det ju rätt autentiskt ut.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

ulda skrev:
Varför ska man ha livförsäkring på ett barn? Att ha livförsäkring på en vuxen kan jag förstå - den efterlevande parten får pengar så att han/hon t ex kan bo kvar i en villa, men om jag skulle få pengar när ens barn dör skulle det bara kännas väääldigt fel.

För övrigt vill jag bara säga att jag tycker Skandias barnförsäkringsreklam är väldigt söt. Det ser så äkta ut, och paret pratar precis som man själv gjorde när man satt där på BB... :)

En livförsäkring på ett barn gör ju att man får ut pengar till att exempelvis täcka alla kostnader som ett dödsfall innebär. Begravningar och allt som det innebär är ju inte gratis. Känns inte som att man skulle vilja snåla på sådant om det fruktansvärda skulle hända och man förlorar ett barn. Det är väl inte heller det man gärna går och lånar pengar till för att täcka kostnaderna som uppkommer. Så alternativet med livförsäkring känns bra att ha.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Jag tog en vänta-barn försäkring innan Victor föddes, även den del som man betalar. Den gäller till 6 månaders ålder har jag för mig. När han föddes blev det lite komplikationer. De satte igång mig, men sen tog det ändå 3 dygn innan han behagade komma ut, så han var för medtagen för att orka äta själv. Han lades in på neonatalkliniken och sondmatades i 2 dygn, och nu får vi inte försäkra honom mer än mot olycksfall. Bara pga att han var trött i början. Han var inte sjuk på något vis.. Har dessutom inte haft några som helst problem efteråt, och är nu drygt 4 månader... Om 1,5 år gör de om bedömningen igen :(
Känns rätt meningslöst att ha kostat på honom den här försäkringen faktiskt :smirk: .Fast det hade ju kunnat hända något värre, och då är det ju helt klart bra att vara försäkrad :smirk:
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Gandalf skrev:
Men det är ju det som är skämtet ;-)

Om du minns så var flera chefer på Skandia inblandade i en jätteskandal för ett tag sedan. Nu går deras reklam ut på att "Men vårt rykte har vi inte råd att göra fel". En ganska smart vändning faktiskt :smirk:

I alla fall, min sambo pratade VERKLIGEN inte sådär med vår son på BB ;) :D - annars ser det ju rätt autentiskt ut.
Aha, det fattade jag inte...:o
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Omdet konstateras att Er son får/fått någon typ hjärnskada, eller ATT han fått något annat som kunde kopplats till den segdragna förlossningen, hade försäkringen täckt uppdå? Och VAD hade den täckt upp?
gulan fd.gulla
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Till er som har livförsäkring på barnen: Varför har man en livförsäkring på ett barn? Att föräldrarna har det är ju naturligt, om jag dör ska ju min försäkring gå in och försörja familjen, men ett barn är ju inte familjeförsörjare?
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Då tycker jag att du ska ansöka hos något annat försäkringsbolag. Mina tvillingtjejer låg inne över en månad på neo och sondmatades nästan hela tiden. Jag hade "vänta barn" försäkringen som gav ersättnign för sjukhusdygn men jag ansökte sedan om barnförsäkring hos ett annat bolag.Det var inget problem att teckna men det tog ett tag innan de hunnit gå igenom alla journaler.

Gulan: de flesta barnförsäkringar är olika varandra. Du får jämföra olika bolag med varandra. Vad kostar försäkringen? Vad täcker den? Hur högt belopp ger ev. ersättningar etc. Vilka får teckna?
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Gulan: de flesta barnförsäkringar är olika varandra. Du får jämföra olika bolag med varandra. Vad kostar försäkringen? Vad täcker den? Hur högt belopp ger ev. ersättningar etc. Vilka får teckna?
Ja, fy tusan ge sig in i den snårskogen......Och med risk för att när jag tycker att jag är berättigad ersättning så tycker inte bolaget det för dom hade något finstilt med på pappret. Ryser.
Men jag ska göra mitt bästa och titta in på konsumenternas försäkringsbyrå.
gulan
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Jag har skrivit en av anledningarna längre upp i tråden om du kikar där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 313
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp