Varför ska man försäkra sitt barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
jag har skandiareklamen i tankarna. Jo bebisen var redan försäkrad i magen? Varför ska man försäkra ett barn i magen?
Har någon här försäkrat sina barn. Dvs. tagit en specialförsäkring.
gulan fd.gulla
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Därför att om barnet kommer ut och det visar sig att det lider av någon kronisk sjukdom till exempel, så kan försäkringsbolagen vägra att försäkra det. Om det redan är gjort däremot kan de inte göra så mycket. Men läs villkoren för olika barnförsäkringar så får du veta mer precis vad som gäller.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Jag svarade visst inte på hela frågan :p Jo, vi hade en "Väntabarnförsäkring". Men bara den som är gratis tror jag (det är sambon som sköter försäkringarna i vår familj :o ), det är väl Trygghansa som har en sådan.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Ja mina barn är specialförsäkrade.
Man får ju bara 90+90 dagar i tillfällig föräldrapenning vid sjukt barn t.ex.
Och vid svåra sjukdomar så kan barnen bli sjuka flera år i sträck.
Det ger ersättning till mera hjälpmedel och ombyggnad av huset om det behövs.
Samt utfyllnad mellan lön och föräldraförsäkringen om barnen är sjuka mer än en viss tid.

Det är riktigt bra försäkringar de där.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Ja, man bör försäkra sina barn. Jag hade min son försäkrad redan innan födseln, vilket gjorde att jag fick ersättning för de dagar jag låg på BB till och med. Det gör också att man får ersättning för sveda och värk, lyte och men och även dödsfall.

Min yngsta, dottern slarvade jag bort ansökan på så hon var inte försäkrad när hon vid 11 månaders ålder fick 1 liter hett vatten över sig. Det är något jag bittert fått ångra. Hon är ju naturligtvis försäkrad idag men med reservationer och även ärr som hon inte kommer få ut något för, inte heller den dag hon vill plastikoperera sig... pga min miss med försäkringen.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

De flesta försäkrar sitt hem, sin bil, tecknar extra försäkring när de köper en dator, kamera osv men rätt många slarvar när det gäller att försäkra sig själva och sina barn.

Ett sjukt/handikappat barn är en otroligt tuff påfrestning både ekonomiskt och psykiskt.
Att i en svår situation få ekonomisk ersättning underlättar enormt.

Det allra, allra bästa är att teckna försäkring innan barnet är fött för att vara förutseende.
Då slipper man reservationer utöver villkoren.

En del barn går inte ens att försäkra trots en rätt liten defekt, det räcker med att du föder ett barn för tidigt. Oavsett om barnet är fullt friskt så vill inte bolagen försäkra för tidigt födda barn.

Räddningsförsäkringen för ej fullt friska barn är "medlemsbarn" dvs fackets barnförsäkring. Fackets försäkrar alla dvs både barn och vuxna med eller utan defekter.

Teckna försäkringen innan ni får barn är mitt tips som fd anställd vid försäkringsbolag.
Vill även tipsa om att det finns ett bolag som är nischat på barnförsäkringar och faktiskt bättre än de övriga på marknaden, må hända att de inte är billigast men de är BRA ;) !
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Händer något vi födslen kan du få ersättning från försäkringsbolaget. Vad jag har försått så kan det bli lättare att försäkra när barnet väl är fött. Detta kan strula om du tex fått ett prematurt barn.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Vi hade "vänta barn-försäkring" och vi fick ut en bra slant genom ersättning för sjukhusdygn då de föddes 6 veckor prematurt och vi fick ligga inne en månad. Jag fick dessutom ersättning för båda barnen vilket jag inte räknat med.
Trots att man har "väntabarn-föräkring" är man ändå inte speciellt skyddad, det är en massa undantag.
En riktig barnförsäkring bör man skaffa så fort ungen tittar ut. Råkar barnet ut för en olycka som gör att den aldrig kan försörja sig själv är det mumma att ha en bra försäkring. Jag rekommenderar att man tecknar maxbelopp och har det till 4 års ålder, då kan man sänka om man ej har råd. De flesta sjukdomarna upptäcks före 4 års ålder.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Vad tråkigt :( både för henne och för dig som kommer att gräma dig i hela ditt liv. Bra att du ändå verkar ha accepterat att det blev så för det är ju så oerhört lätt att anklaga sig så mycket för sådana saker att det påverkar livet/familjen mycket negativt. Lycka till med tjejen! :love:

Trådskaparen: Självklart skall du försäkra ditt barn! Och som andra tidigare har sagt, ju tidigare ju mindre "bortskrivningar" och därmed enklare att få ersättning när det händer. Hur bra är det inte t.ex. att få ersättning för extra kostnader, mat och dyl. när man är på sjukhus, även planerade operationer. Barnet kan vid handikapp även få tillgång till bättre och mer avancerade hjälpmedel. Blir barnet handikappat är det ju en stor fördel att kunna få ekonomisk hjälp till att handikappanpassa boendet, för det är ju inte helt ovanligt att barn som blir handikappade känner sig som en börda för familjen och mår dåligt. Kan en försäkring hjälpa till att livet blir nästan som vanligt så underlättar det på många plan för det drabbade barnet.

Försök ta en försäkring som vuxen... Jag skulle göra det och fick "tusen frågor" bl.a. skulle jag skriva ner ALLA läkarbesök de senaste 5 åren. Vem i hela världen kommer ihåg vilket datum man gick och fick penicillin mot halsfluss el så?

Vad gäller dödsfall så går det även på kollektivförsäkringen man har t.ex. via facket. Fick själv svaret nej en gång men gav mig inte. Det var inte mycket men hjälpte till sten och begravning.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Vi försäkrade dottern först när vi låg på BB (Trygg-Hansa) men vi funderade på det redan tidigare, men det blev aldrig av...

Ett hett tips är i alla fall att försäkra barnet så fort som möjligt när det är fort, och framför allt före läkarundersökningen. Om de t ex skulle hitta något fel kan det vara kört för all framtid att få barnet fullt försäkrat. Om barnet reagerar på bröstmjölk t ex kan det bli inskrivet i journalen och då är det svårt att inte få "allergier mot allt" som undantag i försäkringsbrevet.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

jag tecknade trygg hansas försäkring i graviditetsvecka 26, den räcker fram till 6 mån ålder sen får man erbjudande igen om deras "riktiga försäkring".
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

ulda skrev:
Ett hett tips är i alla fall att försäkra barnet så fort som möjligt när det är fort, och framför allt före läkarundersökningen.

Enligt trygghansa (jag pratade med dem härom dagen) så måste barnet ha gått igenom den första läkarkontrollen, och allt måste vara bra där för att få teckna en försäkring utan eventuella reservationer... Men så fort den är gjord bör man ringa dem/skicka in papper, innan man kanske börjar hitta något annat problem hos barnet...
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Jag har samma försäkring som dig, men skulle vilja råda dig till en sak: teckna den "riktiga" barnförsäkringen redan nu. Det kostar inget extra (om du väljer trygghansas igen, den är gratis fram till 6 månader) så att du inte riskerar att få undantag på den riktiga sedan. Tyvärr så garanterar inte deras graviditetsförsäkring att du inte får reservationer när du vidaretecknar "Trygga barn"... Väldigt trist ifall någon sjukdom visar sig strax innan du får erbjudandet och tecknar den vanliga barnförsäkringen...
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Tack alla som svarat.
Men är det så att om ens barn blir långtidssjukt så går försäkringskassan in. Är det någon begränsad tid? Och det är då som försäkringen går in och täcker upp mellanskillnaden?
Samt utfyllnad mellan lön och föräldraförsäkringen om barnen är sjuka mer än en viss tid.
Gäller alltså inte "hela" sjukdomsperioden?
Man får ju bara 90+90 dagar i tillfällig föräldrapenning vid sjukt barn t.ex.
Och vid svåra sjukdomar så kan barnen bli sjuka flera år i sträck.
så om mitt barn inte är specialförsäkrat och blir långtidssjukt eller "väntan på döden sjuk". Får jag bara ersättning från fk en viss tid?
gulan fd.gulla
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Är det nån som vet vilka barnförsäkringar kommunen har? När jag växte upp fick vi nåt papper varje år på att vi var försäkrade, kommer dock inte ihåg om det var fom skolåldern eller redan tidigare. Detta kanske också bara gäller i vissa kommuner?
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

ecssory skrev:
Räddningsförsäkringen för ej fullt friska barn är "medlemsbarn" dvs fackets barnförsäkring. Fackets försäkrar alla dvs både barn och vuxna med eller utan defekter.

Jag hade läst/hört att det kan vara problem med att försäkra sitt barn om något går snett, så jag passade på att fråga det försäkringsbolag vi har via facket när jag ändå skulle kolla en annan försäkring.

Jag minns inte exakt vad de svarade, men tror att man kunde teckna försäkring för sitt barn från vecka 26 (eller 28). Alltså innan barnet var fött. Vissa villkor började inte gälla förrän barnet var ett år, men det lät ändå som en bra försäkring. Och inte särskilt dyr. Fast jag har ju inte jämfört med en massa andra försäkringsbolag...

Varför är det inte fler som använder den fackliga försäkringen?

En annan grej: Tydligen är det ofödda barnet försäkrat för vissa saker om man har en livförsäkring. Jag har valt att alltså skaffa en livförsäkring nu när jag är gravid, istället för en vänta-barn-försäkring. Oxå via fackets försäkringsbolag.
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Ja, precis..det känns som om vanliga försäkringar gäller ochså i "vissa fall" Hemförsäkring, livförsäkring och att man kanske "dubbelförsäkrar".
Ska jag kasta mig in i djungeln?
gulan
 
Sv: Varför ska man försäkra sitt barn?

Vi har våra barn olycksfalls- och livförsäkrade och har haft det sen de föddes. Tycker nästan det är konstigt att inte ha dem försäkrade. Även jag och maken har olycksfall och livförsäkring. Vi har till och med två olycksfallsförsäkringar var.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 313
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp