Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Rosett

Trådstartare
Reglerna verkar dessutom ändras lite då och då, vore det inte lika bra att ha samma sorts papper till alla vbl som reggas i ASVH?
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Hur tänkte du nu, att det ska bli en samlingsdiffusblanding istället för en ras med regler? Vill man bara registrera går det väl lika bra att använda SH.
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Jag menar halvblod som halvblod. De som inte har full hbl-stam behöver väl inte ens registreras i ASVH, varför krångla till det? :confused:

Och enligt vad jag läst förut här på buke så kan hästar efter samma hingst och "grönt" (?) sto registreras i olika avdelningar beroende på om stoet betäckts i Sverige eller utomlands. (Om jag inte minns fel nu).
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Men om man inte har färger på papprena, när har dom då full halvblodstam? Man måste ju sätta gränserna någonstans.
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Det är nog mer för att göra det enklare i hanteringen, så att man ändå kan ha alla hästar i samma register även om det då är med olika färg på papperna.
Andra raser har valt att ha t ex part breed för de som inte är rena och får finnas i stamboken eller som andra att ha skilda stamböcker.
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Hur vet jag vilken färg hästen har på passet? Ska köpa ny häst och skulle behöva veta det om jag ska visa på treårstest eller inte.
Reggad i asvh, stamboksnr 04. Är det grönt pass då trots att mamman är från Holland?
 
Sv: Varför måste ASVH ha gröna/grå/vita papper?

Du ser vilken färg hästen har på de 4 sista siffrorna i regnr.
04 är raskod alltså renrasigt halvblod därefter kommer två siffror för årtalet den är född, sen kommer själva registreringssiffrorna det är de två första siffrorna där som avslöjar i vilken stambok/register den är registrerad
 

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 628
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 442
Senast: sjoberga
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 863
Senast: Barbabelle
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp