Varför faller hon ur?

_Peplis_

Trådstartare
Har ju fått hjälp här med att räkna ut foderstat, har ett kanon hö med dessa värden:
Torrsubstans: 84%
Smältbartprotein, foder:54g/kg/foder
Energi, foder: 8.2 MJ/kg foder
Kalcium, Ca 4.4 g/kg foder
Fosfor, P 2.1 g/kg foder
Magnesium, Mg: 1.1g/kg foder
Kalium K: 19.6 g/kg foder

Det är ett Hbl, 164 cm, tävlas och tränas regelbunder, har gått lungare nu och stått helt i 2v nu.

Hon har gått på denna foderstat:
11kg Hö
ca 5 dl Betfor
75gr miner. Vit
½dl Olja
1msk salt
Morötter ca 3st/mål

Men jag har märkt att hon tappat både i hull och muskler..Innan jag fick detta hö åt hon ca 9kg hö och 2kg krafft+5dl betfor /dag och då var hon mkt finare i hull och det höet hade SÄMRE värden.

vad kan det bero på? Ska jag proppa i henne mer mat? och vad för mat? Det blir svårt att ge mera hö, hon äter 6kg på kvällen redan, och de andra 2 målen får hon i hagen..Där kan jag inte ge mer eftersom den andra hästen äter upp det..


När tävlingssäsongen drar igång, vilket den börjar göra nu ska jag även ge 1-2kg havre per dag. Kan det vara så att hon alltid behöver kraftfoder för att hålla sig fin? Eftersom det är ganska mkt hon har fallit ur...i muskler, överlinje hull osv.
 
Sv: Varför faller hon ur?

Jag har också bra hö, men eftersom det är begränsad hur mkt hö hästarna vill ha, så fodrar jag med krafftfoder även om hästen vilar. Ofta så tycker jag att man nu för tiden hänger upp sig alldeles för mkt på värden och exakta uträkningar, själv fodrar jag främst efter känslan, och båda mina hästar är i jättefint hull trots att den ena är pensionär och den andra har haft en lååång vintervila (3 mnd). Har faktisk fått kommentarer på hur fin och musklad han har blivit, lite roligt eftersom han bara gått i hagen. ;) Men det sägs ju att det är i vila hästens musklar byggs upp.

Mitt "trick" är att ge mkt protein, och mkt mer mat än vad dom enligt tabeller borde få. För att undvika för mkt kraft så ger jag lusernhack, 13 liter/dag och 1.5 kg Eggersman Classic Mix. Gammelpållen får inte lika mkt lusern (äter inte upp) men han får desto mer müsli, 2.3 kg Eggersman Vital Senior. Den müslin är kanon för hästar som tappar hull också.

Som det är nu så får ju din häst i princip inget kraftfoder alls, så jag skulle absolut försöka med det för att få upp henne i hull. Kan rekommendera Eggersmans foder, dom är havrefria så hästarna blir inte stirriga till trots för att dom inte arbetas.
 
Sv: Varför faller hon ur?

Min teori är att proteinkvalitén in höet spelar stor roll. Trots att man har en bra kvot, 6,5 som i ditt fall, är det inte säkert att det räcker med bara hö. Jag tror att man inte generellt kan säga att ett hö med hög kvot behöver man inte sätta kraftfoder till. Det beror på vad man har för häst och hur hästen kan tillgodogöra sig proteinet i grovfodret. Man kan iaf till tränande hästar behöva lägga till extra protein från kraftfoder trots en hög kvot. Kanske inte drämma till med soya eller KP, men något kraftfoder med mer lättsmält protein. Det proteinet håller högre kvalitét vilket gör att hästen kan tillgodogöra sig det lättare. Har sett det på fler håll.....trots att höet/hösilaget håller hög kvot måste man iaf tillsätta kraftfoder för att hästen inte ska falla ur/muskla klokt. Detta har då gällt både kallblod och halvblod/fullblod.
Eftersom hon nu börjar falla ur hade jag fodrat upp med exempelvis lusern/havre/PlussGrön/Nya grooven i en lämplig kombination. Till min häst hade jag gett lusern och nya grooven då hon inte funkar så bra på havre. Till en häst som fungera på havre kanske man kan ge lusern/havre (och plussgrön). Sen beror det ju på vad det är för häst, hur lätt den har för att muskla/hulla upp, träning mm mm. Jag skulle nog även i detta skede gå på med exempelvis Forans VSL för att hjälpa henne lite extra med musklingen inför tävlingssäsongen.

Så skulle jag göra! Mängder? Ja, de som passar hästen och träningen!

//Alice
 
Sv: Varför faller hon ur?

Kul med en till som gjort samma iaktagelse! ;)
Många backsnade när de fick veta hur mycket protein jag tryckte i fjordingen. :angel: Min stora häst får "normal" mängd protein, men börjar märka att med ökad träning ökar proteinbehovet. Hon ska upp på en kvot på 7 nu.... :angel:

//Alice
 
Sv: Varför faller hon ur?

Ett snabbt svar:
Ja, om hästen faller ur behöver den mer mat, även om man räknat på foderstaten. En häst är nämligen en individ och inte en siffra i en tabell! Därför ska man aldrig vara rädd för att justera en beräknad foderstat uppåt eller nedåt när man märker att hästen inte ser ut som den "borde".
 
Sv: Varför faller hon ur?

Utöver att alla hästar är individer så är analysen bara så bra som provet är taget. Ditt prov kanske visar för höga värden mot vad höt egentligen innehåller, eller kanske att bladen faller bort vid foderhanteringen och hästen därför inte får i sig de proteinrika bladen?

I vårt stall har vi tvärtom. Analysen visar katastrofvärden, men ändå föll inte hästarna ur som de "borde" gjort på den foderstat de gick på under hösten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 612
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Vad kan man ge en lat ponny mer än havre och betfor som inte ger effekt, eller ska mängden ökas? C-ponny 19 år som tränas och tävlas...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp