Varför alla tillskott ?

Pansi

Trådstartare
Hade kvällsfodring i stallet i helgen, ägarna var bortresta. Vanligtvis sköter de alla morgon o kvällsfodringar, samt blandar ihop maten.
Denna lördagkväll skulle alltså jag göra det, och jag skojar inte om det tog mig 30 minuter att blanda mat till 6 hästar ! Det var en uppsjö av pulver och tillskott och gud vet vad ! Minns inte ens hälften av vad det var, bara att det var mycket !

Behöver en frisk häst verkligen dessa tusen tillskott av tex biomag, olja, äppelcidervinäger, b-vitamin, chevinal plus, steeljoint, fiberplex osv osv osv ? Eller är det vi människor som älsar att känna oss viktiga och ha en avancerad foderstat ?

Vad säger ni ? Får er häst massor med extrasaker ? Varför ?

(vill inte provocera, bara diskutera det relevanta i att ha så mycket tillskott, hur klarade sig hästarna förr när allt detta inte fanns ?)
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Mina pållar får extra B-vitamin nu när de fäller (päls-lavin varning på nordisen :eek: jag blev helt hårig när jag gick bredvid henne i går :rofl: )

I övrigt ger jag, till nordisen:
Fosforbalans (för fosforets skull då), Basic E (för selen) och Biotin (för hovarna).
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Nej.
Hästarna får en uträknad foderstat baserad på bra grovfoder, och så justeras den utifrån hur hästarna ser ut att ta sig på den. Foderstaten försöker jag sätta ihop så att den utöver hö / hösilage erbjuder en viss variation av råvaror (havre eller korn, vetekli, betfor och ev lucern). På det ett mineralfoder som kompletterar ev brister. Det blir ju lite pytsande, men inte särskilt mycket.

Alternativet är att köpa färdigfoder med rätt sammansättning från början, och det är nog så bra, men lite dyrare, och så kan det vara svårt att hitta rätt sammansättning av just det jag tycker de behöver.

I övrigt ger jag b-vitamin vår och höst. Vid speciella behov kan man ju behöva något annat, kanske linfrön för magen eller om hästen verkar ha problem av något slag som kan rättas till med något tillskott. Men jag skulle inte kombinera tillskott hur som helst, framförallt inte ihop med färdigfoder som redan innehåller en hel del vitaminer och mineraler i sin sammansättning. För även vissa vitaminer och mineraler kan överdoseras!
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Jag håller med dig: Hur klarade sig hästarna förr? Och hur klarade sig vildhästarna i det fria?? Där det fanns både stränga vintrar och torra somrar!!! (Bl.a) Hur lyckades de överleva trots brist på en massa vitaminer/mineraler/fett m.m. m.m... (Det kanske kom förbi någon indian och fodrade dem med en massa "örter" bortemellan?) :devil: :devil: :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför alla tillskott ?

Pansi skrev:
Denna lördagkväll skulle alltså jag göra det, och jag skojar inte om det tog mig 30 minuter att blanda mat till 6 hästar !

Kan erkänna att det tar mig ungefär 30 minuter att blanda mat till en (1) häst! :o :) Orkar inte rabbla allt han får eller varför, men det är ganska mycket olika...
 
Sv: Varför alla tillskott ?

bitch1 skrev:
Jag håller med dig: Hur klarade sig hästarna förr? Och hur klarade sig vildhästarna i det fria?? Där det fanns både stränga vintrar och torra somrar!!! (Bl.a) Hur lyckades de överleva trots brist på en massa vitaminer/mineraler/fett m.m. m.m... (Det kanske kom förbi någon indian och fodrade dem med en massa "örter" bortemellan?) :devil: :devil: :devil:

Absolut sämsta argumenten nånsin. Våra hästar ÄR och kommer aldrig BLI vildhästar. De behöver inte kämpa för att överleva, och inte sjutton skiter vi ägare i om vår häst råkar vara den som inte hade överlevt i det vilda. Inte heller behöver vildhästarna göra något annat än just ÖVERLEVA, och i alla fall jag vill ha ut mer av min häst än så.
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Jag är helt övertygad om att hästar evolutionärt är gjorda för att äta gräs (+ kvistar, grenar, blad och vad de nu kan peta i sig ) men absolut inte säd. Den tidsperiod hästar har fodrats med säd är försvinnande liten och det är omöjligt att deras matsmältningsapparat kan ha anpassats till denna typ av föda.
Hästar är av naturen inte fröätare som tex fåglar.

Jag ger min häst:
Hösilage med bra värden.
Mineraler + alger (för att han ska få i sig det som inte finns i våra utarmade jordar)
Flexijoint (pga att han opererats i en framkota)
Glucosamin ( -II- )
samt lite betfor att blanda ovanstående i.

Många tillskott är berättigade tycker jag men man ska veta varför man ger det (inte bara för att nån säger att det är bra/man alltid gett det etc.) och även ha koll på ev. bieffekter.
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Man måste skilja mellan tillskott som behövs för en balanserad foderstat o alla andra konstigheter.
PL
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Jag ger tillskott för att kompensera bristerna i höet och för att få min kolikhästs mage att hållas igång och må bra! :smirk:
(soja för att kompensera proteinbristen, linfrökaka och b-jäst för magens skull OCH för att ge protein, mineraler pga brister i höet, Protexin för bakteriebalansen i magen ordinerad av veterinär och betfor att blanda allting i...)

Jag önskar att jag kunde hitta ett perfekt hö (i mitt fall med lite energi och "lite lagom" med protein) så att hästen kan ha FRI tillgång på det och inget kraft elelr tillskott som krånglar till det. Men det är ganska svårt att fixa, säsrkilt när man inte har eget stall och måste anpassa sig efter andras.

Våra kära hästvänner ska inte bara klara sig utan tjäna oss och jag vill gärna skämma bort min så att hon iaf kan må som en drottning när jag kräver "hårda pass i skogen" av henne då och då :D
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Ja i bland kan det någ bli lite utöver det som hästen behöver och måste ha. Det är någ mycket vi människor som tycker att pållen behöver ditten och datten, men om det gör nytta? är det någon som vet det?. Har en uträknad foder stat och ger bara morötter utöver den, ser inte just nu att det skulle behövas något mera.
 
Sv: Varför alla tillskott ?

I år är det lite knöligare med maten för vi har tyvärr ganska låg proteinhalt i höet. Men det är då inte tillskott, utan komplement för att få ihop foderstaten. Utöver det ger vi b-vitamin och e-vitamin - och morot och äpple, både för deras och vår skull.

Ibland verkar det som man glömmer de absolut viktigaste ingredienserna i en foderstat: vatten och grovfoder. Är dessa bra så kommer man långt. I stället fokuseras på dunder- och undermedel, men jag är inte säker på att alla vet VARFÖR de ger just det som serveras.
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Mina hästar får bara hö, kraft grund, lusernpellets och saltsten...
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Mina hästar får som grund: Betfor, Krafft och Salsahotmix
Och som tillskott..krafft miner och 1 får groddolja och 1 får biotin

jag vet att jag igentligen ger lite mkt när jag ger allt det till en c-ponny och han är pigg men det är liksom det som är tjusningen med han :P

När jag var och tränade för en dansk som har jobbat mkt hos brink så berättade hon att dom ENDAST ger krafft sport till sina hästar : Alltså alla står på halm får hö och kraft och någon enstaka får biotin för att den har dåliga hovar..
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Tycker att du har såå rätt, det är inte längre några vildhästar vi har.... :bump:
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Det finns mycket skit bland alla tillskott vi kan ge våra hästar. Företagen har sett att det finns en stor nich hos oss hästägare...vi betalar oftast alldeles för mycket för saker vi inte ens behöver.

Rätt tillskottsfoder är dock ovärderligt.
Och det med att hästar klarade sig som vildhästar och förr i tiden har inget med saken att göra. Det är som att säga att vi förr i tiden på stenålderna också klarade oss utan alla tillskott vi kan äta... En idrottsman eller en häst vi kräver ska prestera oavsett om det är i skogen eller på banan, kräver mer än basic. Dessutom vill vi att våra hästar ska få i sig allt det de behöver.
Det är inte nödvändigt, nej. De överlever ändå och går att rida på, men när vi nu ber dem att prestera för OSS så kan vi som minst se till att de får i sig allt de behöver.

Precis som vi borde göra för oss själva.
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Har vid ett par tillfällen varit på föreläsningar med en veterinär, som menar att de flesta av de tillskott vi ger hästarna är onödiga, och att det i de flesta fall inte finns några belägg för att de ens skulle ha nån effekt....

Hon tycker att man skall fodra med analyserat grovfoder, och sedan, utefter analysen, eventuellt komplettera med kraftfoder och mineraler, och så typ lusern elle rliknande, ifall det är dåligt med protein i grovfodret.

Själv ger jag min häst hösilage (analyserat), havre och mineraler, plus att han har tillgång till saltsten. I höstas, i samband med pälssättningen, fick han B-vitaminer under en 2-veckorsperiod, eftersom han var otroligt seg att rida. Han blev bättre, men jag vet i ärlighetens namn inte om det var B-vitaminerna, eller helt enkelt att "seghetsperioden" gått över av sig själv....
 
Sv: Varför alla tillskott ?

bitch1 skrev:
Jag håller med dig: Hur klarade sig hästarna förr? Och hur klarade sig vildhästarna i det fria?? Där det fanns både stränga vintrar och torra somrar!!! (Bl.a) Hur lyckades de överleva trots brist på en massa vitaminer/mineraler/fett m.m. m.m... (Det kanske kom förbi någon indian och fodrade dem med en massa "örter" bortemellan?) :devil: :devil: :devil:

Troligtvis VÄXER det örter där vilda hästar går........så dom behöver nog ingen indian som fodrar dom :angel: dessutom så finns det säkert inte så mycket "sjukdomar" på vilda hästar som på våra tamhästar....dom som har genetiska svagheter dör och avlas inte vidare på och vildhästar utsätts heller inte för såna maxprestationer som våra gör
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Ett problem är att många av tillskotten har så dålig dokumentation att de lika gärna kan få hästen att må sämre.
Det är inte alls säkert att man håller hästen friskare genom en massa konstiga tillskott.
PL
 
Sv: Varför alla tillskott ?

DET kan jag hålla med om, men att direkt dissa tillskottsfoder vill jag helle inte göra, för en del så betyder det mycket, men folk stoppar nog generellt i sina hästar mycket i onödan.....
 
Sv: Varför alla tillskott ?

Nja så mkt på en gång är väl å ta i=)

Dock gämför jag en tävlingshäst med en elitidrottsman.
En tävlingshäst behöver mer då den rida och tävlar och utsätter sina muskler på maxpress!
Man behöver tillsätta salt bla för svetten extra vitaminer. Har hästen problem med magen kan ett medel mot just tarm å magproblem vara bra, dåliga hovar ja efter hästens behov.. dock frågade du efter en frisk häst och att hålla på i FÖREBYGANDE syfte är enligt mig larv!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp