Varför äter de bark?

Sea

Trådstartare
Jag har tre häster (tv travare och en dartmoor ponny) som går ute ca 14h/dygn. Den här vintern har de börjat gnaga bort völdigt mycket bark från träden i hagen.

Vet nån vad det kan bero på? Har de brist på någon vitamin eller mineral, eller fördriver de bara tiden.

De har alltid gnagt lite men nu är det extremt, det finns knappt nåt träd i hagen som de inte har gnagt på. Snart finns det ju inga träd kvar eftersom de dör när barken gnags bort.

Har någon annan varit med om det här? Vad kan det bero på? Hur förebygger man det? Och hur kan man skydda träden? (brädor funkar inte-de är för många och för sm,å träd för det)

De har saltsten och en halmbal att pyssla med.
 
Hästar äter allt som är gott...att äta bark gör väl var och varannan häst. enda sättet att skydda dina träd är väl att hägna in dom ev sätta nät runt stammen.
 
Min häst å dom andra hästarna i hagen äter också bark dom skalar av hela träden. Men jag tror dom gör det för att det är gott :p
 
Träden börjar "sava" sig redan och förbereda sig inför knoppning till våren, detta känner hästarna och ger sig på de träd som "duger" åt dom...i det vilda äter även djuren bark för att slipa ner sina tänder, så det är många faktorer som spelar roll...och troligtvis är träden godare än halm...varför inte ge dom hö istället???
 
Mina äter bark året runt, ja, kanske inte lika mycket på sommaren, men hela vintern i alla fall. Jag brukar släpa in avkapade grenar åt dem. Då tar jag gärna asp, eftersom aspbark lär vara bra mot inälvsparasiter. De älskar sina pinnar och gnager och släpar runt med dem. Särskilt spännande blir det när två får tag i samma gren och börjar i var sin ände!
 
Det finns foder till hästar som är baserat på aspbark...Aspbarkspellets.
Så det kanske innehåller nått som hästarna behöver, men som vi inte vet.
Det sägs att just aspbark ska ta död på maskarna i hästena mage och så var det nått mer den var bra för men nu kommer jag inte ihåg vad det var...
 
Min häst äter också bark! Men favoriten är dom små träd som ligger på backen, vissa är helt kala! :D Han äter också upp småkvistar. Har hört att det är helt naturligt för hästar att äta bark och gnaga på träd, så att om man inte har träd i hagen ska man dra in några... Kanske du kan prova med att dra in några träd som ligger på backen..för att rädda dom träd som står... :confused:
 
Håller med Happy; Det är ett gammalt beprövat knep att dra in unga aspträd i hagen. Jag vet inte exakt varför hästar känner ett behov av att gnaga på träd, men det kan väl vara lite av varje, sysselsättning, vitamintillskott...
Får de bara foder morgon och kväll, så kan det vara ett utlopp för hästars naturliga behov av att småäta, de måste ha något i sig för att inte bli sura i magen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Inget nytt fenomen, jag vet, men mina hästar gör mig olycklig just nu för de fullständigt maler ner allt i sin omgivning och jag undrar...
Svar
1
· Visningar
995
Hästvård Min mammas häst har börjat äta bark, så fort ett träd kommer så vill hon stanna och tugg på det. Hon får mineraler och b-vitamin...
Svar
15
· Visningar
3 765
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp