Jag blir lite undrande, men ingår inte all vård i vårdgarantin? Det trodde jagJag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om väntetid och fick veta att det sannolikt kommer ta 1,5 år innan jag blir kallad. Undersökningen ifråga ingår tydligen inte i vårdgarantin.
Jag känner att jag inte kan vänta så länge på den undersökningen, men måste i så fall be min vårdcentral skicka remiss någon annanstans (och hoppas att de gör det...)
Men jag tänkte luska själv först vilka ställen som kan vara rimliga för mig att åka till, för att komma med förslag?.
Så, min fråga är: finns det någon nationell sammanställning över väntetider till vården (i mitt fall magnetkameran, men ävengenerellt)?
Jag har för mig att jag har sett något sånt men är visst kass på att googla idag...
Finns det en vårdgarantisammordnare i din region? Ring den och fråga om hjälp med att hitta alternativ (dom brukar ha kunskap om var t.ex var du kan göra MR och hur långa köerna är till de olika ställena) så kan VC remittera dit istället.