värden på hösilage

DarkInNight

Trådstartare
Hade tänkt börja köpa hösilage till hästarna.
Vad bör jag tänka på? Vad är viktigt att veta?
Vad ska jag fråga bonden?
Vilka värden (ungefärligt) bör det ha till två fritidshästar på lösdrift som trycker i sig ca 15 kg HÖ / häst / dag.

Tacksam för lite hjälp

Sv: värden på hösilage

Beror ju på om de är lättfödda lr inte? Är de lättfödda är det bra med en högre kvot (proteinmängden/energimängden). normalt värde är väl 30-60 g Smrp och runt 7 MJ, Ca tror jag ligger runt 2.5 P: runt 1.5 och Mg 0.5-1.
Har inte så stor koll på medelvärdena på mineralerna, men ligger de där någonstans så borde behoven bli täcka om det inte är jätte stora hästar du har.
Kovten mellan Ca/P är oxå viktig, den ska ligga runt 1,2 ungefär.

oja, de är lättfödda.
Det är en nordistravare som gärna lägger på sig lite för mkt.. (som behöver fri tillgång annars får han kolik..).

Och ett stort rejält varmblodssto som nu ligger mkt bra i hullet. Har lite fett att ta på, men hon kan ibland vara fryssen så hon behöver det. Hon var smal som en sticka när hon kom till mig, men jag tycker att det gick rätt bra att få henne i rätt hull ändå.

Hur snabbt ska de ha ätit upp en öppnad bal innan den blir dålig? Har för mig att det är 5 dagar :confused:

kommer de bara få hö? lr kommer de få kraftfoder oxå? (om det behövs såklart)
är det hösilage ska den ätas upp inom 4-5 dagar, hö håller väl längre...

japp hösilage.
det verkar som att valacken har fått kvickdrag (ska till vet på onsdag)... Så det blir att börja med hösilage.

om det behövs krafftfoder så ger jag dem det, givetvis.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka