Vårda nya lädertömmar

Balahé

Trådstartare
Sökte på olika kombinationer av ord utan att hitta lämplig tråd, men om någon vet en bra tråd så flytta frågan för all del:)

Har just investerat i ett par tömkörningstömmar från Tärnsjö och funderar nu på hur jag snabbast (och bäst) får dem sådär följsamma och behagliga att arbeta med. Vet att jag förr hörde att de skulle läggas i Ekol-olja i ett dygn eller två men när jag var hästskötare var det bara daglig avtorkning med tvål och vatten som gällde på allt utom tömmarna som mest rengjordes om de blivit leriga.

Så hur gör man nuförtiden för att sköta tömmarna på bästa sätt? Vill ju inte förstöra min investering:)

Sv: Vårda nya lädertömmar

dränka med olja NEJ då får du kladdiga tömmar Tunn infettning i bland är mitt recept sedan är det användning som gäller.Detta är min åsikt andra nå ha andra åsikter någon kanske bättre i såfall skall jag använda dom.

Nej, det stod ju klart och tydligt på informationen som följde med att man skulle vara sparsam med fettet. Hoppas på fler tips, även om jag är rädd att användning är enda vägen.

Ja, det var det jag menade, du har samma erfarenhet som den info som stod på lappen jag fick med. Skulle skrivit "Nej, precis, det stod ju klart...", nu lät det som att jag inte höll med dig, trots att vi är helt överens;)

Vi köpte tömmar av en sadelmakare och fick rådet att sarsamt olja dem innan användning och sedan i princip enbart använda vatten (och nån tvål) om de var typ jättejätteskitiga. Annars underhålla med olja vid behov och helst inte göra något alls. Inget smörja för att inte göra dem tunga!

Det kan hända, har bara kännt på mina lösa så att säga. Har inte haft tillfälle att prova dem på riktigt än. De var mycket mjukare än jag trodde när jag beställde dem iallafall.

INGET fett eller olja, går inte att hålla i när det regnar ute sedan! Användning är det bästa, kanske lite fett i framänden mot bettet :)

kanske man skall ha mer fett framdelen dels närmast bettet och där dom löper i sel o däckelringarna. där dom slits.

Jag gör samma med tömmarna som med övrig läderutrustning, torkar av dom efter andvändning, tvättar med sadeltvål och andvänder läderbalsam vid behov.

Är alltid lika rädd om alla läderprodukter för att de skall vara och hålla länge.

Skulle aldrig köpa något som är hårt och stelt från början:(

Tvättade av tömmarna med tvål och smörjde dem mycket sparsamt med ett medel för smörjning och impregnering av läder. De blev väldigt bra efter några gångers användning, men innan jag gjorde smörjningen fnasade de fruktansvärt när de löpte i ringarna, hästen och däckelunderlägget var fulla med pyttesmå bitar, typ som sågspån. Är mycket nöjd med mina tömmar:)

Enligt gammal sägen ska du dra dem på en grusväg efter vagnen några kilometer, då blir de lena i handen :)

Kanske inte mitt hetaste tips, med ett par nya tärnsjötömmar.
Jag gör inget alls första veckorna, sen oljar jag in dem med en färglös olja. Innan tävling tog jag tvål, och sen läderbalsam istället. Då tyckte jag de blev både vackra och greppvänliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka