T

Tarzzan

Har precis tömt en varböld på katten för tredje gången idag.
För 2,5 veckor sedan fick han ett rivsår under ögat.
Svullnade upp lite och jag använde noviform.Svullnaden gick ner men i morse upptäckte jag att han hade var under ögat.
Jag började pilla och vipps så kom en jäkla massa var*spyr nästan*:cry:

Så nu har jag tömt den tre gånger idag och baddat med saltlösning(köpt på apoteket).

Nu till min fråga.
När jag tömde bölden nu så var det bara blod inget var.Skall jag fortsätta tömma den eller är "infektionen" borta?
Han tycker inte om när jag håller på med bölden.

Har kontaktat vet. idag men han tyckte jag kunde avvakta tills på måndag eftersom katten är pigg och glad i övrigt.Men jag glömde fråga om jag skall tömma den fast varet är borta.

Sv: Varböld

Jag skulle nog inte tömma bölden mer om det inte verkligen verkar sprängfyllt.

den verkar rätt tom nu.Inte lika stor som i morse.Det kommer bara blod som det ser ut som.

Jag vill inte "plåga" min älskling i onödan.
Han är sur på mig så det räcker:cry:

Du behöver nog inte tömma om det inte kommer något var. Men skölj och torka av lite då och då med saltlösningen och se till så att ingångshålet håller sig öppet, så att såret läker inifrån. Annars kan det bli tillstängt och bli en böld igen.

Hoppas det går bra!!

det är svårt att hålla det öppet.Då det klumpar igen fort.Men jag skall fortsätta att tvätta och se vad som händer.
Har många klös märken nu efter några matcher med katten:(

Ja, katter som inte vill är svåra att handskas med.
Men funkar det inte så kan det ju bli nödvändigt att åka till vet och få antibiotika och ev. smärtlindrande... Utifall att du inte lyckas hålla det öppet, men tvätta typ morgon och kväll med saltlösningen och kläm lite för att se om det kommer nytt var eller om det bara är blod. =)

tvättade precis och det kom ut blod.Skall försöka hålla såren(två) öppna.håller tummarna för att slippa vet. för kattens skull och min ekonomis skull.

Håller tummarna för att du ska slippa vet:).Det är sjukt dyrt,våran katt var tvungen att operera bort ena ögat det gick på femtusen spänn! Tack och lov så klarar hon sig bra med bara ett öga även om hon hade problem m att bedömma avstånd och sådant i början.:smirk:

Vadå sjukt dyrt? 5000 var väl ett ok pris för att operera bort ett öga. Att fixa en böld o skriva ut ab ligger knappast på den nivån spec inte om det går utan sedering el narkos.
PL

Håller med. Det var inget pris jag höjde på ögonbrynet för. Det är ju inte bara att knipsa av ögat och sy ihop.
Men det är ju så det är, tyvärr. Oförsäkrade djur och då får det inte kosta något... Vi inom djursjukvården jobbar ju bara för vårt eget höga nöjes skull, inte behöver vi ha betalt för vårt jobb inte.

Det beror på vad man jämför med.
5000:- är mycket pengar, men kanske inte för en ögonoperation.

Men några 5000 kr ska du inte behöva punga ut för att rengjort och få antibiotika utskrivet. ;)

nej.Men går det över av sig självt så är jag glad.
Katten är välldigt skygg av sig och tycker inte om nya människor eller att åka bil.
Då sparar jag honom den stressen om det går.
Men blir det inte bra så åker jag till vet.Ingen snack om den saken.

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: mackan
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 058
Katthälsa Kan någon hjälpa och spekulera i vad som händer med katterna i detta hus. Jag har två katter, Nelson 8 årig hankatt, Winnie 8 årig hon...
Svar
6
· Visningar
2 927
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama