S

Salome

Nu när våren kommit på riktigt skulle jag vilja bada min medryttarhäst. Han verkar inte rädd för att bli spolad, testade lite idag, han var jättecool! Jag undrar om ni har tips på vilket schampoo som är bra. huvudet får ju inte bli blött, hur är det med magen? Vi har bara kallvatten i stallet!

Försök få så att du kan bada hästen i ljummet vatten. Benen är det ingen fara med att spola i kallvatten, de mår till och med bra av det. Men hela kroppen i kallvatten skull enog inte jag göra...

Det finns speciella häst schampoon, men det går bra att tvätta med en vanlig mild tvål annars.

Huvudet kan man visst tvätta, men bara med vatten o inte så de kommer in i ögon,näsborrar eller öron... ok?

Varför skulle inte huvudet få bli blött? Vi tvättar våra utställningshästar även om huvudena med vatten o shampo o det har aldrig varit några problem. Man får ju givetvis akta så de inte får det i ögonen o öronen.
Ljummet vatten ska det vara.

*BURR*
Kallvatten vet jag inte om jag skulle duscha min häst i....
För mig råkade varmvattnet ta slut sist jag duschade av honom, och hela hästen sjönk ihop direkt. Kände mig som en skurk som missade det... Han tyckte inte alls att det var speciellt bekvämt.

Har duschat min pålle idag. Och visst kan man duscha huvet och magen oxå. Akta bara ögonen om du har shampoo på huvet oxå.

jag använder grumme grönsåpa eller barnängens barnschampoo då min pålle skall tvättas.

har också bara kallvatten i stallet..
men vi har vattenkokare så det löser sig (saa han som sket i vasken) nej men det tar sin lilla tid med då får du iaf ljummet vatten :)

Ja se vårbadet får allt vänta, tills pälsen har blivit betydligt tunnare än idag. Annars lär det ta 1 vecka innan pållen torkar upp. :D

Jag brukar börja första badet med Hexosil, därefter blir det grönsåpa under sommaren mellan varven. Någon gång till brukar jag ta Hexosil igen, men det är på min eksempålle som får regelbundna bad under eksemperioden.

Jag var också med om att varmvattnet tog slut när jag duschade en av mina hästar. Hon älskade att duscha annars, men den här gången tog hon ett skutt och tryckte sig mot väggen, drog in magen och tittade mycket förnärmat på mig!
Hur som haver, jag brukar använda lactacyd som shampo.

Hur gör du då, tar inte det superlång tid? Du tar alltså och kokar vatten efterhand? Hur lång tid räknar du med att detta tar?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 858
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka