Våra hästars / ponnyers små egenheter

Golden_Heart

Trådstartare
Våra hästar/ ponnyer kan vara bra roliga. De kan se tomtar o troll där det inte är något! En stubbe är farlig och kan "bita" dem i rumpan. Vad tycker era hästar är läskigt?
Rider en 24 årig ponny när jag är på plats på ett ställe utomlands, som jag känner sedan gammalt. Men det är en rolig buse, som ser saker som inte är. Men han är ändå mysig och jag älskar honom precis som han är. Men stubbar tycker han är superläskiga!
Eller hästar/ ponnyer som inte vill gå igenom vattenpölar och tycker de är superläskiga då eller vill inte blöta ner fötterna, men gå ner i en liten sjö det kan de göra.
 
Min herre har en hel del egenheter för sig. Dels är han ganska tittig, men om han blir rädd så "fryser han fast" i marken och "fnorkar". Många hästar brukar ju hoppa till eller så om de blir rädda, men han blir som "fastfrusen" istället. Och tittar gör han en hel del, på allt möjligt. Sen står man där i typ 2-3 min och kommer inte en millimeter :grin:
Sen verkar han tro att varenda liten vattenpöl är en bottenlös sjö, eller något :angel: Så de tvärnitar han för, för att sedan någon min senare (efter lite övertalning) smyga förbi i försiktigaste möjliga skritt. Skäckar, speciellt islandshästar som är skäckar, verkar han inte heller gilla, och brukar titta på med en blick som "Vad är du för en utomjording då?!" O_o :cautious:
Men han är ändå väldigt harmlös, och jag är glad att han inte gör som vissa andra och "flyger iväg" när han blir rädd! :heart

Andra egenheter han har (rent allmänt) är att använda mig, och speciellt mitt ansikte/hår, som en gigantisk näsduk. Så har han mat runt munnen eller så, kan man räkna med att få det runtsmetat i sitt hår/ansikte :yuck: Sen gillar han också att klia sitt huvud mot en, gärna så våldsamt att man nästan ramlar ihop......
 
Min häst är bara rädd för saker han aldrig sett förut eller saker som kommer oväntat plötsligt. Brukar skutta till och sen vilja gå och undersöka (pga det temperamentet och inställningen så köpte vi honom, trots att han aldrig ens lämnat stallplanen tidigare i sitt liv och var en unghäst). Han gillar dock inte vatten (är inte rädd, men gillar det inte och går hellre runt saker).

Men annars tror jag inte på det där med "spöken". Hästarnas sinnen uppfattar mycket vi människor inte uppfattar och därför kan de t.ex. lukta/höra något vi inte gör och reagera på det. "Ingen" häst blir rädd bara för att den vill. Deras värld är bara annorlunda än vad vår är. :p (nämner det för att jag läste en intressant forskning på ämnet)
 
Innan fanns det en A Ponny i ett stall längre bort som Simba var livrädd för så fort han fick se skymten av ponnyn och det roliga var att i hans flock hemma fanns My en A ponny i tom samma färg och hon var inte det minsta farlig :p.
 
Scenario 1: Ekipage rider genom ett samhälle. Vägarbete pågår. Massor av konstiga maskiner trängs på liten yta.
Häst = kryssar sig fram mellan diverse maskiner med några dm marginal på sidorna. Vickar lite på sina söta öron. Ser mycket nöjd ut.

Scenario 2: Ekipage kommer ut på landet. Ska passera en hästhage. 1 st ponny befinner sig i hagen.
Häst = balanstravar framlänges, baklänges men mestadels på tvären. Fnyser och fnorkar högljutt. Verkar mycket upprörd.

Scenario 3: Ekipage kommer ut på trafikerad väg. Hyfsat mycket trafik. Bilar fräser förbi i full fart.
Häst = har somnat. Snarkljud kan höras genom trafikbruset. Autopiloten är påkopplad.

Slutsats: hästar är skitfarliga och det är säkrare att umgås med motordrivna hästkrafter. :rofl:
 
King: livrädd för vagnar som folk drar, som barnvagnar och golfvagnar. Gick jättebra med min egen som tur var :p promenerade med King och barnvagn utan problem.
Casuwell: han var sjukt pricksäker med sin svans :cool:
Dakota Boy: slog ALLTID huvudet i sin krubba O_o
Top Nico: ska undersöka ALLT, allt som hänger på boxarna man går förbi ska undersökas och helst ha ner på golvet.
Nea: Skulle smaka på allt och drog upp staketstolparna med munnen.

Kanske kommer på fler :D
 
Det roliga i den här kråksvängen att vissa anser att det är havren som gör hästarna stolliga och då säger om man minskar på havren eller tar bort den helt så slutar de kråma sig för saker.
 
Min häst tycker människor man möter i skogen kan vara lite läskiga och går lite på tårna och spänner sig, men försöker inte fly.
Att möta lastbilar, traktorer, skogmaskiner, mc, bilar som kör för fort med skramlande kärror efter bekymrar henne inte det minsta, men två benta saker i skogen, oj oj oj. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Scenario 1: Ekipage rider genom ett samhälle. Vägarbete pågår. Massor av konstiga maskiner trängs på liten yta.
Häst = kryssar sig fram mellan diverse maskiner med några dm marginal på sidorna. Vickar lite på sina söta öron. Ser mycket nöjd ut.

Scenario 2: Ekipage kommer ut på landet. Ska passera en hästhage. 1 st ponny befinner sig i hagen.
Häst = balanstravar framlänges, baklänges men mestadels på tvären. Fnyser och fnorkar högljutt. Verkar mycket upprörd.

Scenario 3: Ekipage kommer ut på trafikerad väg. Hyfsat mycket trafik. Bilar fräser förbi i full fart.
Häst = har somnat. Snarkljud kan höras genom trafikbruset. Autopiloten är påkopplad.

Slutsats: hästar är skitfarliga och det är säkrare att umgås med motordrivna hästkrafter. :rofl:

:rofl::rofl::rofl: Det där kunde varit min!!

Min reagerar inte på tåg som susar förbi, men om en bil kör över en järnvägsövergång och hon är en bit bort... Där går banne mig gränsen! :D Och plastpåsar. Dessa otyg. Man vet aldrig vad de tänker hitta på. Jag ramlade av och bröt nyckelbenet tack vare en sådan där hästätande sak. ;)
 
Min SWB (fuxdam :grin:) ansåg att allt vatten som inte fanns i en hink var livsfarligt. Hon höll på att lassa av mig många gånger när hon gjorde känguruskutt över vattenpölar, typ en cm djupa :meh:

En av första gångerna vi var ute på väg när jag red in henne kom en idiot med hästsläp och körde om för nära. Unghästen vinklar inte ens ett öra mot den O_o Älgar, rådjur osv brydde hon sig heller inte i.
 
Ca 1 km från oss finns en gigantisk gran som vintertid har en massa belysning på sig. Livsfarlig!
Red förbi en som spika med spikpistol, hästen reagerar inte, till och med jag hoppa till första gången jag hörde den. :D
Robotgräsklippare var hästätande monster ett bra tag.:laugh: Vi skaffade en sån som gick bredvid sommarhagen.Varj gång hästarna stod vid gräsmattan och den läskiga tysta saken kom smygande så flög de iväg.:banghead: Väldigt underhållande! I dagsläget har hästarna konstaterat att den inte är hästätande monster.
Har jag flyttat ex skottkärran i stallet eller de ex ligger kraftfodersäckar på golvet. Ve och fasa de kan man inte gå förbi.:meh:
De är många gånger man suckar och undrar va de sysslar med.:confused:
 
Min häst avskyr hästar i hagar man rider förbi. Inte det minsta rädd utan bara arg och förmodligen osäker. Dehär med att lita på att matte har koll försvinner helt just i den situationen... Tåg, traktorer, broar och tunnlar är inga problem. Faktiskt heller inte robotgräsklipparen när hon gått förbi den en gång.

Sen kan hon tvärnita i galoppen över saker hon inte ens själv vet vad hon var rädd för.
Denhär bilden säger allt :o

D1DEE277-68FD-4029-A47D-D900B70A4859_zpsjskae7ct.png
 
Min medryttarhäst gillar inte:
1. Ljusa föremål som någon ställt på marken (t.ex. vita hinkar)
2. Barnvagnar
3. Spöken som ingen annan ser
4. Värst av allt: Förändringar! Alla former av förändringar. "Den grenen låg inte där igår!" "Den bilen brukar inte stå på den här platsen (eller åt det här hållet)." Om det har varit uppehåll en längre tid och det plötsligt börjar regna, så reagerar han på vattenpölarna. Om det däremot regnar ett par dagar så slutar han reagera på vattenpölarna, för då har han vant sig vid dem. I början av sommaren, när han släpptes ut i sommarhagen tillsammans med ett gäng kompisar, så tog det ett tag innan han vande sig vid att gå i den hagen. Det krävdes en invänjningsperiod innan han slutade stanna vid staketet till den gamla hagen... ;)
 
Min är supertrygg med bilar och fordon, maskiner av alla de slag, men andra djur, det är farligt det! Får är inte bra, kor är PANIK, lukten av dem är mindre bra också. En och annan växt, några rabarber som växte på ett visst ställe var hemska, trots att det växer massa rababer överallt. En blommande syrénhäck - skitfarlig, men alla andra syrener är ok...
Kan tilläggas att hon är grön och spänd till sinnes och att det blir bättre med tiden...
 
Min ponny kan ena dagen gå obekymrat på en grusväg själv för att nästa dag inte våga gå igenom en dörröppning hon just gick ut igenom. Även väldigt farligt att gå runt ena hörnet på stallet. Logiken är slående :P
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 026
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 380
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 533
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp