Var tog eksemet vägen?

JennyB

Trådstartare
En av mina hästar har (eller hade?) ganska jobbig eksem på somrarna. Det är heltäckt och smörja som gäller så fort värmen börjar komma på våren. Utom i år då. Hon är jättefin i man och svans och har inte kliat sig någonting. Detta trots att hon går utan täcke och ej behandlats. Hästarna har gått på bete (dag och natt) i ett par veckor nu och utsats för både stark sol och mygg.

Vore intressant att höra om det finns fler hästar där eksemet försvunnit utan att de tex bytt miljö eller behandlingsmetod. Jag är såklart jätteglad och hoppas det fortsätter såhär.

Sv: Var tog eksemet vägen?

Bonusbild på den fortfarande håriga hästen.

th_001liten.jpg

Och så andra sidan.

th_019liten.jpg

Har vädret kanske varit sådant att hon inte utsatts för så mycket knott (myggen utlöser ju inte eksem)?

Här fick vi en pang poff knottexplosion, från noll knott till massor. Men sen POFF bara försvann de igen, och än så länge är det väldigt lite knott (men mycket mygg). Min kliar sig inte, går dock med eksemtäcke etc, men det har inte hjälpt till 100% förr. Jag var så belåten att jag i år 'hunnit på' det i tid, men sen nu häromdagen fick jag inse att det kanske inte beror på det eller inte bara på det, för knotten har hux flux 'försvunnit' och hållit sig borta i flera veckor.

Tror jag med, pratade just med en bekant som inte täckar tidigt. Vi har diskuterat detta mycket och jag tror h*n skulle slippa de grövsta problemen om täckningen kom tidigare. Men h*n berättade alltså att på en given signal för 5 dagar sedan började samtliga deras eksemhästar att klia sig samtidigt.

Mmm, det här är ju första året jag hunnit få på täcke i tid, eller jag var 'en dag sen'. Så jag har ju gått runt och varit SÅ belåten med att 'ha, det funkade'. Och det har säkerligen gjort NÅGON skillnad, han hann ju börja klia liiite där den dagen när knotten kom, men sen klingade det av, men sen har det varit NOLL kli, och jag har varit så extremt belåten. Tills jag insåg att 'fast det är ju inga knott'..

Men, jag hoppas ändå det ska hjälpa att jag hann på med täcket mycket tidigare än de två tidigare åren, sen när knotten kommer. (Han kliade ju första ggn, mkt lite men ändå, hösten som åring. Fattade inte det var eksem då, inte sånt kli. Sen året efter var det inga som helst problem på våren, däremot framåt juni/sommaren, poff började han klia, inte mycket men kli, fattade fortfarand einte det var eksem och inte bara 'lite känsligare än de andra'. Fick insektstäcke (sånt i nät) och det blev bättre men inte bra.

Förra året fick han insektstäcke tiiidigt, och det verkade funka. I juni så från en vecka till en annan kliade han sönder hela manen och hela svansroten, och han kliade så boxväggarna bågnade så fort han kom in. Då fick han eksemtäcke, och det höll det i schack men blev ju aldrig helt klifritt (det var ju redan igång).

Så i år är första året jag haft eksemtäcke på hela tiden. Men jag drog lite för lyckliga växlar på INGET kli soms agt, just för att knotten av ngn anledning är försvunna. Men jag hoppas att täcket ska hålla det nere sen NÄR de kommer i år.

*kl*
Allmän reflektion kring folk som "väntar in" knotten: Är det så svårt att lägga på täcket i god tid då? Förebygga är a och o.

Till TS:
Mitt råd är att inte chansa. Täcka hela säsongen nu och kan du mot hösten med all säkerhet konstatera att hästen inte haft några eksemtendenser alls under täcket - ja då kanske du kan ta av täcket nästa sommar. :)

Alexandra_W: :bow: för ditt förstånd. Jag lägger ofta på dubbla täcken under intensiva knottperioder, man ser genast att hästen vandrar mindre i skymning/gryning på betet. Men så bor jag ju i norraste norr och vi har svala somrar. Kanske vore det svårt att dubbeltäcka i södern.

KL och lite spinoff, men hur gör ni andra som täckar eg vid regn?

Regnar det bara lite stilla eller en regnskur då får det vara på. Men som idag, det ösregnar och ska hålla på okänd tid. Jag vet ju att sålänge det regnar såhär kommer det inte vara några insekter, men i samma sekund det slutar regna så...

Hur gör ni då? För ut med täcke och täcket blir ju dyngsurt, tungt och jäkligt, och han börjar rulla (och då blir täcket ännu värre). Utan täcke så som sagt, när det slutar regna kommer de. Och även om jag som idag kan passa vädret, så dra på täcket på en 'dränkt häst'?

Så hur gör ni eg i de lägena?

Ja, det där med knotten har jag också tänkt på. Tyvärr kan det nog vara så att "kliet" fortfarande kan komma men håller tummarna för att hon slipper. Saken är den att jag tror inte hon haft eksem innan jag tog hem henne. Då hon hämtades hade hon väldigt lång och tjock man och det var mitt i sommaren och hon gick då utan täcke. Tyvärr var jag tvungen att raka av hela manen och sedan dess har den aldrig blivit längre än på bilderna.

Boj och Duplo

Jag står beredd med täcket vid minsta tecken på skrubbande:) Vill dock låta henne slippa så länge som möjligt eftersom hon verkligen hatar både täcke och smörjandet. Hon är tex väldigt huvudskygg och vill inte att man är där och grejar utan giltig anledning. Ta av och på grimma/träns går bra, då kan man tom ta i öronen, vilket absolut inte är ok annars.

Hur du hanterar din häst är upp till dig, men täcket är till för att skydda mot betten så långt som möjligt. När hästen väl börjar skrubba sig så är det just för att den fått mycket bett och allergin har brutit ut, målet med täckningen är alltså att reducera betten och på så sätt slippa en kliande häst.

Börjar den klia sig så är det ofta mycket svårt att bryta, det går om man träffar rätt men tar ofta mycket tid i anspråk.

Har själv en eksemhäst, han är symptomfri, men han får ändå ha sitt täcke vilket han också uppskattar då han hatar bitande insekter.

Regntäcke utanpå när det regnar flera dagar i sträck. Vid mindre skurar då solen tittar fram emellanåt får han självtorka. Torkar det för långsamt byter jag täcke. Men täcke är alltid på! :)

Fast det blir ju blött ändå då? Halsen etc blir blöt, det sprids ner under regntäcket och så blir det våtvarmt omslag? Eller har du regntäcke med hals?

Jag valde att idag ta av, det SPÖREGNAR fortfarande, men det kommer ju komma andra dagar när dte inte är lika självklart val, och mer än att täcket inte blir dyngsurt, men mindre än att det är säkert att ta av det.

Brukar ha vanligt regntäcke, men när du säger det så vore ett med hals ganska genialt. :idea: Men det väsentliga för mig är att hästens rygg och kors hålls torrt när det är kallt och regnar ihärdigt.

Jag tycker det har varit ovanligt blåsigt även de riktigt fina dagarna hittills, vilket gör att de knott och mygg som är dåliga flygare inte har varit så många. Kan det vara en förklaring? Våra islänningar har hittills klarat sig med insektsspray och flughuvor, men vi sätter på täcke när det blir som värst, som när bromsarna anfaller på allvar så småningom. Ingen av dem har eksem dock.

KL och lite spinoff, men hur gör ni andra som täckar eg vid regn?

Regnar det bara lite stilla eller en regnskur då får det vara på. Men som idag, det ösregnar och ska hålla på okänd tid. Jag vet ju att sålänge det regnar såhär kommer det inte vara några insekter, men i samma sekund det slutar regna så...

Hur gör ni då? För ut med täcke och täcket blir ju dyngsurt, tungt och jäkligt, och han börjar rulla (och då blir täcket ännu värre). Utan täcke så som sagt, när det slutar regna kommer de. Och även om jag som idag kan passa vädret, så dra på täcket på en 'dränkt häst'?

Så hur gör ni eg i de lägena?

Sätt ett regntäcke ovanpå eksemtäcket :) Ha minst ett extra eksemtäcke att byta med när det andra blir tex blött, smutsigt osv

Brukar alltid sätta på eksemtäcket 1 april och sluta sista oktober. I år var det ju snö så jag blev sen... "dum" som jag var såg jag en fin okliande häst i hagen ända till för någon vecka sedan då det satte igång rehjält, kliade små sår på svansen! (på en dag)Det är ju helt mitt fel! Ska ALDRIG mer vänta och hoppas att han är bättre, utan på med täcket, det är ju faktiskt MITT ansvar att skydda min häst från "onödigt" lidande som det står i djurskyddsbestämmelserna... SÅ jag kan inte säga annat än: Sätt på täcket nu!

Sätt ett regntäcke ovanpå eksemtäcket :) Ha minst ett extra eksemtäcke att byta med när det andra blir tex blött, smutsigt osv

Byta med har jag ju, men med vanligt regntäcke över, så halsen på eksemtäcket blir ju genomvåt, sen sugs vattnet upp av resten av täcket, dvs det blir blött under regntäcket med. Vilket hästen tycker är värre om om han har 'bara' eksemtäcket som blir dyngsurt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka