Var ska man skicka höproven?

Boerperd

Trådstartare
Vilka företag rekomenderar ni?

Jag vill ha mj, Prot, mineraler och socker...

Jag har förstått att sockeranalysen är väldigt olika i pålitilighet beroende på metod?!

Sv: Var ska man skicka höproven?

Den bästa och billigaste analysen får du om du skickar ditt höprov till Equi-analytical i USA. En fullständig NIR-analys (paket 601) kostar $26 (ca. 170 SEK). Har du en IR-häst och vill ha så korrekta värden på socker- och stärkelseinnehållet som möjligt ska du välja paketet med kemisk analys (603) som kostar $49 (ca. 320 SEK). Portot till USA brukar kosta 105 SEK.

Man får inte länka till företag, men du kan goggla ” Equi-analytical”.

Det är lite bökigt första gången man skickar höprov till USA eftersom man ska ha ett s.k. PN-nummer annars kan tullen stoppa försändelsen.

Är du intresserad av detta och har ytterligare frågor så skicka mig ett PM.

En viktig sak som jag glömde att säga är att man i USA använder andra energi- och proteinbegrepp än vad vi gör i Sverige. Man måste därför räkna om värdena för energi och protein till ”svenska” värden.

Tack!

Vi har inga IRhästar, men vill inte eller ha... Och det låter ju jättebilligt och bra! Under 300kr totalt om jag tolkar det hela rätt?

Tack!

Vi har inga IRhästar, men vill inte eller ha... Och det låter ju jättebilligt och bra! Under 300kr totalt om jag tolkar det hela rätt?
Agrilab har också de analyser du eftersöker. Något dyrare än det amerikanska som nämnts här, men mycket snabba och bra :)

Agrilab har också de analyser du eftersöker. Något dyrare än det amerikanska som nämnts här, men mycket snabba och bra :)

Problemet med Agrilab är att det dom kallar för socker inte är socker utan WSC, dvs. socker + fruktan. Ett sockervärde från Agrilab på 12% kan därför egentligen vara 1% socker och 11% fruktan eller 11% socker och 1% fruktan. Du har m.a.o. ingen aning om hur mycket socker som ditt hö innehåller. Deras ”sockeranalys” är ganska värdelös.

En analys från Equi-analytical innehåller både ESC (socker) och WSC (socker+fruktan) samt dessutom stärkelse. För en IR-häst är det ESC + stärkelse som bör vara högst 10%.

Hur kan någon som var med och läste i tråden ifjor när analys efter analys som kom tillbaka efter att de kontrollanalyserades kemiskt och visade helt andra värden än med den osäkrare NIR metoden sitta och rekommendera någon att välja NIR metoden ?

Hur kan någon som var med och läste i tråden ifjor när analys efter analys som kom tillbaka efter att de kontrollanalyserades kemiskt och visade helt andra värden än med den osäkrare NIR metoden sitta och rekommendera någon att välja NIR metoden ?

Ja, jag såg resultaten som var en ren katastrof! Dock tog man, om jag minns rätt, ut de olika proven vid olika tidpunkter så man kan inte med säkerhet säga om avvikelsen i resultaten låg i uttagning av proverna eller i själva provningsmetoden. Men NIR är en indirekt metod så man får räkna med att en avvikelse upp till 20% kan förekomma. Är laboratoriet inte ackrediterat så kan avvikelsen i princip vara hur stor som helst. Equi-analytical i USA är ackrediterat vilket betyder att de kontinuerligt gör dubbelprover och övervakas dessutom av ett ackrediteringsorgan som kollar deras NIR-resultat mot resultaten från kemisk analys.

Det har gjorts flera dubbeltester hos Equi-analytical där hästägare har tagit ut prover från ett stort antal balar och sedan slumpmässigt delat upp det i två delprov. De båda proven har skickats i olika försändelser varvid man har begärt NIR-analys för ett av proven och kemisk analys för det andra provet.

Du kan se resultatet av ett sådant dubbeltest nedan. Analys 601 är med NIR och 603 är med kemiska metoder. Resultatet är i tabellform så jag vet inte om det går fram korrekt. Hur som helst, avvikelserna är mycket små för protein och energi men något större för socker (ESC). Störst är avvikelsen för stärkelse vilket kanske inte är så förvånande eftersom det är allmän känt att stärkelse är svårt att analysera.

Jämförelse mellan EquiAnalytical (601) och (603)

Coastal Bermuda EA 601 (DM) EA 603 (DM)
Torrsubstans 92.5% 93.5%
Råprotein 12.3% 12.1%
Lysin (uppskattad) 0.43% 0.42%
DE (Smältbar Energi) 0.95 0.91
WSC 10.7% 9.6%
ESC 8.6% 9.1%
Stärkelse 4.5% 1.0%

Det som uppmärksammade och satte igång omanalyseringen av flera prov var ju den som skickat från samma prov delat i två påsar till olika lab och där det skilde så groteskt som att där var nästan exakt dubbelt så högt protein enligt kemiskt som där var enligt NIR så där finns ju ingen felkälla ang hur provet togs utan allt samlades in tillsammans och blandades och splittades på två.
När sedan vartenda prov som kom tillbaka efter omanalysen nästan visade på helt andra värden enligt kemisk, var ju något mer som visade lika extrema skillnader.
Det var ju inte något litet okrediterat lab som gjorde det heller så mitt förtroende för NIR är helt klart borta tills jag får väldigt mkt bevis för något annat, dessutom behöver man ju inte använda den osäkraste metoden när man för samma pengar kan få det analyserat kemiskt istället med mkt större säkerhet.

Det var ju inte något litet okrediterat lab som gjorde det heller så mitt förtroende för NIR är helt klart borta tills jag får väldigt mkt bevis för något annat, dessutom behöver man ju inte använda den osäkraste metoden när man för samma pengar kan få det analyserat kemiskt istället med mkt större säkerhet.

Kvaliteten på en NIR-analys är naturligtvis beroende på det laboratorium som utför analysen. Det lab du talar om som hade den tveksamma NIR-analysen av protein var väl Eurofins.

Eurofins laboratorier är ackrediterade enligt deras hemsida. Det står dock inte uttryckligen att dom är ackrediterade för NIR. De kan vara ackrediterade för andra saker men inte för NIR-analys.

Det finns en standard för NIR som anger hur stora avvikelserna mot kemisk analys får vara. Jag har för mig att tillåtna avvikelser är 20%. Uppvisar labbet större avvikelser så ska dom inte bli ackrediterade eller bli av med ackrediteringen för NIR. Man kan t.o.m. bli ackrediterade för vissa NIR-analyser men inte för andra. Ett lab kan t.ex. vara ackrediterat för bestämning av TS och NDF med NIR men inte av protein om man inte klarar av ställda krav. Equi-analytical i USA är t.ex. ackrediterade för TS, NDF och CP (råprotein) men inte för ESC (socker) och stärkelse. Åtminstone var dom inte det för några år sedan när jag kollade. Det är dock möjligt att dom har förbättrat sin kalibrering så att dom idag klarar kraven även för socker och stärkelse.

Eurofins gör vad jag förstår endast NIR-analyser och erbjuder inte kemiska analyser till sina kunder. En motsvarande NIR-analys som den Equi-analytical i USA gör kostar hos Eurofins 744 SEK (170 SEK hos Equi-analytical och då ingår fler analyser, bl.a. av stärkelse).

Jag vet inte om det var mig du syftade på när du påstod att någon rekommenderade NIR-analys. Jag har inte rekommenderat NIR-analys. Jag har bara redogjort för de olika alternativ som finns. Sen är det upp till var och en att avgöra vilken analys man vill beställa och vilket lab man vill anlita.

Om du är intresserad kan jag nämna att det finns ett fall där prov skickades både till Eurofins och till Equi-analytical. Eurofins NIR-analys visade 14,5% råprotein medan Equi-analyticals kemiska analys visade 10,8% råprotein.

Lite ytterligare information om NIR om du är intresserad.

Tradionell NIR bygger på kalibrering av en mängd data från ett visst foderslag, t.ex. gräshö. Kalibrering sker därför mot ett slags “medelhö” vilket gör att analysvärden för ett hö som inte är ett “medelhö” kan innehålla felaktigheter.

Equi-analytical som ingår i företaget Dairy One i USA tillämpar en förfinad kalibreringsmetod som innebär att analysen i princip letar upp den foderanalys som bäst passar in på det aktuella provet. Varje prov analyseras och kalibreras därmed individuellt istället för mot ett “medelhö”.

Den NIR-analys som Equi-analytical gör (LOCAL calibration) är därför mer tillförlitlig än den som många andra analysföretag använder (GLOBAL calibration).

“Dairy One has over 20 years of experience in NIR analysis. The analysis of hundreds of thousands of samples has enabled us to assemble a large sample database for calibration development. In 2000, we began using the LOCAL calibration software developed by Infrasoft International. The LOCAL calibration software is a quantum leap forward over traditional calibration development. In the past, global calibrations were built upon several hundred to several thousand analyses of individual samples to generate a single calibration that would be applied to all feeds of a particular type. Today, using the LOCAL technology, a calibration is built for each sample as it is analyzed by the instrument. The software searches the database for the sample spectra that most closely resembles the sample currently being analyzed. An individual calibration is then developed for that sample based on "it's closest relatives". In the world of calibrations, the more that your calibration (or background) samples match the sample being analyzed, the more accurate the results.
Utilizing this powerful new technology, Dairy One provides the analytical advantage when it comes to analyzing your samples.”

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve