var ska man börja?

W

walli

Vet inte om den här tråden ligger rätt till att börja med o så, ny här :angel:

Men jag är medryttare på ett varmblodssto. Lätt i hantering i stallet o så, jättesnäll, väldigt pigg vid ridning dock, absolut i och efter galopp.
Och sen när man leder henne pinnar hon gärna på lite för snabbt. Det är liksom inget 'när jag stannar, ska du stanna' utan hon bara fortsätter gå i stort sett.
Jag tänkte då börja med lite NH, inte jätteinsatt i det men det verkar intressant och jag vill lära mig mer om det och börja utöva det. Jag har henne bara 2 gånger i veckan, men hoppas att det kan ge lite resultat iaf!

Så, hur, var o när ska jag börja när jag leder henne, så att hon följer mig?
Gå promenader o göra diverse övningar (som jag tänkte ni kunde hjälpa mig med ;)) (har ingen bana eller dylikt)
KAn tillägga att hon är väldigt intressera av vad som händer runt omkring, svårt att få hennes koncentration, även om det inte riktigt finns nåt att se på just för tillfället. Blicken är överallt o det är knappt hon tänker på vart hon går.
Hjälp och tips på övningar osv, tack :)

Sv: var ska man börja?

Markövningar är alltid bra.

Ha alltid ett spö i handen är du leder henne. Om hon går före dig så gör halt, be henne backa ett par steg, gå fram igen.

Gör halt och flytta framdel o ch bakdel för sig genom att markera delarna med spö, eller om hon klarade med handen.

I alla nh-övningar är det de små stegen som gör kakan.
När hon kan detta och lyssnar på dig, så kan du jobba henne i en rundcorall eller i padock som du hägnar av till en stor volt.
Där kan du löslongera henne och göra "join up".

Där kan du även fortsätta med ledövningar och att "flytta" på henne i olika riktningar.
Hon bör kunna lyssna på dig i dessa "lätta" övningar innan du går vidare till svårare övningar.
Det finns mycket bra böcker att läsa om NH samt mycket bra övningar här på forum.
Gör en sökning.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama