Vår nya ponny har redan börjat sätta vinterpälsen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 859
L

LuddeLump

Är det vanligt? Enl ägaren så fäller hon i jan-feb och sätter ny päls i juli, likadant varje år.
Hon blir så klart väldigt svettig när hon rids.
Är det vanligt, och hur tidigt kan man klippa?

Det har varit en ovanligt kall sommar. Min ponny sätter också päls på sommaren. vissa gör det andra inte..

;)När det gäller pälssättning och fällning så har det inget med värme eller kyla att göra, utan det är ljuset som styr hästens syckel, att dom tycks fälla sommarpälsen redan beror på att kvällarna kommer tidigare och dagarna blir kortare. :cry: sommaren talar om att den snart är slut och vintern kommer. Sorti

Det är nog vanligt. Alla 15 islandshästarna i vårt stall fungerar likadant, dvs de börjar fälla vinterpälsen i början av februari (och håller på och fälla till midsommar...), och börjar sedan fälla sommarpälsen nu ungefär (vilket ju innebär att vinterpälsen börjat växa). Det är ju också vid den här tiden på året som man börjar märka att nätterna blir mörkare och längre, så det är ju inte så konstigt... Tycker dock att det brukar dröja lite längre innan man verkligen ser någon vinterpäls.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 792
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka