Var köper man Virkon S?

Rie

Trådstartare
Har suttit och läst en massa trådar om mugg och många rekommenderar Virkon S men ingen skriver var man kan få tag i det.
Min pålle får mugg av daggen på natten har jag kommit underfund med under årens lopp så jag brukar ta in honom nattetid under betet.

Nu reste vi bort två dagar och hon som skulle sköta hästarna bor en mil bort så jag sa att hon fick bestämma själv om hon ville ta in. Eftersom vädret var väldigt fint fick de gå ute och jag höll tummarna för att han skulle klara sig......det gjorde han inte.

Jag får inte bort det den här gången! Tidigare har det försvunnit ganska snabbt men nu är det envist.
Det blir krustor som sitter stenhårt och han har vit känslig hud där.
Därför vill jag ju inte greja där i onödan.

Så, är Virkon S ett bra alternativ?
Har provat med såpa och Helosan utan resultat.

Sv: Var köper man Virkon S?

Har suttit och läst en massa trådar om mugg och många rekommenderar Virkon S men ingen skriver var man kan få tag i det.
Min pålle får mugg av daggen på natten har jag kommit underfund med under årens lopp så jag brukar ta in honom nattetid under betet.

Nu reste vi bort två dagar och hon som skulle sköta hästarna bor en mil bort så jag sa att hon fick bestämma själv om hon ville ta in. Eftersom vädret var väldigt fint fick de gå ute och jag höll tummarna för att han skulle klara sig......det gjorde han inte.

Jag får inte bort det den här gången! Tidigare har det försvunnit ganska snabbt men nu är det envist.
Det blir krustor som sitter stenhårt och han har vit känslig hud där.
Därför vill jag ju inte greja där i onödan.

Så, är Virkon S ett bra alternativ?
Har provat med såpa och Helosan utan resultat.
Hmmm... Virkon låter väldigt häftigt att använda på huden tycker jag. såg någonstans att man kunde använda äppelcidervinäger, låter snällare för huden tycker jag. Stämmer också med tanken på att ändra närmiljön för muggen genom att ändra pH. Kan tänka mig att det är lite uttorkande också vilket också försämrar livsbetingelserna för mugg.

Just det, virkon kan man köpa på gr****gården. Står nog bland stallrengöringsmedlen för det är det virkon från början var till för så vidt jag vet.

Går även att beställa på Apoteket .

Blir lite konfundersam när man ideligen hör att Virkonen är för starkt på huden ?!

Har blivit rådd av flera vetrinärer att spraya på Virkonen efter hibiscrub tvätten just för svamp mot muggen .

Har själv använt detta vid ursköljningen av hibiskruben och sen smörjt benen efter behandling och kan då på detta sett ta bort både Bakterier samt om det är Svampmugg *typ*

Kanske både hängslen och livrem dock utan Antibiotika :)

Och detta har fungerat alldeles utmärkt och benen blir fina .

Mvh Mia

Går även att beställa på Apoteket .

Blir lite konfundersam när man ideligen hör att Virkonen är för starkt på huden ?!

Har blivit rådd av flera vetrinärer att spraya på Virkonen efter hibiscrub tvätten just för svamp mot muggen .

Har själv använt detta vid ursköljningen av hibiskruben och sen smörjt benen efter behandling och kan då på detta sett ta bort både Bakterier samt om det är Svampmugg *typ*

Kanske både hängslen och livrem dock utan Antibiotika :)

Och detta har fungerat alldeles utmärkt och benen blir fina .

Mvh Mia
Det var bara min personliga fundering eftersom man bör ha handskar när man tvättar stall med virkon. Men säger veterinären att det är en lämplig kombination så är det nog det;)

Du kan oxå testa Elisabeth Arden 8hour-kräm. Hjälper mot nästan alla hud-problem. Perfekt för bla skavsår (testat själv). Finns i kosmetika-affärer.

Hallå har en fux med 3 vita ben som har exakt samma problem som din.
Fick rådet att blanda hälften hippotrim och oparfymerad hudlotion tvätta såret men inte så det blöder smörj sedan på den blandade salvan.
Går sedan bort på några dagar.
Lycka till!!!

Nyss träffade jag på en veterinär som tyckte att jag kunde testa något - vad jag förstod nytt- som heter Zinkpulvervätska. Man sprayar på det.
Har inskaffat detta och tänker testa. Annars får jag fortsätta att beta av inkomna tips.
Finns på Apoteket.

Virkon S finns på Lantmännen och i många ridsportbutiker. Finns i små portionspåsar som man enkelt själv kan blanda ut i sprayflaska ( finns speciell Virkonsprayflaska att köpa till )

Virkon S är inte starkt på huden - jag baddar f n min unghäst i huvudet där han haft eksem, t o m runt ögonen - inga problem. Vet ej hur det är verksamt ang mugg men på hans eksem, som INGEN veterinär kunnat reda ut eller behandla framgångsrikt, där har Virkonet på en vecka i stort sett tagit bort alla eksem! Jag är mkt tacksam för de råd jag fått här på Buke ang Virkon!:bow:

Apoteket, välsorterade hästbutiker.

Om muggen kommer av svamp fungerar det mkt bra. Har inte sett några negativa hudreaktioner. Späd det enl bruksanvisnings, 1 påse till 1 l vatten. Hjälper det så är det en klar förbättring inom 1 v, annars kan du lägga av.

Provat det på många hästar, främst tillridningshästar som kommit med mugg där de provat "allt". Brukar blir bra snabbt.

Raka gärna områdena med mugg och strax omkring för bästa resultat.
Tvätta rent om det är smutsigt med tex lactacyd, låt det värsta torka och spruta sedan på Vrikonet.

Lycka till!

Tror det blir skillnad när man tvättar stallet (det tar ju en stund:idea:)
Mot att man tvättar av benet som sen får luft torka :)

Och jag måste säga att jag använder hellre Virkon än som när folk får råd att använda Sulfa eller Antibiotika /Pencillin på muggen utan att det är klargjort varför pålle har mugg ,,med tanke på resistents osv :crazy:

Mvh Mia

Det är riktigt att vissa infektioner i huden i karlederna kan påverkas till det bättre med virkon S. Det viktigaste vid de flesta fallen av mugg är att hålla rent och torrt så att de agens (svamp eller bakterie eller en kombination av dessa) inte trivs. Men det kan ibland också vara en mer allergisk faktor vilket gör att tex kortisonkombinationer är nödvändigt. När man tvättar med medel som virkon s eller jodopax eller andra antibakteriella medel ska man inte hålla på för många dagar då huden påverkas negativt. Man slår även ihjäl den del av hudfloran som ska finnas. Om problemet är långvarigt bör du låta din veterinär hjälpa dig.

finns att köpa på öb också. jte bra vid infekterade sår osv...

Och jag måste säga att jag använder hellre Virkon än som när folk får råd att använda Sulfa eller Antibiotika /Pencillin på muggen utan att det är klargjort varför pålle har mugg ,,med tanke på resistents osv :crazy:

Mvh Mia

Har jag skrivit att all mugg är svamp ? För mig är mugg en samlingsord för sår/inflammation i karlederna .

Vad detta kommer av finns olika orsaker !

Mvh Mia

Senast ändrad:

Det finns att köpa på Apoteket (beställningsvara som jag förstod det), Lantmännen/Granngården, välsorterade hästbutiker, hos veterinären och på vissa ÖB-butiker.

Här är en bra sida med tydlig info om Virkon S.
http://www.blancks.se/eshop/hast/for-stallet/skotsel-godis/article309.aspx

Det jag inte förstår är om det går att spraya virkon på kläder utan att det blir fläckar? Jag ska resa till Island och vill ha med mig mina egna ridkläder och i infon står det att de ska desinfekteras innan ankomst. Min tanke var att tvätta all utrustning noga först, sen spraya hjälm och skor med virkon. Är det någon som vet om det räcker?

Tacksam för svar fort då jag reser nästa vecka :)

Liknande trådar

Trav Kan man tänka sig någon sjukdom, tex virus, som gör hästen prestationsnedsatt och som kan synas som tex knölar i huden? Min häst fick...
Svar
5
· Visningar
1 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka