Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Lupin

Trådstartare
Dvs ingen sk utställningsavlad fjompig räkstjärt. Jag älskar mina två dvärgpudlar, väldigt behändiga och roliga att jobba med (smarta till tusen och lättlärda). Men jag saknar att ha stor hund! Är uppfödd med schäfer och har haft en själv för ett antal år (10?) sedan, men då hade jag inte så stor koll inser jag nu.

Jag är ute efter en stabil schäfer för bruks/lydnad/spår, att träna och tävla med. Absolut inte Värsta-stuket och jätteskarp, den måste funka bra som familjehund och kunna hänga med typ överallt. Ingen hangar-hund haha.

Var och hur hittar man seriösa schäferuppfödare med bra hundar, både fysiskt och mentalt? Jag vill inte ha någon långhårig, färgen är oväsentlig även om jag har en förkärlek för svarta schäfrar (är uppvuxen med världens underbaraste korthåriga tik, svart med tantecken) och gärna korthåriga men normalpäls är också ok. Bara inte långhåriga!

Behövs det fortfarande en slät tvåa för div championat? Självklart kommer jag att göra MH (har jag t.o.m. gjort med pudelfröken) och röntga. Vill inte ha klådor och andra sjukdomar i leden.

Är tacksam för tips!
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

vi har två hundar (mor och dotter) från kennel retstickan i vår träningsgrupp. jag tycker det är mycket trevliga hundar. lugna och sansade men med bra motor.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tack för tipset! Har bestämt mig för schäfer igen, har saknat det oerhört mycket efter min senaste. Antar att man präglas på den rasen man växer upp med, eller? Men jag tycker att en bra schäfer är det vackraste, finaste och bästa som finns, av alla hundraser! (Hukar mig bland pudlarna haha). :love:

Men jag vill inte ha en tunn vinglig övervinklad stressad sak, jag vill ha en riktig schäfer. Allra helst vill jag ha den tiken jag växte upp med, hon var en klippa och min bästa vän.
 
Senast ändrad:
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Kolla på Svensk Bruksschäfer; då får du i alla fall ett urval av upfödare att börja sålla emellen.

Men vilken uppfödare som helst kan ju bli medlem där, bara de gör sina MH och HD resultat tillgängliga. Så du måste kollla vidare själv. Använd Hunddata och Avelsdata. Kolla ffa vad uppfödaren gjort med tikarna. Om de är myckettävlade i bruks eller om de är mycket utställda.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

20237_240784466556_542276556_3825659_74386_n.jpg


Låter som att du beskriver vår schäfertik:love:

Hon är världens underbaraste, lite mkt energi ibland dock:cool:

Hon kommer från en kennel i Lövestads trakten, men om hon är representativ för resten av deras uppfödningar vet jag ej...
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Åh, har ni schäfer! Henne måste jag få träffa! Och er med såklart... :)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tränar med några från Wilses, underbara hundar :laugh:
Jag såg en korning i höstas från den kenneln och den fick ca 550 poäng. Jag hjälpte till på en spårtävling där en av deras hundar var med, en svart hane som de avlar på, supersnygg. De har väldigt bra spårhundar överhuvudtaget.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tränar med några från Wilses, underbara hundar :laugh:
Jag såg en korning i höstas från den kenneln och den fick ca 550 poäng. Jag hjälpte till på en spårtävling där en av deras hundar var med, en svart hane som de avlar på, supersnygg. De har väldigt bra spårhundar överhuvudtaget.

Fast är inte deras hundar rätt skarpa? Eller man kanske inte kan säga så generellt.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Jag tränar med Schäfrar som kommer från Iaxedex kennel. Mycket trevliga o framför allt sunda bruks schäfrar:):)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Fast är inte deras hundar rätt skarpa? Eller man kanske inte kan säga så generellt.

Jag upplever inte dem så, jag tycker att det är vettiga hundar med "tassarna" på jorden. Kanske beror det lite på vad man har att jämföra med.
Men de jag tränar med och har sett (4 tikar & 2 hanar) så är ingen extrem åt något håll, inte ens den som fick så höga poäng på korningen. Han var riktigt lugn när han skulle ,och på men inte för mycket när han skulle.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Jag är inte alls insatt, tänkte bara på Wittra som ju var med i Skydds-SM så henne är det ju "kräm" i!
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Kanske skulle säga var vår är ifrån också :-)

Hon är från Demonens kennel men som sagt hur representativ hon är för dem kan jag inte svara på!
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Känner ett par hundar som kommer från Birkelands kennel, har bara positiva erfarenheter från dessa hundar.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tack för tipsen! Ska kolla upp dem allesammans. :)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

För att få brukschampionat (som numera bara kan fås av bruksraserna) måste du ha minst en tvåa Ökl utställning. MEN om hunden inte lyckas få det kan den bli champion i en specifik bruksgren i stället, tex Svensk spårchampion.
För övriga championat (lydnad, viltspår, agility...) behövs ingen utställningsmerit överhuvudtaget numera.

Tillägg: jag har för övrigt träffat många trevliga schäfrar från Gorms kennel, bra ledstatistik har de också. Duktiga brukshundar som ändå inte är "för mycket", i alla fall inte de jag har träffat.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

helsvart eller med svarta tecken? Känner en Wilses som är en otroligt trevlig hund :-)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

För att få brukschampionat (som numera bara kan fås av bruksraserna) måste du ha minst en tvåa Ökl utställning. MEN om hunden inte lyckas få det kan den bli champion i en specifik bruksgren i stället, tex Svensk spårchampion.
För övriga championat (lydnad, viltspår, agility...) behövs ingen utställningsmerit överhuvudtaget numera.

Tillägg: jag har för övrigt träffat många trevliga schäfrar från Gorms kennel, bra ledstatistik har de också. Duktiga brukshundar som ändå inte är "för mycket", i alla fall inte de jag har träffat.

Det ska väl rätt mycket till för att inte få en tvåa på en hund? Men det är kanske vanligare bland "bruksschäfrar"? Vad är det de faller på i så fall? Färgen? Typen?
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

helsvart eller med svarta tecken? Känner en Wilses som är en otroligt trevlig hund :-)

Helsvart men lite grått runt nosen :laugh:
Jag tror att kenneln själv äger honom, det var kennelpappa som tävlade honom i alla fall och de vann den gången.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Det ska väl rätt mycket till för att inte få en tvåa på en hund? Men det är kanske vanligare bland "bruksschäfrar"? Vad är det de faller på i så fall? Färgen? Typen?

Nja, jag känner ett par som inte lyckats och ytterligare några som verkligen fått kämpa för sin tvåa. En av dem hade vitt på ena tassen, den andra var rent allmänt ful med vippöron och de andra såg helt enkelt ut som...bruksschäfrar.
En av mina bästa kompisar har visserligen fått en tvåa på sin tik som i mina ögon är snygg och sunt byggd men tyvärr är det ju inte så en schäfer skall se ut i utställningsringen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp