Var halvbloden trevligare förr?

Cornelia

Trådstartare
Jag har, som många vet, arabhästar, men jag gillar de flesta hästraser och har ett förflutet med bl a halvblod och olika ponnyraser.

Nu har jag en fråga som jag ställer till halvblodsfolket här på Buke. Den är inte menad att vara provocerande eller "rasistisk" utan är baserad på iakttagelser som jag har gjort bland hästfolk i bekantskapskretsen.

Var halvbloden trevligare till temperamentet förr? Jag kommer ihåg halvbloden på ridskolan där jag red, och även hos bekanta som hade uppfödning. Lugna, lätthanterliga, hyggliga individer oftast. Man kunde sätta upp barn på dem, de kunde hanteras av "vem som helst".
Nu hör jag ofta om halvblod som beter sig väldigt nervöst, bara kan hanteras av vant folk som känner dem, är hotfulla och helt enkelt utgör en fara för både folk och andra hästar. Inte alla, absolut inte, men det verkar vara ganska vanligt. Vad säger ni om det? Har man tappat bort temperamentet i aveln och fokuserat för mycket på gångarter och "glöd"?

Sv: Var halvbloden trevligare förr?

Jag är uppväxt ( i stort sett ) på en ridskola i storstadsförort. Större delen av de stora hästarna var halvblod, en del fullblod och ett gäng korsningar. Den erfarenhet jag har är möjligen att den "gamla" typen var mer robust och inte så höga men det fanns temperament och nerv även i dom. Några var stabilare än andra.

Jag har haft möjligheten att se även K1:s hästar och samma sak där. Robusta men vissa med både humör och nerv och andra mer stadiga.

Har haft några inridning- och tillridningshästar av mer modern stam och jag kan inte se någon skillnad direkt förutom då att mankhöjden drar sig uppåt.

Tror mer på att det stora antalet häst i samhället idag gör att vi ser mer av de som är mindre trevliga då de utmärker sig och vi lägger det på minnet mer än att vi noterar de som är trevliga. Tyvärr...så, idag liksom förr finns det av båda sorter och vi ska inte glömma våran egen insats i varför hästen blir som den blir ;)

......tillägger att jag är född 1962, så jag har några års erfarenhet.

......tillägger lite till att jag idag inte håller på med halvblod förutom de som har behövt min hjälp.

Senast ändrad:

Jag kan inte heller säga att det var bättre förr utan att det handlar om individer. Jag har träffat tokiga hästar förr och super lugna coola idag. Men det som tror är det största skillnaden är kunskapen hos de som hanterar hästarna. Så otroligt mycket som gått och går förlorat där. Saker som var fullkomligt klara för alla som höll på med hästar när jag började. Ja dom kan ge jätte långa diskussioner här på Buke och till ock med anses som riktigt innovativa lösningar.
Med andra ord det lite yngre hästfolket har inte samma baskunskaper idag som man hade förr. Vilket ju då leder till att lite mer krävande hästar inte blir rätt hanterade.

Något som en arabhäst människa verkligen borde inse med tanke på hur vissa anser att denna underbara och lätthanterliga ras är. Som ju kommer helt från den personens brist på förmåga att hantera den ;).

Som sagt, mitt inlägg var inte för att provocera eller komma med kritik, utan helt enkelt en undran baserad på vad jag har hört folk säga och vad jag själv har sett.
Jag är mycket medveten om vad som sägs om arabhästar, men det hör inte till den här diskussionen.
Jag är också mycket medveten om att hästkunskapen har minskat, antalet hästar ökat och att det handlar så mycket om hur hästen blir bemött.
Dessutom är jag född -60, så jag har också sett en del!

Jag tycker mig ändå ha sett en förändring till det sämre när det gäller halvblodens mentalitet, men det är kanske bara jag som har reflekterat över det.

Hmmm, med risk för att vara "kärringen som går mot strömmen" så håller jag med om att det sv hbl har blivit avlad för mer tävling, står högt i blod med mera nerv.
Jag är född -67 så jag har väl oxå varit med en del.....

När jag började på ridskola och red där i tidiga tonår och en bit framåt så var de flesta hästar hbl, grova och lite framtunga med stammar som Unikum, Labrador etc.
Idag är det knappt om ens någon som är ett sv hbl på "min" ridskola, de flesta är importerade från typ Polen, Lettland.

Hade faktiskt denna disskusionen med en av ridlärarna för ett tag sen, en av anledningarna att de köper imp hästar är just för att de är lite mer godmodiga + att de är viktbärande.

Ja, än idag kan man hitta en och annan av en sån där gammal stam, ofta tyngre i modellen, med ett väldigt godmodigt sätt. Men de är inte många och de är till åren komna!

Aveln numera verkar baseras på lättare typ, högt i blod med mer nerv och glöd.

Jag håller med Masse här, många som köper unghäst skulle egentligen köpt sig en läromästare, unghästen får inte den utbildning och trygghet den behöver och blir kanske då lite besvärligare än den egentligen behövt vara.

Men visst avlas det mot lite mer nerv, fast det tycker jag bara är bra. Motor och arbetsvilja är ju positivt, gäller ju bara att kunna hantera det. Kanske inte så lätt alla gånger :)

Håller helt klart med Masse och Sassibal att många som köper unghäst skulle ha köpt något annat, men tycker mig ändå se att utvecklingen i aveln går mot mer tävlingsinriktade hästar. Inget fel i det så länge man vet vad man har i andra änden av grimskaftet....

Men det som tror är det största skillnaden är kunskapen hos de som hanterar hästarna. Så otroligt mycket som gått och går förlorat där. Saker som var fullkomligt klara för alla som höll på med hästar när jag började. Ja dom kan ge jätte långa diskussioner här på Buke och till ock med anses som riktigt innovativa lösningar.
Med andra ord det lite yngre hästfolket har inte samma baskunskaper idag som man hade förr. Vilket ju då leder till att lite mer krävande hästar inte blir rätt hanterade.

Det här den absolut största skillnaden anser också jag. :crazy:
Jag har haft häst i 41 år.

Håller också med om denna skillnad mot förr (och jag har haft häst (halvblod) i 30 år).

KL
Jag tycker ofta att äldre tiders halvblod förskönas. Jag upplever inte alls att de var så mycket lugnare och tryggare än dagens hästar, tvärtom var en hel del tämligen skarpa och med en hel del nerv. Men uppfostrade.
Jag upplever inte heller att dagens halvblod är särskilt nerviga av sig, visst finns dom men inte i majoritet. Däremot en hel del ouppfostrade hästar och med mer nerviga ryttare än förr.
Dagens hästar är dock oftast av en betydligt mer ridvänlig exteriör än de äldre. De äldre halvbloden var ofta mer eller mindre långa och med mer eller mindre korta framben. Detta adderat med ett skarpt huvud var inte alltid så lätt.

Att en del ridskolor håller sig med polska, lettiska och tjeckiska importer antog jag faktiskt främst berodde på ekonomin.

Jag håller med i det du skriver. Det finns massor med trevliga halvblod, precis som det finns nervösa och jobbiga.

Det ska dock tilläggas att jag på senare år har fått höra grejer som jag aldrig hört innan. Människor är liksom mer rädda nu än förr. Jag vet människor som inte rider ut när det blåser, eftersom de anser att hästarnas flyktbeteende är starkare när det blåser ute. Det behöver inte blåsa mycket, utan lite räcker för att de ska gå in i ridhuset.

Sen tror jag att människor inte utsätter sina hästar för tillräckligt. Man rider inte ut på unghästar i samma utsträckning som förr, man tillåter att hästen är svår att duscha, man tillåter små egenheter som man inte hade gjort förr. Och så ger vi våra hästar betydligt mer kraftfoder nu än vad vi gjorde förr. Det är "bättre" sammansatta foder dessutom.

Ja det är stor skillnad hur hästarna hanteras, uppfostras och nu rids dom fleta hästar i ridhus eller paddock. Står ofta i små hagar, finns givetvis undrantag med stora hagar. Så jag tror att det gör att hästarna överlag blir mer nerviga och känsliga. Samt att det fodras mer med kraftfoder och mindre stå foder. Hästarna klipps och har täcken för att inte frysa. Allt för att det skall bli så lite jobb som möjligt med borstning och svettiga hästar.

Det fanns inget ridhus och ingen paddock när jag började rida -74. Då red vi på en volt i hagen och resten var ute ritt. Hästarna var ute från tidig morgon till kväll i större hagar. Det fanns hö och havre, vetekli och mineraler. Hästarna fick bli smutsiga och borstades rena.

Menar nu inte allt allt var bättre förr. Men det är stor skillnad på hästhållningen.

Jag fick senast igår frågan hur jag gjorde med unghästar, 10 månader som stegrade sig, slog med frambenen osv.
Jag sa att jag inte hade såna, att mina hästar inte beter sig så, så det är inget jag behöver korrigera.

Men det klart, mina hästar står inte inne 18 timmar om dygnet...

Håller också med om denna skillnad mot förr (och jag har haft häst (halvblod) i 30 år).

KL
Jag tycker ofta att äldre tiders halvblod förskönas. Jag upplever inte alls att de var så mycket lugnare och tryggare än dagens hästar, tvärtom var en hel del tämligen skarpa och med en hel del nerv. Men uppfostrade.
Jag upplever inte heller att dagens halvblod är särskilt nerviga av sig, visst finns dom men inte i majoritet. Däremot en hel del ouppfostrade hästar och med mer nerviga ryttare än förr.
Dagens hästar är dock oftast av en betydligt mer ridvänlig exteriör än de äldre. De äldre halvbloden var ofta mer eller mindre långa och med mer eller mindre korta framben. Detta adderat med ett skarpt huvud var inte alltid så lätt.

Att en del ridskolor håller sig med polska, lettiska och tjeckiska importer antog jag faktiskt främst berodde på ekonomin.

Jag har liknande bild. Till ridskolor har man ju alltid valt ut stabila och trygga hästar, tror inte att aveln har så mycket med det att göra. Vi har alltid haft majoriteten svenska halvblod på min ridskola, om något så är gänget vi har nu betydligt ridbarare än de vi hade för 25 år sen. Om det beror på bättre ekonomi eller bättre halvblodsavel ska jag låta vara osagt. Tycker generellt inte att "gammelstammade" svenska halvblod är generellt tryggare och snällare än t ex tyska hästar. Tycker jag stött på en del gammelsvenskstammade hästar som är nervösa och lättstressade på ett icke-ändamålsenligt sätt.

Jag tror det blir lite snett när man jämför minnet av barndomens snällaste ridskolehästar (det är ju oftast de snällaste storhästarna som får gå barnlektioner, nu som då) med dagens privathästar.

Jo, precis. De tryggaste hästarna väljs till ridskolan, både då och nu.

Sedan beror det nog också på det som Ramona och Pudlan skrev om foder och klippning mm. Nu betraktas man ofta som lite suspekt om man fodrar med hö, havre och betfor. Och inte diverse underliga blandningar och tillskott. Dessutom var det väl inte så vanligt, vad jag minns, med klippning förr. Jag lät klippa mitt gamla halvblodssto av äldre stam en vinter pga att för varmt ridhus, det blev ohållbart att behålla pälsen på. Det var ett otroligt "tryck" och nerv i den damen i vanliga fall och hej och tjoo vad skoj det blev efter klippning!

Av det jag sett på senare tid så klarar många ryttare inte av att hästen reagerar ens för minsta lilla. Det är så mycket lättare att då ta sin tillflykt till ridhuset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka