Var gör man av gödslet?

Sv: Var gör man av gödslet?

Vi hade bara en häst, men hade aldrig behov av att köra bort gödslet. Det användes regelbundet i potatisland, på rosorna, av grannar i deras blombänkar och potatisland o.s.v.

Är man noga då man städar och undviker att kasta torrt strö tror jag inte att två hästar skapar såpass mycket gödsel att det måste köras bort hela tiden.

Härikring är det alltid nån som vill ha gödsel.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Detta spånet är inte särskilt dammigt. Vi använder det bland annat i hönshuset utan problem. Men skulle det visa sig att det inte funkar med spån så får vi ju självklart byta till annat strö då. Men det får vi ta då i så fall, än så länge planerar vi att ha spån.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Vi får hoppas att det är så. Och med hjälp av kompostmask så kanske chanserna ökar att vi kommer slippa köra iväg det. Jag kan kanske ragga upp lite trädgårdnissar i byns trädgårdsförening . :D

Men sen kommer vi också till detta hur stor gödselplattan ska vara?
Tror det blir enklast att ha en gjuten platta om man ska försöka sig på detta med kompostmask i gödselstacken.
Hur stor platta tror ni behövs?
 
Sv: Var gör man av gödslet?

spån tar ca 2 år att förbränna, jag hade byggt en ordentlig gjuten platta och haft så att man kan lagra gödslet i åtminstone 1,5 år + ha gödselmask.
är det färdigbränt så är det mycket lättare att bli av med det.

Hur stor platta tror ni behövs? så stor som ni kan ha ^_^. har 2 stora hästar och en platta på 5*8 (ca har inte mätt den). får tömma den 2ggr om året då det blir jobbigt att köra ut gödslet tillslut. ett tips är att ni bygger en ramp upp över gödselstacken så ni kan tömma skottkärran uppifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Var gör man av gödslet?

Hur stor behöver den vara då tror du?
Jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket plats som behövs.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Hur stor behöver den vara då tror du?
Jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket plats som behövs.
I mitt minne har jag siffran 7 kubikmeter gödsel per häst och år (med utgödsling året om). Jag tömmer min 10 kubiks container två gånger om året och då har jag två stora hästar och utgödsling ca 9 månader om året. Så om du räknar på en platta som är 15-20 kvm och har en meter höga stödmurar på tre sidor så bör det kunna räcka till gott och väl eftersom man kan stapla hästgödsel ordentligt högt. Men som någon sade... Så stor du får plats med! Resterande del av plattan (som du inte behöver till gödsel) kan du förvara annat på :)
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Det låter ganska lagom. Ja, plats har vi ganska gott om så det är nog bättre att bygga lite för stort än för litet. :)

Tack alla för era svar. Nu känns det som att jag har lite bättre koll än tidigare iaf. :)
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Mina hästar går förvisso ute väldigt mycket, men... Jag har drygt 100 kvm gödselplatta (med väggar åt 3 håll) till ca 10-12 hästar (varav några unghästar o shettisar) och på den ligger just nu minst 3 vintrars gödsel som är maskbearbetad och det är nog fortfarande bara 1/3 av plattan som är täckt av gödsel...
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Har du kompostmaskar så bryter både gödsel och spån ner snabbare. Jag har spån och två hästar och ger bort och använder själv gödseln på land och gräsmatta. Tömmer en gång om året.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Det låter ju jättebra. Jag hoppas att mina maskar jobbar lika bra. :) Hur stor platta har du till två hästar?
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Inte på annat sätt än de vanliga hänsynsreglerna vill säga. Som Buck säger gäller tät förvaring från första häst. Det gäller för alla kommuner i hela landet. De reglerna du tänker på gäller lantbruksföretag.

Alla ovan nämnda förslag funkar så länge kärran man öser i är tät alternativt att man bygger ett tak över kärran så att det inte regnar på den :)
Om det ska vara så hur i hela friden får man ha hästar på lösdrift?

Eller vilka djur som helst.

OT- som vanligt:p
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Kan det inte ha att göra med att i gödselstacken förvaras väldigt mycket gödsel på liten yta. Vid lösdrift blir det ju utspritt här och där på en väldigt stor yta. Dessutom bör man väl mocka hagen i en lösdrift så den inte blir full av gödsel? Det här iaf jag tänkt göra.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Begränsningen ligger i hur mycket fosfor man får släppa ut. Det är därför man måste ha gödselkontrakt om man inte har egna marker att sprida på. För våra hästar så behövs c:a 1 ha/3 hästar vilket innebär att vi kan ha 35 hästar utan gödselkontrakt.

Jordbruksverket

Det mesta sprider hästarna själva då vi har dem ute dygnet runt i betesmarkerna.

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Var gör man av gödslet?

Hur stor behöver den vara då tror du?
Jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket plats som behövs.

Jag har en platta på 20 kvm till två stora hästar. Jag strör med hackad halm och behöver ha stacken tömd en gång om året (en lantbrukare kommer och hämtar).

Jag skulle rekommendera dig att bygga större än 20 kvm när du nu ändå har plats.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Ja, jag tror också att det är bättre att göra den större. Det ju lättare att göra den stor på en gång än att göra om den sen när man inser att den är för liten liksom. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 530
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp