Var gör man av gödslet?

bake

Trådstartare
Hej! Vi ska bygga eget stall till våren med plats för två hästar (en häst och en ponny).
Eftersom vi bara ska ha två hästar finns inga speciella regler i vår kommun om hur gödslet ska hanteras och förvaras.

Så jag undrar hur ni andra med eget stall gör?
En "uppsamlingsplats" på gården bör man väl ha?
Bör man ha en gjuten platta där man samlar gödsel?
Eller som jag har sett att vissa har, en stor kärra som man fyller och sedan kör iväg med för tömning?

Och var tömmer man gödslet när det är fullt hemma?
Jag ska kolla med bönderna här runtomkring om vi får tömma hos dem. Men var gör man av det om inte de vill ha det?
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Vi har en gammal släpkärra och lägger dyngan på. Vi har avtalat med grannbonden att när det är dags att tömma, så anvisar han plats där vi kan lägga den.

Annars får ni väl höra med kommunen. Men det är jättedyrt att lägga på deras deponi.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Jag har köpt ett lastväxlarflak som ett åkeri kommer och tömmer en gång/år..
Lite beroende på vilket strö man använder så kostar det mellan 30. och 70/ton att tippa på den privata återvinningsstationen här!
Sen tillkommer ju kostnad för transport...
 
Sv: Var gör man av gödslet?

gjuten platta eller kontainer behövs, gödselvattnet får inte komma ut i dagvattnet.

vi har gjuten platta och brukar flörta med bönderna så de tar gödslen när de ändå är i farten :p. ibland så har de för mycket själva eller så gödslar de bara med flytande :(, men det lilla vi har brukar ngn alltid kunna hitta en plats att plöja ner.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Det är i huvudsak kommunerna som är tillsynsmyndighet gällande gödselhanteringen, med undantag av större djurhållande verksamheter som
måste ha tillstånd för miljöfarlig verksamhet. Det kan finnas lokala föreskrifter i din kommun. Jag föreslår att du tar kontakt med din kommun. Svaren här kan du inte alltid lita på :banghead:

Rolle
IpL
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Har ett gammalt släp vi fyller och tippar gratis (så när som på bensinpengarna) på återvinningen.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Jag har kollat med kommunen och eftersom vi bara ska ha 2 hästar så finns inga särkilda regler kring hur gödslet ska hanteras och förvaras.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Mitt tips till dig är att använda torv som strö!
Torvgödsel är eftertraktad, och om du bor i rätt område kan du t o m få betalt för gödseln. Om inte, så är det säkert någon bonde i närheten som gärna kommer och hämtar den utan att det kostar dig något.
En annan fördel med torv är att gödselstacken inte blir så stor.

Vi är inne på nionde året med torv. Vi har en gjuten platta som inte skulle behöva tömmas oftare än vartannat år, men varenda höst kommer en ekobonde och hämtar rubbet.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Jag har kollat med kommunen och eftersom vi bara ska ha 2 hästar så finns inga särkilda regler kring hur gödslet ska hanteras och förvaras.
Inte på annat sätt än de vanliga hänsynsreglerna vill säga. Som Buck säger gäller tät förvaring från första häst. Det gäller för alla kommuner i hela landet. De reglerna du tänker på gäller lantbruksföretag.

Alla ovan nämnda förslag funkar så länge kärran man öser i är tät alternativt att man bygger ett tak över kärran så att det inte regnar på den :)
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Jag har hört att det är vanligt att hästar får strålröta och hovbölder om de står på torv. Stämmer det?

Sedan är det så att min man är snickare och genom hans jobb får vi gratis spån, så därför har vi tänkt ha spån. Plus att jag tycker spån är enklast att mocka och hålla rent.
Dock vet jag att bönder inte gillar gödsel med spån i. :(
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Ok, ska ringa kommunen imorgon och kolla vilka alternativ som finns.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Sedan är det så att min man är snickare och genom hans jobb får vi gratis spån, så därför har vi tänkt ha spån. Plus att jag tycker spån är enklast att mocka och hålla rent.
Dock vet jag att bönder inte gillar gödsel med spån i. :(
Spångödsel är svårare att bli av med ja. För det tar sån tid för det att förmultna och processen kräver näring... Så där är mitt tips att du skaffar gödselmask/kompostmask som hjälper till att skapa utmärkt jordförbättringsmedel av gödseln. Har du tur så kanske du kan ge bort den färdig-maskbearbetade gödseln till villaägare i närheten. Går att använda i såväl rabatter som till toppdress på gräsmattan...
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Vi valde faktiskt container, och betalde för tömningen. Det blev en-två ggr/år, med hästar på stall året om och 2-3 hästar. De stod på halm, vilket ju är något av de mer skrymmande materialen. Vi var väldigt noga med att packa gödseln, och hålla efter stacken så det verkligen komprimerades.

Som redan konstaterats måste förvaringen vara tät, även om du inte har mer än två hästar. Sedan är det ALLTID en fördel att diskutera med kommunen för att höra vad de har för förväntningar. Det blir alltid dyrare att höra det i efterhand.

Det var skönt att slippa vara beroende av en bonde (kom ihåg att ni måste ha skrivet avtal!), jag vet många runt oss som har problem med att det inte sköts som det ska (hämtas inte i tid, förvaring på mark etc).
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Ok. Hur stor gödselplats behövs ungefär för två hästar som man ska lagra det så? Hur lång tid tar det tills det är "färdigt" eller vad man ska säga, så att man kan använda och ge bort det?
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Hur mycket betalar du för tömning?
Hyr du eller har du köpt containern? Vad kostade det?
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Jag googlade lite om maskar nu, och det verkar ju superbra om det funkar så som folk beskriver det.
Förstod jag rätt om det är vanlig kompostmask som man använder? För det här jag väldigt gott om i den vanliga komposten, så då är det ju bara att ta därifrån. :)
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Man kan använda hampa strö, det har bättre egenskaper och det kan man lägga ut på åkrarna utan problem då det bryts ner direkt. Vi har Österlenhampa här där jag bor, svensk producerat.

Rolle
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Men eftersom vi har gratis spån så vill jag gärna ha det. Då kanske det väger upp priset som det kostar för att få någon att ta hand om gödslet, men jag ska försöka jämföra lite priser.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Vi har container, som tömdes ca två ggr per år av en kille som har markfirma.
Han tog det gratis, och vi betalade transporten (ca 2000kr). Han blandade sen ut det med halvdålig jord, som då blir bättre och han kan sälja vidare. MEN då är det torv som gäller.

Nu använder vi det själva, när containern är full transporterar maken ut det i ngn hage som behöver förbättras. Stängslar in högen som får ligga till en höst när vi sprider det. Finns datum när man senast får sprida.
 
Sv: Var gör man av gödslet?

Vill inte krångla till det för dej men ibland har vi blivit erbjudna spån från snickare i byn men det har varit så himla dammigt att vi inte vill ha det längre.Både vi och hästarna får problem med luftvägarna.
Om vi ändå tagit det har vi haft det underst för att suga upp det blöta och sedan torvströ över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 530
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp