Var finns hästägaren?

Rie

Trådstartare
Om ett tag är snart betet slut, givetvis beroende på var i Sverige man bor.
Det innebär också att det tyvärr kommer att finnas mer än en betesägare som finner sig ståendes med en häst/ponny som ingen hämtar och/eller betalar för.
Ägaren svarar inte i telefon eller går att få tag på.

Om man har en häst som man kan ana har en sådan ägare kanske det är dags att försöka se till att ovanstående scenario inte inträffar.
Alla betesägare har nog inte stallplats/råd att härbärgera någon annans häst.
Likafullt kan det bli fallet......

En tanke bara......
 
Sv: Var finns hästägaren?

Jag är inte så väldigt insatt men som jag förstått det är den som äger marken ansvarig för skötsel av den övergivna hästen fram tills ägaren behagar dyka upp eller en viss tid har gått(?).
Men vad händer om markägaren saknar ekonomiska möjligheter att ta hand om ytterligare en häst? Finns inte pengarna så finns dom ju inte. Kan denne bli tvingad att sälja sin egen häst för att ha råd att sköta den "dumpade" hästen?
Om ekonomin helt går i kras och det inte finns pengar till hållande av någon häst alls, vad händer då? Som sagt, finns inte pengarna så finns dom ju inte...
 
Sv: Var finns hästägaren?

Kan ju bli väldigt intressant för den som bara hyr ut en hage och inte har stallbyggnad eller något större samröre med hästarna än att ge dom vatten och se till att dom står på alla fyra benen!
 
Sv: Var finns hästägaren?

Nja det är inte markägren utan snarare den som är ansvarig vilket lika gärna kan vara en arrendator.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Får väl ringa polisen och anmäla, vad annat kan man göra om detta skulle inträffa? Verkligen oseriös ägare om sånt här händer.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Får väl ringa polisen och anmäla, vad annat kan man göra om detta skulle inträffa? Verkligen oseriös ägare om sånt här händer.

Eller så kan ju ägaren ha omkommit, ligger på sjukhus, eller befina sig i en annan situasjon där han inte kan/har möjlighet att höra av sig...

Annars kan man som betesägare/ansvarig ringa till svenska hästars värn eller annan frivillig organisation, som brukar kunna ta hand om hästar rätt omgående.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Det första jag hade gjort skulle vara att vända mig till länsstyrelsen/djurskydd för att få råd och stöd.
Det är ju dem i slutändan som kommer bli inblandade om hästen riskerar att inte få mat eller den vården den behöver. Jag hade talat om för dem att jag inte hade råd att hålla den så kanske de vet en tillfällig förvaring.

Detta är ju fruktansvärt sjukt..ägarna kunde ju minst lämna en lapp på hästen "gör vad ni vill med den" än att bara lämna hästen utan ett ord för då står stall/markägare där och får inte göra vad som helst med den, men kan vara lika ansvarig för det..
 
Senast ändrad:
Sv: Var finns hästägaren?

Fast om något sådant händer, så hör man av sig när det lugnat sig lite. Alltså någon dag senare osv.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Om man är död? I koma? Intagen för akut depression?

Det finns faktiskt gånger folk inte har möjlighet eller sinnesnärvaro att kunna höra av sig, ja det är inte vanligt men möjligt.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Kan man inte skriva något kontrakt?
något i stil med att om inte hästen har hämtats innan xx datum, så tillfallet hästen betesägaren.
förutsätter ju att du får hästens pass, samt ägarbytespapper. (säkert många som sätter sig emot, men för betesägarens trygghet)
 
Sv: Var finns hästägaren?

Jag som tyvärr varit i den sitsen med både kor och hästar på bete, har lärt mig hur man gör. Man kontaktar djurskyddet och lämnar alla uppgifter man har på ägaren. Det är också bra om för något som kan kallas dagbok med datum och tidpunkter för när man varit i kontakt med eller försökt få kontakt med ägaren och vilka sätt man försökt på.
Sedan får man direktiv från Djurskyddet om hur man går vidare. Det är ju tyvärr inte ovanligt att dessa djurägare också har andra problem med sina djur redan tidigare. Saker som kanske djurskyddet redan utreder.
 
Sv: Var finns hästägaren?

Unde förutsättning att det finns anhöriga och att de anhöriga känner till hästen, var den befinner sig och att de känner till att den anhöriga har problem.

Jag vill bara påpeka att det faktiskt finns enstaka gånger det ligger tragiska skäl bakom att folk inte dyker upp, det är dumt att döma på förhand.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 732
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 783
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 074
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp