Var det bättre förr??

E

Elviramax

Är "hobby-hästägare" strax 50 fyllda, och har sysslat med hästar i större eller mindre omfattning sen barnsben. Nyligen ägare till en häst som har klåda, varför jag fått sätta mig in i den problematiken och det har medfört att en helt ny värld har öppnat sig...

Men så slår det mig - jag kan inte komma ihåg att det var så här "förr". Jag såg aldrig hästar gå heltäckta mitt i sommaren för 20-30 år sedan. Jag hörde aldrig talas om att man badade o smörjde hästarna flera ggr i veckan för att hålla dem fria från klåda och för att de inte skulle klia bort hela manen/svansroten.

(Förövrigt så hörde jag aldrig talas om att hästarna behövde regntäcke när det regnade och vintertäcke när det var frost ute. Undantaget tävlingsfolket då, som klippte sina hästar.... och dom som inte ville borsta bort leran när hästarna rullade sig.)

Är det så att det skett en förändring? Eller är det bara jag som missat en del erfarenheter genom åren? Var det "bättre" förr, dvs hade hästar mindre klåda förr? Och vad är det iså fall som förändrats till det sämre? Foder? Klimat? Raserna?

Tacksam för alla funderingar. Kanske kan vi hitta nåt som gör livet lättare för hästar med klåda.

Sv: Var det bättre förr??

Nja, vi hade russ och shettis hemma för en sisådär 30 år sedan och jag minns att den del av dem i princip tappade hela manen och kliade sönder svansen uppe vid roten. Det var ett elände på somrarna med en del av ponnyerna. Då tvättade vi med Lactacydtvål och smörjde in de såriga områdena med Helosansalva, det lindrade men tog inte bort det helt.

Täcken däremot det var det ingen som hade på någon häst mer än svetttäcken efter hårdare träningspass med efterföljande dusch. Såna där nättäcken i bomull:)

Vi utfodrade hästarna med krossad havre, betfor, mineraler ( vitt pulver, inte granulat ) och vanligt hö i småbal. Mängden var ca 0,5 kg per giva till shettisarna, 1 kg per giva till russen i träning och 2 kg per giva till fölstona (varmbloden). Hö räknades i skivor! Så, 1-2 skiva per giva till ponny samt 2-3 skivor per giva till de stora.
Mycket vetenskapligt...

Någonting som jag däremot inte kommer ihåg att någon av ponnyerna hade problem med och som är alltför vanligt nu, det är fång.

Man undrar ju; är det aveln det är fel på eller är det vår hästhållning, de nya helfodrena, ensilagen som är boven i det hela? Klådan tycker jag verkar vara väldigt genetiskt betingat eftersom vissa hästar är helt fria och andra har mkt besvär, i en och samma flock, som går på samma marker.

Jag tycker inte det var bättre "förr" däremot var nackdelarna andra än idag.

Förr (för mig) hade hästarna vita märken efter sadlar som gick ner i manken vid framvalvet. De fick nästan inget grovfoder men massor med kraftfoder. De gick aldrig ute i hage mer än på söndagarna och blev uteslutande ridna i manegen. Många hästar stod uppbundna i spiltor eller mörka boxar 23 timmar om dygnet. Detta var i storstadsmiljö på ridskolan.

Utanför staden fick hästarna stå inne för bonden tyckte inte det var lönt att släppa ut hästarna på vintern, det fanns ändå inget att äta. De stod på "bäddar" som ströddes en i veckan och stod alltså inne på dessa jättehöga gödselstackar 24/7 i 4-5 månader om året.

Sedan finns det alltid bra och dålig hästhållning oavsett tidevarv, men nu tycker jag det i högre utsträckning är andra problem som råder...

förr... (för mig )
sadel inpassning.... vadå?
träns bett stl. 14,5 till häst 12,5 till ponny
även jag kan relatera till att det fodrades efter skivor i hö balarna.
spiltor, spiltor och åter spiltor....
framdelsvändningar

En höjdare jag kommer ihåg gällande det här med hö: många olika anställda och folk som hjälpte till vid fodringarna. På foderstaterna stod under HÖ bara LITE/LAGOM/MYCKET. Så det var upp till var och en med skild kompetens att efter eget gottfinnande portionera ut lagom med hö till en häst där det stod LAGOM.

Bara att försöka lista ut hur mycket hästen fick per dag var ett helt företag. Och jag gissar att det kunde skifta ordentligt från dag till annan...

Nja, vi hade russ och shettis hemma för en sisådär 30 år sedan och jag minns att den del av dem i princip tappade hela manen och kliade sönder svansen uppe vid roten. Det var ett elände på somrarna med en del av ponnyerna. Då tvättade vi med Lactacydtvål och smörjde in de såriga områdena med Helosansalva, det lindrade men tog inte bort det helt.

Täcken däremot det var det ingen som hade på någon häst mer än svetttäcken efter hårdare träningspass med efterföljande dusch. Såna där nättäcken i bomull:)

Vi utfodrade hästarna med krossad havre, betfor, mineraler ( vitt pulver, inte granulat ) och vanligt hö i småbal. Mängden var ca 0,5 kg per giva till shettisarna, 1 kg per giva till russen i träning och 2 kg per giva till fölstona (varmbloden). Hö räknades i skivor! Så, 1-2 skiva per giva till ponny samt 2-3 skivor per giva till de stora.
Mycket vetenskapligt...

Någonting som jag däremot inte kommer ihåg att någon av ponnyerna hade problem med och som är alltför vanligt nu, det är fång.

Man undrar ju; är det aveln det är fel på eller är det vår hästhållning, de nya helfodrena, ensilagen som är boven i det hela? Klådan tycker jag verkar vara väldigt genetiskt betingat eftersom vissa hästar är helt fria och andra har mkt besvär, i en och samma flock, som går på samma marker.

OK, där ser man - då fanns klådan förr också... Vet att min kli-häst fått hö från småbal och "hemblandat" foder (havre+betfor+mineraler) från förra ägaren, och även hos mig. Så jag tror inte mycket på din fundering att det har att göra med helfodrena.

Fång vet jag förekom, men om den är vanligare nu eller inte - har ingen aning...

Även vi räknade hö i skivor - eller kakor som vi kallar det här. Och dom där nättäckena eller brynjorna - ja dom hade jag nästan glömt bort ;) dom var ju för söta

visst, sen var det nästan likadant med kraftfodret....:crazy:
inte konstigt att ponnysarna var feta och galna...:eek:

Jag tycker inte det var bättre "förr" däremot var nackdelarna andra än idag.

Förr (för mig) hade hästarna vita märken efter sadlar som gick ner i manken vid framvalvet. De fick nästan inget grovfoder men massor med kraftfoder. De gick aldrig ute i hage mer än på söndagarna och blev uteslutande ridna i manegen. Många hästar stod uppbundna i spiltor eller mörka boxar 23 timmar om dygnet. Detta var i storstadsmiljö på ridskolan.

Utanför staden fick hästarna stå inne för bonden tyckte inte det var lönt att släppa ut hästarna på vintern, det fanns ändå inget att äta. De stod på "bäddar" som ströddes en i veckan och stod alltså inne på dessa jättehöga gödselstackar 24/7 i 4-5 månader om året.

Sedan finns det alltid bra och dålig hästhållning oavsett tidevarv, men nu tycker jag det i högre utsträckning är andra problem som råder...

Låter gräsligt det du berättar om storstadsridskolan... Vet att man nog inte var så noga med sadlarna på landet heller, men där fick dom iallafall vara ute (på "mina" ridskolor) på da'n

förr... (för mig )
spiltor, spiltor och åter spiltor....

... host harkel... hade i alla fall en fördel: Förr klarade alla hästar att stå uppbundna - DET var bättre förr ;)

(Förespråkar inte på något vis att hästar ska "bo" i spilta)

De heltäckta ekzemhästarna mår säkert bättre med ekzemtäcke än utan. Ekzemhästar har alltid funnits men har klart ökat med antalet islandshästar.
PL

jag är emot både spiltor och ouppfostrade hästar. klart man skall kunna ha djuret uppbundet!

Håller med - hästar som binds upp med balsnören så att dom kan gå sönder om dom slänger sig... har aldrig varit min grej. Bättre se till att grejorna håller (så gott man kan) om dom nu inte fått lära sig rätt från början.

ja, det handlar ju inte om att dagens hästar är annorklunda, utan att dagens okunniga djurägare inte kan uppfostra och hantera sina pållar!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: alice
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 471
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka