Vanvård av hämthäst

T

Tia

Skall hämta en Shire om några veckor för att ha under sommaren men har börjat tänka om...eller tänka till snarare.

Åker ut till gården för att inventera det som skall med vid stallbytet.
Kommer dit och ser värsta sortens vanvård.

Shiren jag skall ha hade hovar som var så utflutna och långa hoven börjat genomgå en metamorfos med decimeterlånga fingerliknande delar. Alltså hoven har splittrats, växt och blivit som en hand istället. Manen var tovig och avskavd och muskulaturen var obefintlig.
Jag har på omvägar fått veta att ägaren verkar hovarna på en del av hästarna med en skruvmejsel och en skiftnyckel.

Hästarna går på lösdrift i konstant lera och har ett mycket klandervärt vindskydd. Fodret är det inget som helst fel på dock.
Ägaren har ytterligare hästar som dock inte verkar en tiondel så vanvårdade.

Hur kan jag göra i detta läget? ägaren har lovat att både verka och sko hästarna men det känns fel att låta dem bo kvar på gården. Skall jag anmäla honom nu innan jag tar hästen eller skall jag vänta? kan man anmäla anonymt.

Jag vill veta hur en anmälan går till.

MVH Tia

Sv: Vanvård av hämthäst

Hur verkar man en häst med dessa verktyg?:confused:
Prata med ägaren och begär bättring. Om denna inte vill lyssna så vänd dej till kommunens djurskydd.
Lycka till!

Tänkte på det också, att med tanke på rasens storlek och generella hovstatus låter det helt sjukt!

Shiren har generellt sett problem med sina hovar och behöver extremt bra hovvård!!! Det är alltså jätteviktigt att en duktig hovslagare som känner till shirens speciella förutsättningar verkar en shire. Att låta det gå så där långt som du beskriver måste nog anses vara vanvård.

Jag skulle nog faktiskt vägra att ta emot hästen med hänsyn till dess status och jag skulle även anmäla om förhållandena är så dåliga som du beskriver.

Bra att du reagerar!!! Det är fruktansvärt vad folk gör mot sina stackars hästar ibland. Hovsprickor är svåra att komma till rätta med.

/Jenny

Shiren har generellt sett problem med sina hovar och behöver extremt bra hovvård!!! Det är alltså jätteviktigt att en duktig hovslagare som känner till shirens speciella förutsättningar verkar en shire. Att låta det gå så där långt som du beskriver måste nog anses vara vanvård.

Jag skulle nog faktiskt vägra att ta emot hästen med hänsyn till dess status och jag skulle även anmäla om förhållandena är så dåliga som du beskriver.

Bra att du reagerar!!! Det är fruktansvärt vad folk gör mot sina stackars hästar ibland. Hovsprickor är svåra att komma till rätta med.

/Jenny

Jo det är jag väl medveten om. Inte minst för dess storlek och den belastning hovarna måste ta.
Jo att ta emot hästen vore fel men samtidigt är det mycket svårt att låta den stanna kvar på ett ställe där man inte tar hand om den. Om man skulle kunna köpa loss hästen för en billig penning (ägaren verkar inte omöjlig på den punkten, tror du det kan vara värt det?)
Jag ahr kollat igenom alla papper och generellt sett är det en väldigt frisk häst, han har bra och korrekt exteriör, gott stabilt lynne (den lilla tid jag spenderat med honom) och har en bra stamtavla. Jag har planerat använda honom inom traditionellt lantbruk och självklart som ridhäst.

Dock skall jag självklart låta en veterinär ta sig en titt på hästen innan för att vara på den säkra sidan. Jag är trots allt bara en lekman när det gäller shiren då jag mestadels ägnat mig åt islänningar och travare från barnsben.

tar du hem hästen i det skick den är i nu finns väl risken att det är du som åker på skiten...gör de inget åt saken själva så anmäl dem.

En shire är förstås en utmärkt häst om man vill ha en mysig ridhäst och en "medarbetare" i lantbruk! Starka, godmodiga, stabila i psyket, lättlärda etc. - tja generaliseringarna i positiva ordalag är många rörande dessa Gentle Giants... men man måste som alltid komma ihåg att det är en indivit man tittar på. Om du kan ta hem honom på foder en period och sedan köpa loss låter ju det som en lösning. Då hinner du ju också kolla hälsan närmare innan själva köpet.

Tänk på att be en duktig hovslagare som kan shire kolla hovarna och se om det går att få ordning på dem. Kontrollera också att du har tillgång till en hovslagare framöver, det är många hovslagare som vägrar befatta sig med dessa tungfotade djur. Vidare kan det vara svårt att få fatt i skor och söm till dem - men det kan du få hjälp med att finna om det blir aktuellt.

Sedan måste du ju kolla om hästen i övrigt tagit stryk av den vanvård du beskriver.

För massor av stöd i shirefrågor samt roligt babbel kan du kika under "gnägg" där finns en tråd som heter shire/clydesdale och vi är ett härligt gäng som binds samman av ett intresse för de stora vackra hästarna som skriver och hjälper varandra där. Där finns det också folk som har mer kunskap och mer erfarenhet än jag av shire! Kom och var med du också!

Jag tycker inte det låter som någon bra ide att ta hem hästen om den nu är i så dåligt skick. Bättre att anmäla... i samband med att hon ringer miljökontoret kan hon ju berätta hur det ligger till och rådfråga dem.

vi har vid ett tillfälle tagit hem en häst i så dåligt skick (fast den va dessutom kraftigt underviktig och över 175) vi ringde djurskydds inspektören själva och infomerade om läget då vi insåg att med en sådan häst i hagen (det tar ju TID att rätta till) skulle förmodligen anmälningarna börja hagla :crazy:

på det viset blev det inga problem alls ;)

vi har vid ett tillfälle tagit hem en häst i så dåligt skick (fast den va dessutom kraftigt underviktig och över 175) vi ringde djurskydds inspektören själva och infomerade om läget då vi insåg att med en sådan häst i hagen (det tar ju TID att rätta till) skulle förmodligen anmälningarna börja hagla :crazy:

på det viset blev det inga problem alls ;)

precis vad jag också tänkte:bow:

jag tycker att om hästen har så dåliga hovar kan man undra hur det ser ut inne i benen. även om ägaren fixar till hovarna så är det kanske fel inne i benen och du har den över sommaren och hästen blir halt och ägaren skyller på dig och du kan hamna i en otrevlig situation. no hoofs no horse.....
Anmäla kan du till djurskydd eller SJV anonymt.
Mvh
Paulina

Jag gick emot era rekommendationer och har nu hämtat hem hästen iallafall och min svägerska valde att hämta hans bästa vän, en nordsvensk valack.

Nordsvensken är halt men Shiren är det inget som helst fel på.

Jag har valt att inte lägga ut namnen på hästarna utifall att någon som känner ägaren tar illa vid sig.

Det känns att jag gjort ett rätt beslut.
Jag hade inte hjärta att låta hästarna gå runt i en hage där hästarna sjunker 2 dm ner i sin egen avföring, där taggtråd ligger slängd överallt och där det finns massa bråte.
Alltså en direkt livsfarlig miljö för en sprallig valack.
Att detta skulle kunna bli en kostsam histora är jag väl medveten om men det får det vara värt.

Jag tänkte lägga upp en sida för de två hästarna där dem som vill kan följa hans utveckling.
Det har redan hunnit bli en hel del foton och historier att berätta trots att han kom
först i lördags.

Det vore dessutom kul om ni som kommer vilja följa hans utveckling ger några kommentarer
eller tips och tricks.
Att gå från Islänningar och travare i sitt esse till en vanvårdad Shire är ett stort hopp även för er hästvan människa.

Jag återkommer med mer information om adressen till sidan så snart jag lagt upp den.
Observera, för att ni ska få tillgång till den kommer ni behöva fråga om gästlösen.

om man ska titta på hästarna bara såhär, så ser dom inte vanvårdade ut. Dom har gott hull båda 2. Ser livsglada ut också.

hovarna kan jag inte svara på för dom ser man inte, men jag kan tänka mig att det möjligen blivit brist på god hov-vård om du säger det...det är tyvärr inte ovanligt att många får för sig att verka själv och så blir det fel istället när kunskapen inte finns.

Jag har sett en del vanvårdat men jag ser inte det här. Ang hovarna så syns det att de är långa. FLäks lätt och då rullar det sej snabbt. Dock behöver det inte vara så illa som det låter.

Kan du inte lägga in en bild på hoven nu innan de verkas?

PS! Min hovslagare hade fått sparken om han inte kommit på så lång tid...

Senast ändrad av en moderator:

om man ska titta på hästarna bara såhär, så ser dom inte vanvårdade ut. Dom har gott hull båda 2. Ser livsglada ut också.

hovarna kan jag inte svara på för dom ser man inte, men jag kan tänka mig att det möjligen blivit brist på god hov-vård om du säger det...det är tyvärr inte ovanligt att många får för sig att verka själv och så blir det fel istället när kunskapen inte finns.

Nej på bilderna ser dem inte vanvårdade ut men sanningen är annorlunda.

Manarna var sanslöst toviga, nodrsvenskens hela ena sida var helt inkletad i något som såg ut som torkad baileys och som var hur svårt som helst att få bort, pälsen var så smutsig att det inte gick röra dem med ett finger ens utan att man blev alldeles svart. Visst är normalskötta hästar skitiga men detta var många gånger värre.

Hästarna har ingen som helst muskulatur utan man kan köra in hela handen i hullet på dem utan problem. Det räcker att klappa dem lätt för att fettet ska dallra. Övervikt på ett djur är även det av ondo.
Hästarna kan inte gå genom hela hagen utan att svetten lackar på dem och dem flåsar tungt.

Nordsvensken är så halt så han är på gränsen att inte kunna stödja på hoven och har varit halt i flera månader utan att gubben brytt som om att göra något åt det. Han har för övrigt sprickor i alla hovarna men de andra har ännu inte hunnit bli allvarliga.
När vi nämnde för ägaren att han var halt pga en hovspricka blev reaktionen "Jasså det var en sådan ändå. Ja jag orkade inte gå igenom hela hästen"

Shirens hovar hade blivit så långa innan vi hämtade honom att dem hade böjt sig uppåt mot benet igen och spridit ut sig som 4 fingrar istället för en hov. Om inte detta är vanvård så vet jag inte vad som är det. Shiren kunde inte gå och Nordsvensken snubblade fram.
Ägaren hade verkat hovarna en gång på hästarna sen han köpte dem och det var med en vinkelslip som skrämde vettet ur shiren. När detta sätt inte gav resultat så använde han istället en skruvmejsel och skiftnyckel. När detta var för jobbigt så sket han helt enkelt i det under många många månader.

Dessutom var dem så ätna av mygg att det blödde överallt.

Där har du den kondition dem var i när dem kom till oss.

Jag har sett en del vanvårdat men jag ser inte det här. Ang hovarna så syns det att de är långa. FLäks lätt och då rullar det sej snabbt. Dock behöver det inte vara så illa som det låter.

Kan du inte lägga in en bild på hoven nu innan de verkas?

PS! Min hovslagare hade fått sparken om han inte kommit på så lång tid...

Läs föregående inlägg så kanske du förstår att det var ganska allvarligt. Hovarna var flera decimeter långa.
Dessvärre fick vi aldrig möjlighet att fota dem eftersom ägaren fort som tusan när vi skulle hämta dem sågade av hovarna med en metallsåg.

För övrigt är det inte "min" hovslagare. Jag är nyinflyttad i trakten och har aldrig behövt någon hovslagare så det är inte lätt att sparka någon utan att ha någon.
Vi lyckades dock få tag i en kille med relativt nystartat företag som ännu inte fått ihop en riktigt stor kundskara och som kommer på måndag 11:e.
Vi har själva gjort en hel del hovvård hemma för att Narr ska slippa lida mer än nödvändigt.

Vi har märkt när vi ringt runt att de hovslagare vi nämnt för hos vem vi hämtat hästarna så har reaktionen blivit känslosam då hovslagarna haft enormt medlidande för hans djur.
Flera anmälningar har gjorts av hovslagarna men djurskyddet verkar för upptagna för att ta tag i saker här. En av dem sa till och med att vi måste lova att aldrig någonsin låta djuren åka tillbaka dit.
Djuren går dessutom på lösdrift utan tillgång till ordentlig ligghall. Den är i bedrövligt skick och är inte lämpad för någon levande varelse att befinna sig i.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 572
Senast: Görel
·
Hästvård Hej allihopa, har funderat. Vet en man som har 11 hästar i en lerig hage där det aldrig mockas. Ca 4 av dessa hästar rids någon gång...
Svar
4
· Visningar
936
Hästvård Har en bekant, som vi kan kalla Nisse som står inackorderad i ett större stall. I detta stallet så skall det ingå fullskötsel, dvs...
2
Svar
22
· Visningar
2 726
Senast: Doxa
·
F
Hästvård Min tråd med bilder togs bort så jag ställer frågan så här istället. Vad tror ni görs om man anmäler någon för vanvård då de har en...
Svar
4
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka