Väntar föl....

H

Heididiane

Hej,

Jag väntar föl till våren och har ett sto och en valack. Jag vet att jag måste dela på dem men hur långt innan fölningen bör jag göra det? och hur gammal bör fölet vara när de släpps ihop igen?

Bör jag ordna med en sällskapshäst till valacken över sommaren trots att han kommer gå i hagen intill? De är ju trots allt bästa polare och oskiljaktiga som det är nu.....

Sv: Väntar föl....

Varför dela på dem överhuvudtaget? Vi låter mammorna och fölen gå kvar i sin vanliga hage och i sin vanliga flock. Dock är det bara massa avelsston, föl och unghästar i den hagen.. Precis när fölet blivit född så brukar föl+sto vara lite avsides, för sig själva de första dagarna (beror väldigt på vad det är för sto) sedan går de tillbaka till flocken utav sig själva.

Varför dela på dem överhuvudtaget?

Man kanske vill ha ett levande föl? Det har ju hänt mer än en gång att en nyfiken hagkompis är för nära, och det blir gruff, och fölet kommer till skada.

Eftersom valacken knappast kommer att hålla sig borta vid fölning (eftersom han inte har nån flock att gå till, så är risken stor att han är för nära för att stoet ska känna sig trygg vid fölningen.

Det beror ju också på.. är stoet ranghög så kommer hon jaga bort vallacken.
Men ja, blir vallacken för närgången så kan man ju alltid dela på dem. Men går det bra ändå så kan man låta det vara som det är..

Jag skulle inte dela pa dem innan folningen, formodar de star i boxar bredvid varandra i stallet och vallacken kommer nog att sta dar och titta pa vid folningen..
Sen forstas den forsta veckan ha mamma och fol i egen paddock/hage med vallack i hage bredvid, sen slappa ihop dem under tillsyn nar fol ar stadig pa benen och mamma hast inte overvakar fol vid varje steg.
Som sommaren kommer att ga kommer mamma hast att vara glad att ha ngn som kan vara morbro vallack at folet.. och folet kommer ju att lara sig hur man uppfor sig i flock..
Men som med allt annat, forsiktighet och overvakning tills de ar alla glada..

Tack för tipsen.... inte lätt att bli "fölmamma" för första gången.......

Jag hade två ston och en valack. Fölstoet var högst i rang och fölade inne på box. Sen fick hon gå första dagen själv så fölungen skulle bli lite stadigare på benen, andra natten inne också, sen släppte jag faktiskt ihop dom i hagen med ligghall. Mitt fölsto är en mycket duktig mamma och höll sin fölunge under mycket sträng bevakning den första veckan. Hon går inte många meter ifrån sina nyfödda föl och är hela tiden mellan föl och ev "hot" tex nyfikna grannar med hund då vallades fölungen genast till andra änden.

Sen släppte hon lite på bevakningen undan för undan i takt med att fölungen blev större och själv ville utforska världen.
Eftersom hon är ranghögst höll sig de andra på behörigt avstånd tills fölungen själv tog kontakt.

så det beror nog mycket på hur rangen är inbördes och hur "mammig" stoet är. Är det hennes första föl?

Det beror ju också på.. är stoet ranghög så kommer hon jaga bort vallacken.
Men ja, blir vallacken för närgången så kan man ju alltid dela på dem. Men går det bra ändå så kan man låta det vara som det är..

Men har hon föl vid sidan är det inte alls otroligt att fölet då följer med valacken. :crazy:

Har valacken blivit för närgången kanske man inte har nåt föl kvar, och då är det ju lite onödigt sent att dela på dom.

Jag hade delat på dom! Det tar en stund innan fölet följer mamma och under den perioden kan allt hända. Dessutom kan stoet bli aggressiv, valacken kan bli aggresiv.... det händer massor i flockdynamiken när det plötsligt tillkommer ett föl. Jag föredrar att vara i kontroll över så mycket jag bara kan runt en fölning och efter.

Håller helt med dig!

Till TS: Dessutom är det ju otroligt lätt att ungen hamnar mittemellan när mamman ska jaga på valacken, så blir ungen lätt skadad- av sin egen mamma! Det är mer än en unge som fått ben avsparkade av sin egen mamma som ska skydda dem mot andra hästar.

Jag brukar ta bort stoet från de övriga när det syns att det börjar närma sig, någon vecka kvar eller om det syns tidigare att stoet vill vara ifred och inte uppskattar sällskap. Alla mina föl har fötts i boxen under natten så det har egentligen inte varit några bekymmer även om mamman hade fått gå kvar med de övriga, men för att vara på den säkra sidan har jag gjort så.
Sedan får sto och föl gå för sig själva första veckorna och flytta in till sin vanliga flock efter 30-dagarsbrunsten ungefär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30