Vanligt att köpare hoppar av lägenhetsköp?

S

susekl

Vår köpare bjöd högst ena dagen och hoppade av köpet nästa dag, nån mer som har upplevt det? Nu står vi i värsta fall utan köpare, nr 2 och 3 på budlistan kunde inte bestämma sig. Jag blir precis tokig på detta och min tidigare låga tilltro till människor har fått sig ytterligare en törn. Om nån har erfarenhet av detta löste det sig på ett bra sätt? Det här kanske händer varje dag nånstans i Sverige och löser sig alltid men jag orkar bara inte med detta just nu. Synd vi inte hade hunnit skriva kontrakt så att spekulanten hade fått betala handpenningen i alla fall, inte för att jag är girig utan för att vi riskerar att drabbas av extra kostnader nu och så kanske människan hade tänkt sig för lite bättre nästa gång.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanligt att köpare hoppar av lägenhetsköp?

Kan det inte vara så att personen bjudit på flera olika lägenheter parallellt och vunnit budgivningen även på en annan? Jag har fått för mig att det är ganska vanligt i stockholmstrakten iaf. Alla (seriösa) mäklare jag haft kontakt med har varit väldigt drivande i att få kontrakten påskrivna snabbt för att undvika att köpare (eller säljare) drar sig ur. Mäklarna brukar även kolla med övriga budgivare ifall de står fast vid sina bud även om de som bjudit över drar sig ur.

Jag själv har dragit mig ur budgivning "bara så där", förvisso inte när jag hade högsta bud men jag var ändå bra med i matchen. I mitt fall var det så att min magkänsla plötsligt började skrika nejnejnej. Jag vet inte vad som hände. Dagen innan ville jag verkligen köpa. En av mäklarna blev riktigt sur.

Jag förstår att det är trist när köparen drar sig ur och jag hoppas det löser sig utan alltför mycket extra arbete för er!

Sv: Vanligt att köpare hoppar av lägenhetsköp?

Det är väl en sak att dra sig ur under pågående budgivning när man inte har högsta budet, en annan när man har högsta budet och har fått bekräftelse av mäklaren att du får köpa den. I det här fallet hade vi inte hunnit skriva kontrakt eftersom budgivningen blev klar på kvällen och köparen drog sig ur på morgonen efteråt. Vi vet fortfarande inte om vi har nån köpare än och det är fruktansvärt irriterande. Enda förklaringen hon gav till mäklaren var att hon hade ångrat sig nu och jag vet att köparen behöver ju inte ge nån förklaring alls men jag tycker bara det är ett väldigt oseriöst beteende men jag antar att jag är naiv som tror att alla spekulanter är seriösa.:grin: Lägger vi ut den till försäljning igen så kommer jag att kräva av mäklaren att vi skriver kontrakt samma dag evt. budgivning blir klar, verkar vara enda sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka