Vanligt att dom biter...

Mirabell

Trådstartare
sönder allt mn äger & har. Visst att dom äter upp alla blommor, klöser sönder soffan & förstör det mesta...

Men dom tar tag i allt dom får.... inkl alla kläder..

och nu när jag bäddade så har dom gjort stora hål i överkastet & påslakanet. Tjejerna är 9 månader & är världens underbaraste.... när dom sover å e myssjuka, annars lever dom rövare.

Så vad gör jag för fel? :confused:

Sv: Vanligt att dom biter...

De låter understimulerade. Jag har aldrig varit med om att katter förstört på det viset.

jo visst e dom det .... förstår jag med :S

Men ja har ju mass aklös &tusen leksaker, samt att jag leker med dom?

Finns det inte-heter det Feron-någon sorts kapsel man stoppar in i vägguttaget som utsöndrar något rogivande(feroner?) för katter att köpa hos veterinären?Det är väl mer tänkt för oroliga katter men jag tror att det kan fungerar på de överaktiva också.
Personligen så tror jag att det beror på vilken sorts katt man råkar bli med-samt att det nog förstörs mindre om man bor så att ens katt har möjlighet att få gå ut.
Min äldsta katt har alltid haft mer "förstörelselusta"än den yngre.Den äldste har rivit tapet,förstört blommor,slängt ned otal med prydnadssaker,krukväxter,böcker,porslin och detta med en uppsyn av "Hej hå vad det är roligt!"och roligast av allt är om matte blir arg....Den yngre är raka motsatsen-en liten stillsam Buddah till sättet(och dessvärre har denna stillsamhet lett till fetma...).
Katterna har leksaker,klätterträd,klösbrädor,tunnel,leksaker(typ möss och bollar.Köpte även en aktiveringskula till dem man kunde lägga godis i så skulle katten försöka rulla ut den men detta intresserade inte dem ett dyft.Tunneln är förresten inte heller rolig enligt dessa herrar.) och en kartong jag skurit ut fönster och dörr på(DEN är populär och måste då och då bytas ut då den tenderar gå sönder av vilda lekar.)..Jag brukar sprida ut torrfodret när jag orkar på olika ställen så som i kartonghuset,på dess tak,på klätterträdets olika våningar,samt så klart leka genom att dra något i ett snöre. Men i ärlighetens namn så tror jag att det som hjälpt mest är tiden.Den äldre är nu fem år och verkar ha blivit mer vuxen och mindre benägen att förstöra.Han är fortfarande en katternas katt med charm långt ut i klospetsarna och det bästa han vet är att ligga uppe på dörrarna och smeka förbigående på hjässan med en leende uppsyn som gör att han påminner om katten i "Alice i underlandet".
Men något som jag nog får leva med är att mattor får inte ligga som mattor skall utan då tar äldsta katten sats och gör sitt bästa-och lyckas-få mattorna att ligga i högar istället.Vi människor slätar ut,han knölar ihop......Kanske också en sorts aktivitet?
Jag funderar på om du kunde blanda kattmynta med vatten i en sprayflaska och spruta på överkastet så kanske det blir extragosigt och mindre busigt åtminstone i sängen men blir å andra sidan tveksam för å andra sidan så har man ju kattmynta på klösmöbler också.....Men Valeriana(rogivande naturmedel katter brukar gilla lukten av)kanske?
Samt försökt lugnt och bestämt markera ditt missnöje när du tar dem på bar gärning med att förstöra medan leker de där det är tillåtet så uppmuntra detta genom att t.ex göra leken ännu roligare genom att delta i leken själv eller släng åt dem en boll.
I vårt hushåll finns numer endast levande krukväxter i köket och köksdörren är stängd när vi inte är där inne. I vardags-och sovrum har vi tygväxter,samt kattgräs.......Jag har funderat på om man kan köpa illasmakande krukväxter men då jag är dålig på den fronten så är jag rädd att jag råkar förgifta mina raringar istället.
Men testa med ja,jag tror det heter Feroner.....Fråga hos vetrinärmottagningar.

Det heter Feliway.

Till TS: Jag skulle kastrera dem om det inte redan gjorts - leder i många fall till att de blir lite lugnare. Sedan vänja dem vid koppel och ta ut dem 1 gång per dag så de får mer stimulans.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
T
Katthälsa Är just nu vansinnig, Min 1åriga Ragdoll hane (kastrat) har blivit (eller har nog alltid varit) helt besatt i sladdar. Han har efter en...
Svar
11
· Visningar
13 852
Senast: Sara75
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·
K
Hästmänniskan En lång historia. Ett för mig besvärligt problem. När jag gick på gymnasiet (häst, inriktning trav) för en sisådär 8 år sen, leasade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 895
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar