Vänja vid vattenslang?

K

kaktusen

Har problem med min varmblodsvalack som jag tog på foder för en månad sen. Han vägrar att bli avspolad... vi har en vattenslang (hänger längs en metallpinne som sitter fast i väggen och går över hästen), det är bara kallvatten och det går INTE att binda upp hästen. Utan man måste alltså hålla i hästen och vattenslangen sammtidigt.
När jag tar hjälp av någon går det bra, men när jag är själv går det absolut inte. Det verkar som att han litar på mig ganska mycket, för att han följer efter mig när jag släpper honom lös, går igemom gega/vattenpölar (han hatar det), mm. I början gick han inte ens nära men sen efter lite mutande med morötter gick det bättre, men då börjar han ju tigga istället :confused:. Sen får man absolut inte dra i grimskaftet när han börjar backa för då kastar han sig bakåt istället :eek: Hoppas nån har tips och råd!

Sv: Vänja vid vattenslang?

Jag har precis samma problem som dig... I förra stallet vägrade hon gå in i spolspiltan - hon fick panik och kastade sig ut ur spiltan - vare sig man stod ivägen eller inte... :(

Nu har vi flyttat (precis köpt henne..), och då har jag börjat vänja henne lite smått med den nya spolspiltan.. Hon vet inte att det är en spolspilta än.. :banana: Så ska jag ta och borsta henne där och vänja henne lite lätt.. Till slut kanske det går..

Tycker ni andra att det verkar som en vettig idé? Har ni fler tips?!

Problemet är att våran slang liksom är på stallplanen som också är en parkering = massa bilar. Sen är det ganska mycket folk i mitt stall så ofta kommer det massa folk som snabbt ska spola av sina hästar, suck, så då kommer man av sig o får börja om från början känns det som. Hoppas som sagt att fler kan komma med råd!

Usch, det är värr än vad vi har.. Vi är bara 7 hästar, uppdelat på två mindre stall. Så vi kan ta god tid på oss..

Kom igen, hjälp! :bump:

*kl*

kanske träna hästen vid andra farligheter, som gå över pressening, genom hinderstöd som står tätt intill så att hästen precis kommer emellan, öppna brevlådor från ryggen, ha en plastpåse på en pinne och kunna röra den överallt på hästen. Fokusera främst på benen då.

Försöka gå över vattenpölar, bäckar, små åar. Allt med vatten.

Träna att trä grimskaftet runt hästens framben och lyft det, bara trä igenom som ett U så du kan släppa det om hästen blir rädd, och grimmskaftet försvinner lätt. Lägg rep över hästen och sånt.

Försöka bevisa för hästen att alla galenskaper man försöker med är inte farligt, hästen ska lita på dig :)

Tränade så med min polle. Han gör in princip det mesta jag ber honom om. Tävlade sen i bruksridning där vi red igenom eld, vattenspridare, pressening fylld med vatten och liknande och kom tvåa :)

Så lycka till med era små räddharar ;)

haft hästar som varit svåra att spola/duscha,lättaste tycker jag är om jag själv inte gör en stor grej av det hela,testa att ta en trädgårdslang och håll er på stallplanen (bra att ha träns på)
låt vattnet rinna,ta sedan försiktigt spola lite på benen,mina "vattenrädda" hästar har då börjat vandra runt mig och vill inte stå still,jag brukar fortsätta att spola även om hästen går runt mig jag följer efter m slangen.beröm och prata lugnande.

träna ofta,så ska det nog funka för er med:)

Lycka till
Mvh Arabizar

haft hästar som varit svåra att spola/duscha,lättaste tycker jag är om jag själv inte gör en stor grej av det hela,testa att ta en trädgårdslang och håll er på stallplanen (bra att ha träns på)
låt vattnet rinna,ta sedan försiktigt spola lite på benen,mina "vattenrädda" hästar har då börjat vandra runt mig och vill inte stå still,jag brukar fortsätta att spola även om hästen går runt mig jag följer efter m slangen.beröm och prata lugnande.

träna ofta,så ska det nog funka för er med:)

Lycka till
Mvh Arabizar

Det finns ingen möjlighet att ha en egen slang i mitt stall...
Problemet är att han backar tills jag måste släppa vattenslangen och då börjar slangen "dansa" och spruta överallt vilket gör att han blir ännu räddare, jag blir dyngsur och får skämas för alla som tittar på...
Att sen få tag i en dansande slang med en häst somk bara backar är inte det lättaste... :(

*kl*

kanske träna hästen vid andra farligheter, som gå över pressening, genom hinderstöd som står tätt intill så att hästen precis kommer emellan, öppna brevlådor från ryggen, ha en plastpåse på en pinne och kunna röra den överallt på hästen. Fokusera främst på benen då.

Försöka gå över vattenpölar, bäckar, små åar. Allt med vatten.

Träna att trä grimskaftet runt hästens framben och lyft det, bara trä igenom som ett U så du kan släppa det om hästen blir rädd, och grimmskaftet försvinner lätt. Lägg rep över hästen och sånt.

Försöka bevisa för hästen att alla galenskaper man försöker med är inte farligt, hästen ska lita på dig :)

Tränade så med min polle. Han gör in princip det mesta jag ber honom om. Tävlade sen i bruksridning där vi red igenom eld, vattenspridare, pressening fylld med vatten och liknande och kom tvåa :)

Så lycka till med era små räddharar ;)

Bra tips, ska pröva allt, problemet med vattenpölar är ju inte helt roligt den här årstiden heller :crazy::(

En i mitt stall föreslog att jag skulle använda ett kedjegrimskaft och "rycka till" när han backar :confused: Då blir han ju ännu mer osäker eller?

Har du bara kallvatten så är det ju inte vidare skönt om du spolar kroppen och det är kanske det han reagerar på.

Har också haft unghästar som jag haft lite problem med i början men om man tar det lugnt och bara spolar benen till att börja med och sen försiktigt spolar allt högre upp så brukar det gå bra.

En i mitt stall föreslog att jag skulle använda ett kedjegrimskaft och "rycka till" när han backar :confused: Då blir han ju ännu mer osäker eller?

Det hade jag inte gjort. Jag brukar ta det för vad det blir i början. då spolar jag bara benen med en slang och låter hästen vänja sig.

Det hade jag inte gjort. Jag brukar ta det för vad det blir i början. då spolar jag bara benen med en slang och låter hästen vänja sig.

Det är kallvatten och jag ska (såklart) bara spola benen nu när det är strax över noll.

Vad är det för idiot som kan föreslå nåt sånt???? :devil:Gör inte det!! Tänk på hästens mun för allt i världen,

Måste du spola hästen???
Tror du att det är tvunget för hästens del? Det är inte kul att hålla på med dom när de är leriga för jag antar det är därför du vill spola eller? Men låt det vara ett tag iaf. Bygg upp en bra häst- människa relation först så kommer hästen att lita på dig när du sen vill spola benen eller vad det nu kan tänkas vara. Du måste visa med hela din kropp att det är inte farligt med vatten/ vattenslang. Men vägen dit kan vara lång. Men det är skönt när hästen litar på en.:)

dom syftar nog på när det är dax för tvättning av hästen, eller spola/kyla ner benen. (vilket jag gör varje sommardag efter träningen)

men annars får man väl nöjja sig med hinkar till tvätten och liniment till att kyla ner benen..

jag är i typ samma situation...
hade precis tänkt idag bara försöka snudda lite vid pållen (ny häst) eller så hon åtminstone ville se åt vattenstrålen. men Nej. den är farlig innan jag knappt får tag i den.

hon är inte den som "går runt en" utan hon ut allt på en gång som om hon skulle bli .. ja vet inte vad... hon kastar sig bakåt och det är omöjligt att hålla kvar.

Jag har grova misstankar om att hon blivit illa behandlad tidigare, skött hade hon då rakt inte blivit.. grindar, dörröppningar är vi på god väg att få bukt med.

men vattenpölar är superkul. det är just detta .. vet inte hur jag ska börja träna henne på bästa sätt?

det med vattenpölar. ha med dig en annan på en gammal erfaren häst, som tål att den andra hästen trycker på från sidan. när ni närmar er en vattenpöl, som helst är längst en sida, så rider den andra med den erfarne pollen upp längst med din sida, så att din polle helt enkelt är tvungen att gå över vattenpölen :)

eller testa med sånna där pyttepyttesmå vattenpölar, att bara rida så att hästen sätter ena hoven i den :)

eller gå före med den erfarne hästen, så att din ser att det är helt naturligt och att den andra hästen överlevde sin färd över vattnet ;)

det med vattenpölar. ha med dig en annan på en gammal erfaren häst, som tål att den andra hästen trycker på från sidan. när ni närmar er en vattenpöl, som helst är längst en sida, så rider den andra med den erfarne pollen upp längst med din sida, så att din polle helt enkelt är tvungen att gå över vattenpölen :)

eller testa med sånna där pyttepyttesmå vattenpölar, att bara rida så att hästen sätter ena hoven i den :)

eller gå före med den erfarne hästen, så att din ser att det är helt naturligt och att den andra hästen överlevde sin färd över vattnet ;)

Oj, mitt inlägg kanske blev rörigt.. jag menade att hon tycker det är jätte kul att gå över vattenpölar eller bara stå o plaska. Men vattenslangen tycker hon är döden. :o

ojdå, förlåt, kanske jag som läste lite för fort :o

men ja, träna då med rep och sånt kanske? :)

ojdå, förlåt, kanske jag som läste lite för fort :o

men ja, träna då med rep och sånt kanske? :)

ja det kanske är smart :)
tänkte att ja skulle prova ta en hink och svamp och blöta benen på det sättet i eftermiddag.

Du har redan fått en del råd. Jag har haft samma problem som du. Visserligen har vi inte samma förutsättningar men kanske kan du hämta lite ideer?

Min unghäst ville inte heller gå med på att bli spolad, vare sig ben eller kropp. Hon backade och backade fort, och det slutade som alltid med att jag var tvungen att släppa slangen. Jag har inte heller någonstans att binda upp hästen där jag kan spola henne, så jag var hänvisad till att hålla själv och få henne att stå still på gårdsplan.

Jag började med en jättelång slang = 2 trädgårdsslangar som är sammankopplade. Inget sprutmunstycke utan en ganska mild stråle.
När jag spolade frambenen så viftade hon med benen så jag lade vattenstrålen på bogen. Då backade hon så klart, snabbt och långt men eftersom slangen var lång så kunde jag hänga med. När hon väl stannade (för hon upptäckte ju att det inte fungerade) så tog jag bort vattenstrålen och berömde henne. Ledde tillbaka henne till där jag började spola, och upprepade. Nu går hon nääästan med på att bli spolad - det är en bestämd dam minsann.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama