Vänja in vid bete

M

_mikaela_

Ni som låter era hästar gå på sommarbete, hur snabbt vänjer ni in dom vid gräset eller gör ni inte det alls?

Hemma i vårt stall så brukar vi börja nu i början på maj, med ca 5 min och sen utöka lite hela tiden. Sista dagarna innan betssläppet har vi utökat så pass att dom går och käkar gräs upp till 8h om dagen. Sen i slutet på maj/början på juni får dom gå ut och gå dygnet runt.
Vi brukar aldrig ha några problem med diarrer eller liknande.

Så hur gör ni? :)

Sv: Vänja in vid bete

Släpper ut min som vanligt, fast i nya hagen.
Men låter honom inte gå hela dagen..
Inga problem med det.

(då vi har lite gräs i hagen dom går i nu, så de har vant sig själva)

/ Lisa

Vi släpper halva dagar från början, det brukar aldrig vara något problem

Vi släpper ca 8 timmar första två dagarna sen är det dygnet runt. Har inte haft problem hittills.

Har ni alla då gräshagar som dom gått i innan då?

Våra går nämligen bara i "vanlig" hage utan gräs.

I tyskland hade vi hästarna på stall hela året sen släpptes de ut i mitten på juni i gräshagar med gräs upp till knäna. Som svensk hade man andan i halsgropen och visst- de blev lite lösa i magen de första dagarna men det ansågs aldrig som någåt problem - så hade man alltid gjort, så gjorde grannstallen också

Våra två går redan i beteshagen. Den ska snart få vila igen eftersom fullblodet ska på betäckning och våran andra häst ska då få gå i skogshagen tills fullblodet kommer hem igen. Vi har ganska hyffsat med gräs, det är kort och grönt, ingen av dom är speciellt intresserade av höet man släger ut.

Våra har gått i skogshage hela vintern. Nu börjar vi låta dom beta i en av sommarhagarna 15min per dag. Även fångponnyn, som har extra koll på sig och han får även Microbalans. Men inga problem än. Travaren kommer få beta kanske några timmar nästa vecka men ponnyn får nöja sig med 15min ett tag till.

oj oj oj, och här går man en timme i taget :rofl:
då undrar man ju vad är det egentligen som utlöser fång? tycker det verkar konstigt, har ni koll på det?

Min häst går i gräshagar året runt så hon vänjer in sig själv. Har haft min på bete dygnet runt i drygt två veckor nu.

Min häst går i gräshagar året runt så hon vänjer in sig själv. Har haft min på bete dygnet runt i drygt två veckor nu.

samnma här och det var aldrig något problem,släppte bara ut dem och sen har de gått ute dygnet runt.:)
tycker många är lite överdrvina med det här betet.
jag har aldrig vant in mina hästar.

Våra hästar vänjer in sig själva då det börjar spira även i vinterhagen tidigt på våren. ;) I april fanns det såpass mkt gräs att hästarna självmant minskade ner höet till ca 5kg/dag ist för 15/12kg (per häst, alltså)

Jag började sedan släppa över dem på betet 1h/dag och ökade med en timme varannan dag. När de var upp i sommarbete 6-7h/dag och vinterhagen nattetid slutade de helt äta hö. (och det här är inga kräsna hästar...:D ) Nu går de 10h på betet och resten i vinterhagen, och ska antagligen så fortsätta hela säsongen, lite beroende på stoets vikt!

Brukar släppa halvdagar i en vecka till att börja med, sedan heldagar i någon vecka och sen dygnet runt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 186
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka