Vänja in på gräs, hur länge?

kopparberg

Trådstartare
Min pålle bor numera i ett stall där vi har vinter och sommarhagar. Dessutom har vi en "mellanhage", en hage där de fick gå så fort det torkat upp (ca 3 veckor sedan). Den sistnämnda var bara sådant där gammalt torrt, gult gräs, ingen häst gick där i fjol.

Men nu har vi börjat använda gräshagen. Vi bor ju i örebro län, full utväxt på gräset är det ju inte, men allt är ju några cm och grönt.

Så då är frågan, hur många dagar behöver hästarnas magar för att vänja in sig på gräset så de riskfritt (slippa fång, kolik osv) kan gå hela dagarna i gräshagen? Hela dagen = 6.30 till ca 18.00 ibland längre.

Sv: Vänja in på gräs, hur länge?

säker på att det inte fanns grönt gräs under det gammla då? för det brukar det vara! då har dom ju redan ätit grönt gräs ett tag.

har ni valdigt kraftiga beten så skulle jag ändå köra med halva dagar i början.

ur fångsynpukt så är det inte farligt när gräset växer så det knakar, tvärtom. det farliga är när temperaturen sjunker under 5 på natten (under 0=kris!) och det är varma soliga dagar. då är det farligt att beta på morgonen!!! så låt dom gå i nya hagen på eftermiddagen.

Sv: Vänja in på gräs, hur länge?

Det kan mycket väl varit grönt gräs under det torra, det har du rätt i!

Aha, det är när det är sådan temperatur man ska passa sig! Hade jag ingen aning om, vad bra man får lära sig nytt då och då! :bow:

Vi har inte nattfrost här längre, sista gången för ca 2 veckor sedan.
Inga kraftiga beten heller, skulle definitivt inte räcka som enda foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Kommer ev importera häst från Turkiet i början av nästa år. I nuläget får han korn och ca 4 kg Hö om dagen, morgon och kväll. Går aldrig...
Svar
5
· Visningar
1 145
Hästvård Nu är jag helt snurrig. Trodde det var lugnt att kollamasken, avmaska vid behov och efter 3 dygn börja släppa lite i sommarhagen och ha...
2
Svar
26
· Visningar
4 329
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 559
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar

Hund, Katt, Andra Djur