vänja hund att äta mera...

Nominous

Trådstartare
ja problemet ligger i mian två nakenhundar. dom äter men inte tillräckligt. jag har provat olika sorter torrfoder/färskfoder m.m. men nu har jag hittat ett foder som dom äter iafl. annar har dom matvägrat och bara petat i den - och dom har blivit magra. men nu har jag iafl hittat nåt dom tycker om hyffsat iafl. (ni kan glömma att blanda i matrester - för då råvägrar dom äta torrfoder - även färskfoder som dom ledsnar på totalt efter en vecka)

så dom har ätit ca 1,5 dl om dan som max nu med det nya fodret.. den vuxna hanen klarar sig på det. är fin i hullet men på gränsen till tunn. så jag skulle vilja ha upp han ett halvt kilo.
men unghunden har precis kommit in i könsmognaden och hullet rasar på han. så han behöver jag ha upp 1.5 kilo MINST.

jag ger dom mat en gång morgon och kväll. de står framme 10 min sen ryker det - oavsett om dom ätit eller ej. det har funkat bäst hittils.

men nu fick jag höra en idé som jag tror kan funka. men jag vill höra era åsikter och om nån har provat.
det går ut på att psykiskt vänja hunden att äta mera (alltså för sånna som aldrig äter upp sin portion). alltså om hunden äter tex 2 dl mat om dan (och då petar i sig det med nöd och näppe) så ska man sänka till 1.5dl om dan - så hunden aldrig få bli mätt varken fysisk eller psykiskt. så ska man l¨åta hudnen äta så ett litet tag för att sedan öka på liiiite i taget.
da ska tydligen hunden vänja sig att äta upp varje gång och att den alltid vill äta allt för att bli "mätt". så till slut ska man kunna få i hunden 3 dl utan problem.

vad tror ni?? är det skitsnack eller kan det funka?? att man lurar dom helt enkelt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 783
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 813
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 443
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Vi har sedan 3v haft kattungar hemma hos oss. De går på kattlåda då de får stanna inne tills de är kastrerade. Katterna är otroligt...
Svar
9
· Visningar
6 138
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp