Vänja hästen med bete...

Ämelie

Trådstartare
Tidigare år har jag haft det tämligen enkelt.
Gräshagar som hästarna succesivt vant sig med innan det är dags för betessläpp på riktigt.

Men nu i detta stall så finns inte den möjligheten. Så det jag kan göra är att beta hästen för hand lite då och då för att vänja henne. Frågan är om det räcker?

Hur brukar ni göra innan betessläpp?

På ridskolan vet jag att dom bara släpper hästarna på bete utan att vänja dom innan och ingen häst har hittils haft varken fång eller kolik i samband med bete.

Sv: Vänja hästen med bete...

Jag har betat min för hand och det har (peppar, peppar) fungerat hittills.
Tror inte jag fått ihop mycket mer än 1 timmes betning/dag innan betessläpp.
Jag har även klippt långt gräs med häcksax och lagt in i hans box.

samma här. jag låter henne beta sen plockar jag en full ikea kasse å lägger i boxen.

samma här. jag låter henne beta sen plockar jag en full ikea kasse å lägger i boxen.

samma sak här.
första dagarna på betet försöker jag dessutom samordna med andra i stallet att ta in min häst tidigare. bra om man släpper på helgen tex, då har man 2 dagar på sig att själv ta in, och sen om man kan dela på att ta in tidigare ngra dagar ytterilgare så brukar det kännas ok sen och magarna har vant sig.

i år är jag lyckligt lottad och det finns rätt mkt gräs i vinterhagen, vilket är uppskattat, för det är svårt att hinna med handbetning var och varannan dag annars. men ikea kasse plock är guld värd såna dagar.

Fast med att släppa på bete menar jag att hon kommer gå ute dygnet runt. Jag har ingen box att tillgå på betet förutom om hästen skulle bli skadad eller så.

Fast med att släppa på bete menar jag att hon kommer gå ute dygnet runt. Jag har ingen box att tillgå på betet förutom om hästen skulle bli skadad eller så.

Ok det fattade jag inte, trodde det bara var överflytt från icke gräs till gräshage.

det skulle jag aldrig våga, bara släppa dygnet runt rakt av, på en icke tillvand/inbetad häst. aldrig. Både extrem fång och kolik risk.

KL
Folk är så noga när de byter grovfoder vintertid, och gör övergångsperioder, vänjer in successivt, osv så att tarmfloran får chans att bytas utan chock.
Förstår inte varför det helt plötsligt inte spelar roll när det gäller sommarbete - det är ju hundra ggr större kontrast.

hmm... nej det känns ju inte helt ok att göra så heller, men jag har inte så mycket annat att välja mellan :crazy:

Normalt börjar jag vänja in mitt fullblod för betet såfort gräset börjar komma fram, så det blir 1-1,5 månad innan själva betessläppet. Börjar med 10-15 minuter ca och ökar sedan sussecivt till ett par timmar/dag. Det är handbetning som gäller och tyvärr har jag inte möjlighet att stå hur många timmar som helst med henne eftersom man måste jobba också;). Sen växer det ju även lite gräs i deras vinterhagar, och dom får nog i sig mer än vad man tror den vägen under en hel dag. Sen ger jag ALLTID probimin två första veckorna efter betessläppet, för att förhindra att magen kraschar.

I år har jag det lite knepigare dock då mitt sto har en fölunge vid sidan. Det funkar inte riktigt att handbeta då lillgrabben har svårt att vara still och springer mest runt och showar, och då blir mamma hans fullt upptagen med att hålla koll på vart han är och att han inte ger sig iväg för långt, så hon har ingen ro att äta gräs då.
Så de får helt enkelt vänja in sig på det gräs som kommit upp i hagen, och så plockar jag en full Ikea-kasse med gräs åt dom.
Vi släpper på bete om ca en vecka och jag kommer ge probimin även i år.

(Inte kul att handplocka gräs, men jag har gott sällskap av Caress:D)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 329
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka