Vänja häst vid gräs igen

Jenny85

Trådstartare
Nu är det så att jag snart får hem en gammal dam som under flera år inte har ätit nå gräs alls utan först gått i en liten fyrkantig grushage och sedan gått i större hagar i hennes senaste stall, men dessa hagar ligger på sandmarker så hon har inte ätit gräs alls där heller.

Hos mig kommer hon att få gå i stora hagar med en del gräs, inte nå extrema mängder men det är ju gräs i alla fall. Det jag funderar på är hur jag ska ta och lägga upp invänjningen? Hur lång tid ska jag låta det ta och när kan hon gå heldagar i hela hagen?

Har ni några råd och tankar?

Sv: Vänja häst vid gräs igen

Det spelar ingen roll om hästen varit utan gräs en vinter eller 5 år, det krävs samma invänjning i vilket fall.

Har hästen verkligen inte ätit ett enda grässstrå innan så kan det vara bra att börja med någon kvart, för att sedan öka på lite varje dag. När du är uppe i några timmars bete kan du äka på lite snabbare.

Invänjningen bör ta minst två veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 071
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka