Vandrar i hagen!

Lemeie

Trådstartare
Hjälp! Söker tips på vad man kan göra när hästen vandrar i hagen. Jag har ett sto som importerades från Tyskland och kom till mig i somras. Ända från början har denna häst vandrat fram och tillbaka utmed staketet i hagen. Jag har provat det mesta nu känns det som men inget hjälper. Från början trodde jag det berode på insekter men det blev inte bättre med insektstäcke och det lär ju knappst vara problemet nu.

Hästen har tidigare gått själv men har sedan några veckor fått en vän i hagen, men detta hjälper inte alls. Vännen står stilla och beter sig normalt medans stoet vandrar. Jag har också provat med olika hagar, utan förbättring. Problemet är detsamma oavsett om hon går i en stor gräshage eller i en mindre vinterhage. Hade även stoet uppstallad på ett annat ställe några veckor under sommaren men samma beteende fanns där också så jag tror inte det beror på att hon inte trivs.

Hästen är i övrigt lugn, trygg och står stilla utan olater i sin box. Ridningen fungerar bra och hon kan utan problem åka runt till olika platser så det måste ju handla om ett invant beteendemönster i hagen, men vad gör man?

Just nu är hon ute ca 6,5 h / dag och vandrar i princip hela tiden utmed ena sidan, samt att hon också gör väldigt många hastiga vändningar varje dag. Vill egentligen inte ta in henne tidigare men tycker inte hon kan fortsätta som hon gör. Har sista veckorna tappat mycket i hull och dessutom slagit på sig själv på ena benet så på något sätt måste ju detta mönster brytas. Tips på åtgärder eller någon som haft liknande problem?

Sv: Vandrar i hagen!

kan vara ett svårt problem att få bukt med..

Några tips dock.
Foder i hagen? Små tussar som håller hästen/arna sysselsatta.

Man kan lägga ut bildäck eller ris eller liknande där hästen vandrar mest så det inte blir "raka spåret" Utan de måste slingra sig fram (svårt att förklara hoppas du fattar)

Det var vad jag kom på i brådrasket.
Lycka till

Jag känner igen det där.
Jag tycker dels du kan göra som älgen föreslog; små tussar halm/hö att lägga ut i hagen och se om hästen kan finna någon matro.

När jag åkte iväg till en gammal tränare (för att jobba och rida hennes hästar) med min häst förut gick hon själv i en hage bredvid 3 lösdriftshagar där hästarna gick i stora flockar. Min häst gick fram och tillbaka i hagen hela dagen.
Men i mitt fall tror jag att det berodde dels på att min häst inte var van att gå ensam, och sedan är hon hästen som blir avundsjuk när hon ser att jag pysslar med andra hästar (ja, det är faktiskt så). Så då blev hon väl orolig över det.
Jag flyttade hem ganska fort eftersom att jag dels inte hann med min häst och dels för att hon verkligen inte trivdes där. När vi kom hem igen stod hon lugnt i hagen igen med sina kompisar.
Jag vet hur det känns när hästen vandrar fram och tillbaka och verkar stressad i hagen, ingen kul känsla alls. Jag mådde inte alls bra när min häst gjorde så, det var ju dels därför jag flyttade hem.

Har din häst några kompisar i hagen?

M-oaa

Understimulerad/otrygg?

Har den inga flockmedlemmar att hänga med blir den nog väldigt otrygg och desperat att ta sig ut till andra hästar. Vårt kallblodssto vandrar som en vettvilling om de äldre stona går in för träning. Har hon de två ute går hon nöjt iväg med dem och plockar på marken, står och sover i höstsolen, rullar sig och bara är häst. :love:

Är det omöjligt att låta den gå med ett äldre rutinerat sto? Om den måste vara själv behöver den nog något att uppehålla sig med. Har den dessutom tappat vikt kan ju fri tillgång på grovfoder vara en idé. Då kan det vara bra att inte ge den hö inne precis innan den går ut så den har ett intresse för maten.

Hur ser motionen i övrigt ut? Fodret? Mycket överskottsenergi kan ju få alla möjliga uttryck, allt från att vandra frenetiskt till att bita på allt den kommer åt. Samma sak med en hungrig häst, får vårt sto för lite i magen blir hon väldigt stressad och går in totalt i att bara gå fram och tillbaka snabbt och länge.

Är hästen mätt, har flock runt sig, får utlopp för sin överskottsenergi på ett naturligt sätt (även ute i friare form med vind i manen) så är det ovanligare med sånt betéende. Man kanske inte får bort det helt, men de kanske vandrar endast om de blir kvar själv eller om något annat stressar dem, tex regningt/blåsigt, något oljud m.m.

Låter som din häst ger uttryck för att någon gång ha blivit understimulerad och därför har fått ett stört beteendemönster. Det är när ett djur hindras att utföra sitt naturliga beteende som en beteendestörning uppkommer. Det kan vara svårt att bli av med ett sådant beteende, men det går kanske att lindra.

/V

Är detta ett gammalt inrotat beteende kan det vara näst intill omöjligt att lösa. Dock tror jag att det skulle kunna vara så att din häst är som andra säger otrygg och har haft svårt att acklimatisera sig. Du säger att hon haft en kompis ett par veckor. Det kan mycket väl ta längre tid för dem att lära känna varandra så har du tur så ger det sig efter ett tag. Kanske får du pröva med en annan kompis (om det är möjligt) Min häst är också en orolig själ och kan tex inte åka i väg på tex betet för då rasar han i vikt direkt han går och går i timmar och ska hålla koll runt omkring sig på allt det nya. samma hart det varit vid stall byte. Hemma i vanliga hagen är han lugnare och håller inte alls på samma sätt. Här går han tillsammans med sin gamla invanda kompis och har fritillgång på mat. Förr gick han tillsammans med ett sto och det funkade heller ej. Då skulle han passa på henne hela tiden så då hade han inte heller nån ro att käka. Min häst är med imp. från tyskland. Kanske har de varit med om nåt? Kanske är de inte vana att gå i hage och inte vet hur man ska bete sig?
hoppas du löser det!

Svarar alla:

Tack för tips och förslag, även via PM. Har nu släppt stoet med kompisen i en annan hage och hoppas det hjälper. Hagbyte har i och för sig inte hjälpt tidigare när hon gått själv, men kanske ny hage tillsammans med kompisen hjälper bättre?

Jag tror själv på de teorier som nämnts i de senaste svaren: stört beteendemönster och gamalt inrotat beteende. Hästen är i övrigt lugn och trygg i all hantering samt verkar trivas mycket bra i sin box. Hon äter förhållandevis mycket hö och fodras även i hagen. Motioneras / stimuleras regelbundet och fungerar som sagt bra i alla situationer utom hagen så det känns för mig som att problemet finns där.

Vet ju att det inte alltid är lika självklart att släppa ut hästarna i hage utomlands så man kan ju fundera på om en sådan här häst gått i hage tidigare?

Fortsätter hon gå kommer jag nog prova att blockera "stigen" utmed staketet så hon inte längre får tillgång till en lång raksträcka. Tror mest på det av de förslag som kommit upp. Tror själv det handlar om att bryta mönstret på något sätt. :)

bildäck, slanor , ris mm..lägger du där hon vandrar mest..prova även attge extra magnesuíum, ibland räcker bara de då stressade hästar kan få magnesiumbrist och de gör dom ännu mer stressade.

Min häst var precis likadan. Imp från holland och hade i princip aldrig gått i hage (var 6 när vi köpte henne!), kanske några undantag liten rastfålla typ sjukhage.

Har alltid haft ute mina ponnyer och hästar ganska länge på dagarna och sommartid har de nästan alltid gått ute dygnet runt på "sommarbete", det var inte att tänka på med min nya pålle,suck!

Släppte ut henne i hagen tillsammans med min stabila, otroligt vänliga ponny valack...hon gjorde inte annat än att springa. Springa hela tiden längs staketet, ömsom fullt sken/lunk, varvat med tvärvändningar.

Vi fick helt enkelt börja om från början. Första veckan vistades hon ca 30 minuter ute i stor gräshage, vecka 2 kunde vi förlänga tiden till 1 timme, helt plötsligt var vi uppe i 3 timmar och hon verkade tycka det var "skoj" att få komma ut på morgonen!Äntligen:laugh:

Till slut kunde hon gå ute i princip mellan 8 och 14 innan hon började vandra och till slut sprang i ren panik. Men var ändå ett stort framsteg tyckte vi. Problemet började om lite när alla insekter kom under sommaren. Då gick det bara inte att ha henne ute, trots full mundering med flugtäcke, huva och flugmedel. Satte sig ett djur på henne blir det skena i panik... IGEN!!

Har nu haft henne i ca 7 år och jag kan säga att beteendet finns fortfarande kvar, trots att hon nu njuter av att få gå i hage VARJE dag. Firar alltid utsläppet med att dra en repa runt hagen "åh jag är fri, idag igen" tycks hon tänka:D Men är det dåligt väder, ruggigt eller blir för SENT intag då springer hon, fram och tillbaka hela tiden. Är kl efter 14 så kommer hon gladeligen fram till mig, gnäggandes och vill gå in, innan det kan jag glömma att få tag på henne,haha!

Summa sumarum, det GÅR att vänja dem av med beteendet att inte gilla hage, men det kan ta tid. Har en liknande häst i stallet(dock svenskfödd) som är likadan!

Kan det vara så att hästen inte har fått vara så mycket i hagen på det stället som den kommer ifrån.
Om det är så så känner sig hästen väldigt osäker i sin hage. pg av att den inte är van att få vara ute.
När jag jobba som hästskötare i Skåne fiock vi in många hästar som var importerade och dom höll oxå på så där, dom var helt enkelt vana att endast stå i box 22tim om dygnet och skrittmaskin 1 timme och sen ridas 1 timme.
Tyvärr är det så med många importerade hästar :(

Kan det vara så att hästen inte har fått vara så mycket i hagen på det stället som den kommer ifrån.
Om det är så så känner sig hästen väldigt osäker i sin hage. pg av att den inte är van att få vara ute.
När jag jobba som hästskötare i Skåne fiock vi in många hästar som var importerade och dom höll oxå på så där, dom var helt enkelt vana att endast stå i box 22tim om dygnet och skrittmaskin 1 timme och sen ridas 1 timme.
Tyvärr är det så med många importerade hästar :(

Precis det var min första tanke också.

Tipset med att "krångla till" vandringsleden lät mkt gott i mina öron :)

Liknande trådar

Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
596
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama