vandrande inackorderad häst

F

fnorr

Är det ngn av er som hyr ut stallplatser som haft en häst i ert stall som går så till den mildra grad att den "dikar" upp hagen? Och vad gjorde ni i sådana fall med den? Marken blir totalförstörd, mkt ledsam historia på alla sätt. Ändå sägs hästen trivas bättre än någonsin förr, den har helt slutat väva i sin box tex.................man bara undrar hur den mått förr:eek:

Jag har trots att jag ömmar för både hästen och dess ägare sagt upp den, det slitage som uppstår är inte alls i proportion med det jobb det innebär att ha den + att jag inte kan hjälpa att bli irriterad när våra fina hagar blir demolerade! Vi hade gräs!!!

Någon som varit med om ngt liknande.....jag är mkt olycklig med sitationen som uppstått för alla inblandade:cry:

Sv: vandrande inackorderad häst

Om den vandrar på samma stig hela tiden så kan det väl inte vara så farligt. Vi har ibland hingstar som gör så längs ena staketet sommartid. Det blir en djup stig där inget växer men det rör sig om en 40 cm bred stig så det är inte hela världen. Minns att vi hade ett sto i stallet som gjorde liknande i sin hage, hon hade en egen slinga som hon gick hela tiden. Marken blev tilltrampad men knappast förstörd. Nu när hon inte är kvar längre så har stigen grönskat om på nytt.

Kan hästen inte få gå med en annan häst då, eller vandrar den iaf? Min häst gör det om den är själv, men inte dagtid när den har sällskap. Annars får man stå ut med en stig.

Större hagar kanske? Sällskap i hagen? För mig låter det otroligt att en häst med sällskap och tillräckliga ytor att röra sig på skulle vandra på det sätt du beskriver nämligen.

Har haft två stycken inhyrda hästar som gjort precis likadant. Där hjälpte det inte med varken sällskap el mer mat.
Jag fick av den ena en hage med gropar på 50cm djup o högar på samma höjd.
Dessa individer mår ju igentligen inte så himmla bra o även om man ändrar till större hagar, mer mat o sällskap så fortsätter de ändå.
Man kunde klart se ett invant mönster ex mink i bur.
Jag sa oxå upp dessa för det blir för stort slitage, trampade upp en gräshage på tre dagar som brukar räcka en hel sommar vid normal användning. hagen stl ca 1/3 hk.
Har haft blandade hästar här sen 90 men ingen av dessa har uppvisat detta betende, sorligt.
Tror att det ligger nåt annat bakom betendet.

Jag hade spec en konvalecent som vandrade nåt så hemskt, han var visserligen hingst ..Jag gjorde helt enkelt så att jag la ut en massa gamla bildäck här o var o överallt, la över/på plank ocv..det blev som en labyrinthage för honom och faktum är att han lärde sig att lugna ner sig. I början hade han ju skitjobbigt att se sig för för allt jäkla "skrot" jag lagt i hans hage :D

Prova på de ställen han vandrar mest. Lägg hö längre bort

Är det utm staketet han vandrar kan du göra som martha skrev, lägg bildäck utm staketet. Du kan även sätta ut staketet, varannan pinne m plaststolp så är det lätt att ta bort. Dra tråd så det går som w, du bryter då det invanda beteendet.

Till alla.....

sällskap hjälper inte, vi har provat. Det är en stor hage, hon går efter staketet, gör ett dike och hemska vallar där hon vänder. När diket hon gjort blir för krångligt att gå i börjar hon ett nytt utanför det andra..........inga 40 cm här inte snarare 4 meter.

Ev hinder går hon runt.

Det känns lite lindrigare när jag hör att jag inte är den enda som sagt upp en häst pga detta. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att en häst kan förstöra så här, det ser ut som en skogsmaskin varit i farten.

Jag hade en sån och den sa jag upp. Ägde även en sån själv en gång och den slaktade jag. fick den aldrig att må bra....
Bägge dessa hade svårartade magsår som inte gick att få bukt med.
Den som jag inte ägde prövade vi en massa saker med, hade den i en stor hage med massa kompisar men den bara vandrade över och på dem om de stod på hans stig. totalt förblindad vandrade han runt, runt.....

Senast ändrad:

Det första som slog mig var: Hur mår egentligen denna häst? Nått är verkligen fel, omgivningen? hästen stressad? smärtpåverkad? m.m. Ta upp problemet med din hyresgäst och berätta om dina tankar och att det kanske är ide med en veterinärkontroll för friska och välstimuleradehästar beteer sig sällan på detta sätt. Säga upp kontraktet med dem löser dina problem men man kommer inte underfull med grundproblemet.

Ja det ska man ju göra igentligen..... men dt är lite känsligt oxå, de som jag har haft har inte förstått el vill "se" hur deras hästar gör inte ens med hur hagen ser ut liksom svart på vitt.
De hos mig har haft mer stressade betende inte bara ihagen.
Jag skulle själv må jättedåligt om jag kom till stallet o skulle ta in min kuse o jag ser hur han/hon har trampat o vandrat, inte efter några månader utan ganska omgående.
Ta ett snack med stallägaren o fråga, gör han så jämt? bara på em när det börja närma sig ingång el vad??
Ingen av mina har brytt sig utan ja men han har alltid gjort så!!
Det är mycket man inte förstår i vår herres hage:smirk:
Jag la även ut masser med bommar o grejer för att som ni sa bryta mönstret men de gjorde nya gångar förbi:confused: sen så blev ägarna lite irriterad på att deras häst måste stå i en hage med så mycket grejer..... ja vad ska man säga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka