Vänder sig vid longering

K

kladdkakor

Hejsan. :)
Min kompis har hand om en av klubbens ponnyer, en 4åring som hon ska utbilda så att hon kan börja gå lektioner. Vi brukar försöka longera henne, men det är så att hon vänder sig hela tiden med rumpan utåt och huvudet mot den som longerar. Manar man på henne då så går hon ut åt andra hållet och springer nästan över en... :p
Är det någon som har lite tips på hur vi skulle kunna göra? Vi har typ försökt med allt, och ponnyn är jätteenvis. :angel:
Mvh :D

Sv: Vänder sig vid longering

Det man kan testa är att helt enkelt korta linan och göra volten mindre, så att hästen ramas in mer, och att så fort den visar tendenser att vända sig, mana på bakifrån, INNAN hon vänder.
En annan ide är ju att låta någon gå brevid och leda henne, risken är väl att hon bara sköter sig sålänge hon har "passopp".

Det man kan testa är att helt enkelt korta linan och göra volten mindre, så att hästen ramas in mer, och att så fort den visar tendenser att vända sig, mana på bakifrån, INNAN hon vänder.
En annan ide är ju att låta någon gå brevid och leda henne, risken är väl att hon bara sköter sig sålänge hon har "passopp".

Vi har försökt det, och hon vänder endå. :crazy: Gått brevid har vi också gjort, och sedan sakta gått därifrån. Men så fort man är borta börjar hon igen...

Okej men nu får du allt ta och ladda upp filmen :idea::D

mana på , så hästen inte har en chans att ens tänka tanken, och vänder ponnyn in ändån flyttar du dig mot bakdelen och klatchar i luften. I början brukade jag inte gå i "trekant" eller vad man ska säga utan nästan bakom hästen tills han lärde sig.

Gör vi hela tiden. :crazy: Hon lyssna inte på 'klatsh' i luften heller. Hon reagerar inte ens om man nuddar henne med longeringsspöt.

Envetna ponny! :angel:

Min 4-åring gör precis samma sak, eller gjorde första gången jag longerade henne..Men är man bara före och manar på så brukar dom ju ge med sig..Annars har jag faktiskt inga bättre tips (A)

Manar man på dne här bebisen springer hon över en. :angel: Hon är ju iof inte så stor men endå. :crazy:

Kan ni inte försöka tömköra henne istället då?

Då har ni ju ännu större möjlighet att rama in, och hålla emot/ge stöd i ytter, samtidigt som ni kan lägga tömmen runt rumpan som framåtdrivande hjälp, så hon förstår grejen.

Bara en tanke såhär på kvällskvisten :idea:

Kan ni inte försöka tömköra henne istället då?

Då har ni ju ännu större möjlighet att rama in, och hålla emot/ge stöd i ytter, samtidigt som ni kan lägga tömmen runt rumpan som framåtdrivande hjälp, så hon förstår grejen.

Bara en tanke såhär på kvällskvisten :idea:

Mhm... Där sa du något. :idea:

Får prova det :banana:

Men vi får testa och tömköra hemma nästa gång. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV