Välter lätt?

Chili

Trådstartare
Måste man fästa ett sånt här klätterträd eller brukar de stå bra på egen hand? :)

33971587fe907ae1695c2645c37066bd.image.300x300.jpg
 
Sv: Välter lätt?

Jag har ett liknande fast större och det är förankrat i väggen. När jag skaffade det hade jag två katter som jagade varann och kastade sig upp på möbeln. Hade aldrig vågat ha den utan att förankra den.
 
Sv: Välter lätt?

Det beror nog dels på hur högt trädet är, hur stor bottenplattan är och hur vilda katterna är. Vi har ett högt träd som inte är förankrat någonstans, men våra katter är väldigt lugna och ligger bara och sover i trädet. :)

Trädet på bilden ser väldigt stabilt ut.
 
Sv: Välter lätt?

Rätt likt vårt o det är inte förankrat. Har inte varit i närheten av ramla trots drullig kisse.
 
Sv: Välter lätt?

Jag skulle också tro att det står stadigt utan att förankras. Jag har själv ett sånt från golv till tak men anordningen som man ska fästa/skruva upp i taket är värdelös, så det står i stort sett "löst" men står bra ändå :)
Ditt ser ju inte så högt ut heller så tror det gör att det står stadigt också.
 
Sv: Välter lätt?

Beror på hur vilda och hur tunga katterna är.
Jag har inte förankrat mitt stora men jag har bara en lugn honkatt på strax över 4 kg. Nu kommer jag spara hennes som som säkert kommer väga 6-7 kg och då får jag nog förankra det.
Mest "orolig" är jag över "hängpungarna". Tror inte de kommer palla sådan vikt :P
 
Sv: Välter lätt?

Jag hade aldrig vågat ha ett så högt med så smal bottenplata.
Mitt lilla ser ut såhär:

120302-113.jpg


Det är ett av de stabilaste jag känt på, men svajar en del när katterna härjar och det är inga bjässar till katter jag har (3-4,5 kg).
 
Sv: Välter lätt?

Fina katter:love:

Det är just den lilla bottenplattan jag också reagerar på. Jag valde medvetet en med stor bottenplatta - men har ändå förankrat den i väggen.
 
Sv: Välter lätt?

Fina katter:love:

Det är just den lilla bottenplattan jag också reagerar på. Jag valde medvetet en med stor bottenplatta - men har ändå förankrat den i väggen.

3 generationer korat :love: (Man kan se draktants vita morrhår om man anstränger sig lite)

Det jag tänker på med TS bild är just den smala plattan och den höga stolpen. En rusning från höger med ett hopp rakt upp till den högsta plattformen ger ett hyfsat moment. Har man en katt som snällt "klättrar" genom att hoppa från lägre plattform till högre är risken klart lägre.
 
Sv: Välter lätt?

Något liknande sådant har min mamma som inte är förankrat i väggen.
Ska skaffa mig något liknande snart jag med:).
 
Sv: Välter lätt?

*Kl*

Borde det inte gå att få klösträden mer stabila genom att tex köpa en större plywoodskiva och spika fast under den vanliga plattan? Då får ju trädet större platta att stå på, men man kan fortfarande flytta runt det och behöver inte ha det mot en vägg om man inte känner för det.
 
Sv: Välter lätt?

*Kl*

Borde det inte gå att få klösträden mer stabila genom att tex köpa en större plywoodskiva och spika fast under den vanliga plattan? Då får ju trädet större platta att stå på, men man kan fortfarande flytta runt det och behöver inte ha det mot en vägg om man inte känner för det.

Jo, det funkar utmärkt. Skruva får man göra eftersom det oftast är ganska porösa skivor inuti de klädda träden. Tar man en tung skiva (tex massiv bänkskiva) blir det ännu bättre och den behöver inte vara så stor.

/Har haft högaktiva katter i mer än 10 år...
 
Sv: Välter lätt?

Tack för alla svar! Jag tycker att bottenplattan i min prisklass alltid är väldigt liten... Vet inte riktigt hur jag skulle fästa den bara. Har nu ett litet träd och hon skulle nog uppskatta ett större att klättra i. :) Hon är bara 6 månader snart och får sina dampryck så ja, det är nog bäst om det är rätt stabilt även om hon nog lugnar sig med tiden.

Men om det går att spika/skruva dit en större bottenplatta är det ju enkelt löst. :) Jag bor ju litet så får fundera ut nånting.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: MJLee
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
741
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp