Välte vid lastning?!?

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag var och hämtade hem den nya hästen idag från kliniken där han vart inne och blivit kastrerad. Han hämtades från lösdriften igår, är lite hanterad tidigt i våras/vintraas och sedan dess orörd. Det var vilt slagsmål mellan honom och en annan hingst igår när vi skulle ha in honom men sedan var han snäll att få grimma på och gick snällt in i transporten utan bråk (direkt ur stalldörren.)
Idag efter kastreringen så ville han inte gå på alls, hade inte förväntat mig något annat heller så vi lånade klinikens bakdörr och började hala på med stadig grimma och lång stark lina. Han stod mest still och höll emot i repet men ville inte gå framåt men de brukar ju ge sig. En av assistenterna på kliniken är med också. Plötsligt bara välter hästen!!!
Och ligger kvar!!! Platt på sidan och jag bara tänkte att nej, nu fick han ett hjärtattack eller något. Men han andas och efter en stund lyfter han på huvudet och ligger mer på mage än på sida men ställa sig upp skulle han inte!
Det tog säkert 10 min innan han behagade ställa sig upp med hjälp av en sopkvast i arslet. Veterinärerna var förundrade och kollade tankkött och andning och så men han var helt okej.
Efter att han kommit upp så skulle han bråka lite till innan han behagade gå på och sedan stod han snällt och stilla hela vägen hem och klev ur så snällt och försiktigt då.
Vad hände egentligen? Någon som har någon teori?
Varesig veterinärer eller assistenter har vart med om liknande innan. Själv tror jag att han stretade emot så mycket att gå på att han glömde andas eller nåt och svimmade?

Sv: Välte vid lastning?!?

tycker bara att det är lite lustigt att hämta en ohanterad hingst,köra direkt till kastrering för att åka hem nästan på en gång.
Ganska oschysst gentemot hästen iom att den inte ens verkade åk-van

prince77 skrev:
tycker bara att det är lite lustigt att hämta en ohanterad hingst,köra direkt till kastrering för att åka hem nästan på en gång.
Ganska oschysst gentemot hästen iom att den inte ens verkade åk-van
Kan inte låta bli...
Jag undrar hur man kan låta en häst gå i 4 år utan att hantera den?

Har en häst i stallet som bara kan ramla ikull om han står en längre tid uppbunden eller liknande... "Svaga knän" kan man ju kalla det.. men han reser sig direkt....
Har hört om hästar som "svimmar", typ som din... hade något med syre tillförseln att göra och men en panik situation.. *svammel*

Humelibumlan skrev:
Kan inte låta bli...
Jag undrar hur man kan låta en häst gå i 4 år utan att hantera den?
QUOTE]
skitenkelt ;) Hur kul tror du jag hade det när jag köpte en hbl-hingst´PÅ 2.5 ÅR inte ens grimmvan på 170 som mesta tiden av dygnet gick på bakbenen för att resten av dygnet stå på frambenen och sparka åt allt som rörde sig, måste jag skriva att kulorna rök efter några månader med ett försök att behålla honom som hingst? :)

skitenkelt ;) Hur kul tror du jag hade det när jag köpte en hbl-hingst´PÅ 2.5 ÅR inte ens grimmvan på 170 som mesta tiden av dygnet gick på bakbenen för att resten av dygnet stå på frambenen och sparka åt allt som rörde sig, måste jag skriva att kulorna rök efter några månader med ett försök att behålla honom som hingst? :)
Nästa fråga var- Va är det för idioter som köper en sån häst :p

Vi har väl ramlat av tråden nu men jag håller med humlan, att föda upp en häst och sen låta den gå ohanterad i x antal år tills det är dags för försäljning är ju korkat, att sen köpa en häst som spenderar större delen av sin tid på bakbenen känns ju också sådär..om man inte tycker det är kul med utmaningar eller nåt...vad vet jag :o

Hästen är köpt hos en uppfödare. Det var väl tänkt att den skulle gå på banan men uppfödaren är gammal och har vart sjuk, han brukar få mer hjälp av en släkting som inte har kunnat lägga så mycket tid på senaste. De har mat, bra hagar, vatten och det går absolut ingen nöd på dem.
Jag har köpt häst hos honom förr och de har ett superfint psyke när de har gått på lösdrift och fått vara häst! Islänningar bland annat går ju ofta på lösdrift tills det är dags att sätta dem i arbete.
Ang oshysst så får jag inte ta hem den till stallet så hingst. Den fick ett dygn på kliniken, och åkvan? Det tar max 45 min till och från kliniken och 45 min är ingen lång tur direkt.
Nu står han hemma i en box och har anpassat sig mycket bra till sitt nya liv. Det jag ville ha svar på var varför han välte? Hästhållningen och varför jag hämtar en ohanterad unghäst kan vi ta en annan gång.
Eller för att slippa det... Jag köper hellre en äldre och ohanterad travare än ett hanterat halvblod för travaren har oftast ett många ggr bättre psyke i varje fall och är mykcte trevliga hästar att jobba med! Uppfödaren tycker jag mycket om så inget skitsnack tack!

Där hade du anledningen att jag valde en travare. Efter två dagar går han lugnt i grimma och lina brevid mig förbi traktorer och andra hästar. :)

Eftersom jag just håller på och hanterar ett mkt envist föl som bäst kan jag kanske dra tråden tillbaka till den ursprungliga frågan. :smirk:
EXAKT samma sak (hårt mothåll i grimma, föl som spjärnar emot och välter) har hänt mig flera gånger i sommar.

Misstänker att de har en punkt i nacken som fungerar precis som bremsen på mulen, den släcker ngn nerv! :idea:
Effekten blir att de avstannar, ögonen stirrar tomt, och när de fallit omkull och trycket bakom öronen släpper så kommer flödet i nerven igång igen och efter några sekunder till en minut kliver de upp igen.

Eftersom de flesta hästar redan som föl lär sig följa trycket av en grimma hyfsat omedelbart alternativt är stora och kan komma loss om de utsätts för trycket som lite större så händer nog detta bara om man har grimma, lina och bom/väl fästad krok el. liknande så hästen inte kommer loss. :cool:

Jag har hört att hästar faktiskt har en reflex att "spela död", som utlöses i vissa lägen då de sitter fast och inte kommer loss. Reflexen ska har varit till nytta då de var vilda. Om de blev fångade av något stort rovdjur och inte kom loss kunde det hända att rovdjuret inte ville äta hästen om djuret trodde att hästen redan var död sedan tidigare. Höns har den här reflexen också, tar man en höna och håller ner henne mot marken ett par sekunder så ligger hon kvar och rör inte en fena ens om man petar eller försöker flytta på henne.

Ett typfall när "spela-död-reflexen" löses ut är när man spänner för en unghäst de första gångerna och haft lite för bråttom. Speciellt travare som man ju har uppbundna, först sitter de fast i grimman och sen fäller man ner skacklarna och drar åt, och vips... hästen ligger ner i stallgången och ser urmysko ut.

Ursäkta att jag lägger mig i..... igen. Kan bara inte låta bli :devil:
Trådskaparen frågar om någon vet vad som kan ha fått hennes häst att reagera som den gjorde.
Och vad får hon till svar?????? Hur kan man köra em ohanterad hingst direkt till kastrering och sedan hem igen? Hur kan man låta en häst gå ohanterad i 4 år?
Det kan finnas flera anledningar till det.
Måste alla vara så spydiga hela tiden och anmärka vad alla andra gör för fel hela tiden. Det är faktiskt inte nödvändigt att behöva svara på alla trådar oavsett om ni har ett bra tips till trådskaparen eller inte.

Vill bara påpeka att jag skulle själv hellre köpa en 4-årig ohanterad häst än en häst som är betydligt äldre och felhanterad.

till trådskaparen: tyvärr vet jag heller inte vad som fick hästen att göra som den gjorde, kanske att den som du sa glömde bort att andas. Och då på något sätt ramlade omkull. Jag tror inte att det är helt omöjligt.

shampiz skrev:
Trådskaparen frågar om någon vet vad som kan ha fått hennes häst att reagera som den gjorde.
Och vad får hon till svar?????? Hur kan man köra em ohanterad hingst direkt till kastrering och sedan hem igen? Hur kan man låta en häst gå ohanterad i 4 år?
Måste alla vara så spydiga hela tiden och anmärka vad alla andra gör för fel hela tiden. Det är faktiskt inte nödvändigt att behöva svara på alla trådar oavsett om ni har ett bra tips till trådskaparen eller inte.

Vill bara påpeka att jag skulle själv hellre köpa en 4-årig ohanterad häst än en häst som är betydligt äldre och felhanterad.

till trådskaparen: tyvärr vet jag heller inte vad som fick hästen att göra som den gjorde, kanske att den som du sa glömde bort att andas. Och då på något sätt ramlade omkull. Jag tror inte att det är helt omöjligt.

Tack, det är skönt att höra att det finns någon som förstår mig! Det pratas ju så flott om lösdrifter och liknande och när man hämtar en häst från lösdrift så snackas det illa om det ändå? Eller kan amn inte glädjas åt andra?

shampiz skrev:

Och sen när var det fel att ställa frågor?
Jag vill helt enkelt veta varför man låter en häst gå 4 år utan att hantera den?
Sen vet jag inte att någon varit spydig??

Humelibumlan skrev:
Och sen när var det fel att ställa frågor?
Jag vill helt enkelt veta varför man låter en häst gå 4 år utan att hantera den?
Sen vet jag inte att någon varit spydig??

Jag har aldrig sagt att det är fel att ställa frågor, men varför startar du inte en egen tråd om varför man låter en häst gå ohanterad i 4 år, för det var ju inte detta denna tråd skulle handla om.

shampiz skrev:
Jag har aldrig sagt att det är fel att ställa frågor, men varför startar du inte en egen tråd om varför man låter en häst gå ohanterad i 4 år, för det var ju inte detta denna tråd skulle handla om.
Öh? Varför skulle jag starta en tråd i det ämnet? Kan inte trådskaparen bara svara på frågan, så vet jag ju sen!

Polly_Mulle skrev:
Tack, det är skönt att höra att det finns någon som förstår mig! Det pratas ju så flott om lösdrifter och liknande och när man hämtar en häst från lösdrift så snackas det illa om det ändå? Eller kan amn inte glädjas åt andra?

Det blir lätt kultukrockar mellan olika sätt att hantera hästar. Vissa verkar anse att man måste gulla med en häst varje dag ju. ;)

Men visst är det kanske inte roligt med en ohanterad 4-åring men det kan ju som sagt finnas orsaker till att det blivit så och varför moralisera över det i en sån här tråd?

TomasN skrev:
Men visst är det kanske inte roligt med en ohanterad 4-åring men det kan ju som sagt finnas orsaker till att det blivit så och varför moralisera över det i en sån här tråd?

Kan du ge mig förslag på någon orsak är du snäll? :confused:
Och jag har inte moraliserat, jag har FRÅGAT! :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross