Valpen bara ylar i bilen!!

Harbor

Trådstartare
Vi har haft valpen nu i 2 veckor och hon bara ylar oavbrutet i bilen. Högt! Så att vi blir galna, typ. I sin bur på baksätet försöker hon typ krafsa sig ut. I famnen blir hon tystare men är så orolig och försöker bara klättra omkring. Tips?
Hon är 10 veckor.

Sv: Valpen bara ylar i bilen!!

Hon mår kanske illa eftersom balanssinnet inte riktigt är utvecklat hos små valpar. Det kan också vara lite separationsångest om hon sitter avskärmad från er.

Mina föräldrar hade lite problem med sin i början avseende bilåkande och de sprayade D.A.P i bilen inform bilfärden.

Burträna både inne och i bilen! Ge t.ex. hunden mat i buren, gör det till en trevlig händelse. Åk ofta men korta sträckor. Belöna.

Har aldrig själv haft såna problem, mina hundar har alltid älskat att åka bil.

Ett till tips kan vara att efter att ni burtränat till en början bara åka bil när valpen är trött, en pigg, vaken & vild valp är inte optimalt att stänga in i en bur även om den är burtränad & trivs i buren i vanliga fall :p

Sen när valpen är trygg i buren & börjar bli van att åka bil så kan man "slänga" in den när den är lite piggare, funkar fint med min lillskit, han lugnar ner sig även om han inte är supertrött (också 10v) :)

Loppan låg alltid påen filt på golvet framför passagerarsätet när hon var riktigt liten (körde 70mil första veckan vi hade henne :o). Vet inte om det är anledningen men sedan när hon fick åka i bagaget typ vid 4 mån ålder så hade hon inga problem som helst med det. Hon älskar att åka bil.

burträna, DAP och/eller en trygg vuxen hund att ha med som förebild. lycka till :)

Vår gamle va en riktig gaphals i buren när han va liten, vi hade också buren i baksätet eftesom vi inte hade kombi på den tiden. Vi gjorde som så att en av oss åkte i baksätet brevid buren. Då kände han sej inte lika ensam och blev genast lugn. Efter ett par veckor älskade han att åka med och gör det fortfarande 9 år senare.
Den lilla som snart är 2år (tiden går fort:eek:) åkte vid våra fötter de första 2 veckorna precis som den gamle fick göra sen fick hon åka i sin burhalva i bagaget brevid gammelman som sover lugnt där, hon har aldrig sagt ett pip i buren där bak. Det kan vi nog tacka den gamle för:love:

/LL

Träning, träning, träning :laugh: Min valp (hon är 8 månader nu) började jag bilträna direkt. Korta stunder i taget och i början var hon bara i bilen när jag också var där. Till en början skrek hon, sen vande hon sig och nu kan hon sitta ensam i bilen och lägger sig och sover :) Dom måste lära sig att bilen är en trygg plats. Jag rekommenderar att hon får vara där ofta, men korta stunder i början. Ignorera skrik och gnäll, det brukar gå över.

Lycka till!

går de inte att hålla er valp sysselsatt?

alltså. sätt den i buren i baksätet med er.
innan den gnäller. prata med den genom gallret och stick in lite godis/belöning mellan gångerna?
så väntar den kanske på dej istället för att fokusera på annat?

Som redan tidigare nämnts, träna, träna och åter träna. Precis som vilken grej som helst som hunden inte kan.
Sen får man prova sig fram, täckt bur, D.A.P, ingefära om hunden verkar bli åksjuk.

Börja med korta stunder i parkerad bil och öka succesivt.

Sen skulle jag höra med uppfödaren, bilträning ska starta när valpen är ca 5 veckor för bästa resultat. Kanske har uppfödare gjort på något speciellt sätt?

Senast ändrad:

Nu har hon faktiskt pipit mindre när vi körde med henne. det är väl bara att åka ofta så vänjer hon sig.

I början åkte jag mest bil med hunden när han var riktigt trött. Ibland ylade han, ibland inte, när han ylade lät jag honom yla och körde runt tills han slutade. Då stannade jag bilen och han fick komma ut. Det tog väl 1-2 gånger så förstod han att det hjälper honom inte att sitta och yla, och nu somnar han så fort han kommer in i bilen och sover ofta under hela de 20 milen vi åker några gånger i månaden.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 079
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
698
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka