valp vägrar gå ut i regn

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Leiijn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 494
L

Leiijn

Som rubriken säger.
Min 14 veckors gamla valp som flyttade hem till mig för fyra dagar sen har jag lite problem med.. Hela helgen har det varit superfint väder och vi har busat och lekt utomhus, och vi har varit duktiga att tagit ut henne så fort hon lekt, ätit och sovit.. Men nu till problemet. DET SPÖREGNAR IDAG. Och hon vägrar gå ut i regnet så ständigt är det pölar och högar inne.
Jag har testat bära henne ut men hon vägrar och rusar in på vår inglasade altan istället och kissar där.. Hon verkligen vägrar.

Hur ska jag lösa detta?

Det kommer ju regna hela veckan.... =(

Sv: valp vägrar gå ut i regn

Koppel på och gå ut.

Finns ingen vits med att låta hunden lära sig att regn = kissa inne.

Instämmer med Gnist. Varför låta henne rusa in och kissa? Hon behöver bara vänja sig regn och att dalta hjälper inte, det är ju bara lite regn eller hur... :p Ut ändå!

Jag har gjort så. Vi kommer typ tio meter ifrån dörren, sen stannar hon och protesterar och vill hem. Jag testar locka med godis, lek och bus. Men hon vägrar..
Aja, jag åker till jobbet om en timme så då är det resten av familjens problem för idag :D

Får min chans att öva imorgon... Hon SKA ut. Bär henne ut, sen är det bara att gå.. Är det fel att rycka en massa i kopplet för att hon ska röra på sig?

(min och familjens första hund...)

Rycka i kopplet ska man inte göra, men att stå still om valpen konstrar och sedan locka på den när den lugnat sig brukar funka bra.

När Ivan var liten och det var blött/kallt/regn (i typ februari och mars) fick han sitta innanför jackan halva promenaderna, när vi sedan vände fick han gå hela vägen hem. Detta var inte bara för att det var kallt och blött, utan för att han inte skulle/orkade gå lika långt som Billy.

Kanske kan ni försöka med att låna någons hund eller bestämma någon tid att gå ut tillsammans med en annan och dennes hund. Då får ni lite "draghjälp" och den hunden kan "visa" er valp att det inte är farligt att vara ute i regnet.

Min hund som är en klippa stöttar min kompis hund i situationer som den hunden upplever som jobbiga t ex såna där som åker rullskidor med stavar... Då går jag intill med min jycke och så kör vi gängberöm då han tar situationen med mer lugn.

Modellinlärning kan funka på hundar... Hade en hund som lärde sig vacker tass genom att titta på hur min äldre hund gjorde. :D

Är det fel att rycka en massa i kopplet för att hon ska röra på sig?
Ja, rycka i kopplet ska man sällan göra. Men att dra med hunden och visa att det inte finns någon annan väg att gå än framåt är enligt mig korrekt.

Jag har en hund som ogillar regn och som ifall hon får välja själv inte hade gått ut i regn alls. Men jag drar med henne ändå och när vi kommit några meter från ytterdörren knallar hon på bra och gör sina behov. Sen skyndar vi oss in när det är klart!

Jag hade inte gått ut med henne för att ta milslånga promenader i regnet, det är ingen idé. Men att göra sina behov ute är en självklarhet!

Som rubriken säger.
Min 14 veckors gamla valp som flyttade hem till mig för fyra dagar sen har jag lite problem med.. Hela helgen har det varit superfint väder och vi har busat och lekt utomhus, och vi har varit duktiga att tagit ut henne så fort hon lekt, ätit och sovit.. Men nu till problemet. DET SPÖREGNAR IDAG. Och hon vägrar gå ut i regnet så ständigt är det pölar och högar inne.
Jag har testat bära henne ut men hon vägrar och rusar in på vår inglasade altan istället och kissar där.. Hon verkligen vägrar.

Hur ska jag lösa detta?

Det kommer ju regna hela veckan.... =(

Min hund hatar regn och vill fortfarande inte som vuxen gå ut i det om han kan slippa. När han var liten och behövde gå ut ofta gjorde vi helt enkelt så att vi bar ut honom i hans rasthage i trädgården, stängde ytterdörren och väntade i trädgården med honom tills han hade uträttat sina behov. Vi hade ett stort parasoll stående där som han kunde söka skydd under om han ville. Om jag vore du, så skulle jag se till att helt enkelt skapa en situation där valpen inte kan ta sig in. Så länge det alternativet finns gissar jag att hon kommer att ta till det. Hon vill ju inte vara dum mot er, utan bara slippa undan något som hon tycker är obehagligt. Att inte ge valpen tillfälle att göra fel har varit en av huvudprinciperna för uppfostran av vår hund och det verkar ha funkat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 381
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
3 037
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en 17 veckors blandras valp som har svensk-dansk gårdshund, Yorkshire terrier och bostonterrier i sig. Han är VÄLDIGT... 2
Svar
20
· Visningar
11 052
Senast: russinbulle
·
Övr. Hund Jag håller på att bli galen! På riktigt! Har en spritt språngande galen valp, modell pytteliten och korthårig, som vägrar kissa ute. Han... 2
Svar
29
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka