valp som ej ökat i vikt normalt?

sommarvind

Trådstartare
Min taxvalp är 11 veckor gammal. Under förra veckan så fick hon diarré och i samråd med veterinär så fick hon gå på ris diet med kokt kyckling i några dagar tills avföringen blivit normal igen.

I tosrdags kväll började den återgå till normal konsistens så de känns som om de bara va nåt tillfälligt.

Idag började jag att blanda i hennes vanliga torrfoder med riset. Det ja reagerar på är att hennes mage kurrar ofta , även om hon har mat i magen är de normalt?

i början på förra veckan vägde hon 4,7 nu en vecka senare när ja vägde henne i dag så väger hon 4,6.

Är de vanligt att dom så gott som står still i vikt?

Eller beror de på att hon levde på endast ris och kyckling förra veckan , att hon inte gått upp av den anledningen?

Hur mycket bör dom minst gå upp per vecka?

Hon är pigg och glad som vanligt , äter 3 gånger om dagen sammanlagt 3 dl om dagen. Ger ja henne för lite?

Sv: valp som ej ökat i vikt normalt?

Låter som ganska normal mängd om jag jämför med dom corgivalpar jag haft, men det beror förstås på vilket foder du ger :). Märke?? Kurra i magen tycker jag inte att det ska göra, men det kanske fortfarande är oroligt där inne.. Att hon stannat i vikt kan också bero på diarrén, den gör ju att hon inte tar upp näringen som hon ska + tappar vätska. Är hon ordentligt avmaskad hos uppfödaren? Valpar har mycket mask och blir dåliga i magen om man slarvar..

hon äter i dagsläget royal canin. Uppfödaren har inte avmaskat henne en enda gång:eek:

vi avmaskade henne första gången i förra veckan. Skall avmaska henne igen men får vänta några veckor då hon snart skall vaccineras.

Okej så de är ingen jättefara att hon stannat i vikt då?:(

Men hon borde väll så sakterligen börja stiga i vikt nu?

Hon verkar inte ha ont i magen eller så. Men den väsnas som sagt en del. Dricka är hon dålig på men ytterst lite buljong i vattnet så dricker hon:)

Men varför kurrar de så i magen?:crazy:

hon äter i dagsläget royal canin. Uppfödaren har inte avmaskat henne en enda gång:eek:

Oj oj. Jag brukar avmaska mina valpar vid två veckors ålder och därefter varannan vecka fram till leverans. Ibland har jag dragit ut på det till tre veckors men då har dom blivit dåliga i magen, vilket sedan rättat till sig efter avmaskning :angel:. Är det RC Mini Junior hon äter? Det är ju rätt ok foder. Men jag skulle gärna ge en sådan liten valp fyra mål mat per dag istället, om det har tillräckligt bra aptit. Bättre för magen och näringsupptaget om den får äta ofta. Och så kanske det knorrar mindre i magen. Klart hon kommer gå upp i vikt nu när magen är bättre och hon även blivit avmaskad!:banana:

ja men precis ja brukar också avmaska redan vid 2 veckor första gången.

Har aldrig vart med om att någon hoppar över helt.. handlar troligtvis om okunskap antar jag.

Ja de stämmer det är den sorten hon äter.

Fick med en påse från uppfödaren.

Personligen är jag väldigt nöjd med Magnussons foder,då mina andra hundar äter det.

Så har tänkt att så sakterligen gå över till det allteftersom.

Ja har aldrig haft problem med valpmagar innan så därför känner ja mig lite orolig. Men skall följa ditt råd att öka på till 4 gånger om dagen. Kanske magen blir lugnare :)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Acto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 661
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 173
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka