Valp med krokig svans

W

wert

Jag har blivit erbjuden en carnterriervalp (gratis) som är född med krokig svans.
Hur kan det påverka hunden?

Sv: Valp med krokig svans

Du får inte ställa ut eller avla på den . (Inom vår ras e det så, vet ej om det e olika?)
Hunden lider inte av det. Bara ett skönhetsfel.

Okey det var det som uppfödaren sa också så det är inget problem, jag var bara rädd för att hunden kanske skulle kunna få problem av det.

Bara ett skönhetsfel, så är hunden trevlig och alla papper i ordning så är det väl bara att slå till. :D

Eftersom svansen är en förlängning av ryggraden kan en kroksvans också innebära att det finns fler problem längre upp. Det kan vara läge att röntga hunden så att man kan undvika framtida problem genom att veta om ev. skador, och rätta träning, motion och aktivitet utifrån detta.

Lycka till,
Duvan

Medicinskt heter det kroksvans. Som jag förstått det, föds hunden med det, det ärvs genetiskt, och det som händer innuti kan jämföras med när människor har reumatism. Sen vet jag inte om de ha ont som reumatiker, eller om det bara är en defekt rent utseendemässigt.

Så länge man inte avlar vidare på hunden, eller ställer ut den, är det inget fel med att ha en hund med kroksvans.

Men i säkerhets skull kan man ju höra med vet. eftersom det finns olika grader på kroksvans, om jag förstått det rätt.

Lycka till med hunden!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama