hastflicka

Trådstartare
Min valpis verkar ha magproblem ibland. Hon bajsar vanligtvis tva ganger om dagen och hennes avforing ar alltid fast och fin forsta gangen men sedan bajsar hon flera ganger till innom nagra minuter och det blir losare och losare. Oftast ar det sista riktigt rinnande. Dessutom har hon borjat vilja ata upp det riktigt losa igen.
Om man tar in henne direkt efter forsta bajsningen vill hon ut igen om ett par timmar och bajsar da oftast fast och fint igen och tar man in henne direkt ar nasta omgang om ett par timmar ocksa fast och fin.

Det behovs viss rattelse har:
Hon bajsar aldrig mer an en gang om hon ar pa koppel, men ar hon utslappt blir det oftast 3 - 4 ganger innom 5 - 6 minuter.

Hjalp! jag behover rad och tips vad jag ska gora om nagon har nagra erfarenheter med nagot liknande.

Sv: Valp mage

Det ar faktiskt normen hon har, men i kvall har hon varit rejalt sjuk den lilla:( Hon bade kraktes och hade diarrhea sa i morgon blir det till att leva pa kokt kyckling med ris och konserverad pumpkin.

Jag undrar i alla fall varfor det blir losare och losare nar hon bajsar flera ganger i rad.

Som jag uppfattar det så är hon utan koppel när hon bajsar löst efter det fasta. Det kan vara att hon springer runt mycket mer som gör att hon blir lös. Men det ska inte bli så löst att det rinner. Egentligen ska hundar fasta 1 dygn innan man ger överkokt ris + kokt fisk eller rå oxfärs. När det gäller valpar brukar man säga fasta 12 timmar istället. Genom att lyfta i nackskinnet kan du ha koll på att valpen inte blir uttorkad. Om skinnet går tillbaks snabbt är det ok, men om det går sakta eller inte alls är det dags att kontakta vetten omgående. Man kan ta i en liten nypa salt o en tesked druvsocker till ½-1 L vatten under fastan.

Tack for svar.

Hon mar bra igen. Jag kom pa att hon ju satt i sig en 'slug' (snigel utan skal) + plus en hel massa bjornbar och formodligen en del nypon tillsammans med en del andra bar. Nu tror jag inte att det var baren utan snarare sluggen. I dag ar hon sitt vanliga vilda sjalv.:D

Det ar nog sa att hon har sprungit for mycket nar hon blir sa los ... Jag far kolla pa det.

Om jag ser till våran vuxna hund så brukar han bajsa löst vid stress/upphetsning så när vi är på väg för att släppa på jakt så kan han bajsa hur många gånger som helst och det bara rinner. Men när man väl har släppt honom och han kan fokusera på själva jakten så hinner han varken kissa eller bajsa. Kissa brukar han sen göra vid återgången eller hos mig när jag har gett honom vatten att dricka.

Alltså så kanske valpen blir lite exalterad när hon är lös och det sätter fart på magen.

Tack for svar. :)

Jag misstanker att hon kanske ror sig for mycket efter hon atit, sa nu ater vi efter motion istallet.

Nytt problem ... hon har borjat ata sitt bajs. UGH. Nagra tips?

Troligtvis för bakteriefloran. Har hon varit dålig i magen har hon antagligen förlorat en del goda bakterier med avföringen och då är det ganska vanligt bland djur att de äter sitt eget bajs för att få i sig de bakterierna igen och behålla balansen i bakteriefloran.

Det sägs att det ska funka att ge inlagd ananas mot bajsätande hundar, nånting i ananasen gör att bajset inte är lika delikat längre.

Tack! Det 'makes sense'. Sa total sense ocksa.:p

Tack Lady-vip, jag vet om annanas men jag vill inte ge det till henne da hon varit dalig i magen. Just nu passar jag henne nar hon bajsar ... nar hon ar okay i magen igen blir det annanas om problemet kvarstar.:sneaky:

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 703
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Disen
·
Övr. Hund Utom inkallning da. Har man inte det kan man ju inte alls ha hunden los. Nagonstans. Vad tycker ni ar nasta viktigaste egenskapen for...
2
Svar
20
· Visningar
2 599
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar